OIOREST workshop 22. april 2008 Finn Jordal Centeret for Serviceorienteret Infrastruktur IT- og Telestyrelsen
Workshop medværter: Preben Thorø, Trifork Joakim Recht, Trifork Henrik Hvid, Devoteam Workshop deltagere: 1. Navn 2. Organisation 3. Hvorfor er i her? – i en sætning
Dagsorden 10.00Velkomst 10.10Introduktion til OIOREST 11.10Open space opstart runde runde + frokost runde Fremlæggelse Næste skridt Afslutning
Formålet med workshoppen At præsentere vores opfattelse af hvordan REST kan anvendes i det digitale Danmark At høre jeres mening om, erfaringer med og ideer til at anvende REST i det digital Danmark Jeres input vil så blive brugt i det videre arbejde med OIOREST
Baggrund for ITST’s interesse i REST Vi ser de store spillere på området anvender REST: Google, Amazon, Microsoft, IBM osv. Deres nye service er baseret på REST. Det offentlige ligge inde med mange data, som kan bruges i mange sammenhænge, men som ikke enten ikke udstilles eller udstilles med tekniske eller økonomiske hindringer.
Baggrund for ITST’s interesse i REST ITST vil gerne opnå følgende: At gøre det nemt for myndigheder (og andre) at gøre deres data tilgængelige At gøre det nemt for andre at anvende de udstillede data i mange forskellige sammenhænge At gøre det muligt for så mange som muligt at anvende de udstillede data på tværs af platforme og programmeringssprog (Interoperabilitet)
ITST’s REST analyseprojekt Analyserapport, som er diskussionsoplægget til i dag Danmark web service: Eksperiment med udstilling af offentlige data (read only) Køservicen: Eksperiment med opdateringer, sikkerhed samt pålidelighed
Plan for OIOREST 1. fase: Fokus på udstilling af offentlige data Idekatalog (med lovgivning vedr. f.eks. betaling) Guidelines (med kodeeksempler) Pilotprojekt med Miljøportalen (Udstilling af miljødata) 2. fase: Fokus på sikkerhed Sikkerhedsarkitektur (med lovgivning (Datatilsynet)) Guidelines (med kodeeksempler) Pilotprojekt (ikke bestemt endnu)
Hvad er REST? REST er den arkitektoniske stil indenfor distribuerede systemer, som har bragt Web’et succes. Formålet med at anvende REST i web service sammenhænge er at opnå samme fordele og succes i system-til-system kommunikation, som web’et har opnået i system-til-menneske (browser) kommunikationen. De centrale fordele er interoperabilitet, performance, skalerbarhed og enkelhed.
Hvad er en arkitektonisk stil? Et samlet sæt arkitektoniske principper der regulerer anvendelsen af arkitektoniske elementer og deres indbyrdes relation.
1. Giv alle ting (ressourcer) en URL Københavns kommune: Sorgenfri slot: er/Sorgenfri Slot er/Sorgenfri Slot Dronningens adresse: Slotsplads,2, Slotsplads,2,1257 Region Hovedstaden:
2. Link tingene (ressourcerne) til hinanden København
3. Alle ressource tilgås via samme interface MetodeBeskrivelse GETModtag information (muligvis cached) PUTOpdater eller opret med kendt id. DELETESlet POSTOpret
4. Tillad forskellige repræsentation XML: lokaliteter/Sorgenfri Slot/adresser lokaliteter/Sorgenfri Slot/adresser Google Earth format: lokaliteter/Sorgenfri Slot/adresser.kml lokaliteter/Sorgenfri Slot/adresser.kml
5. Kommuniker tilstandsløs Hvert request er står alene. Den REST baserede web service husker ikke foregående kald fra samme klientapplikation. Første request kan håndteres af en server; andet request fra samme klient kan håndteres af en anden server. Tilstandsløsheden gør det lettere at skalere sin løsning: Sæt flere servere op.
Spørgsmål? eller Hvorfor det ikke altid giver mening at fortælle, hvad en forkortelse står for OIOREST: Offentlig Information Online Representational State Transfer