Naliliinerit 2006 – 2011 Evalueringer 2006 – 2011 Nunaqarfinni atuarfiit pisortaat – Bygdeskoleledere – Hotel Arctic, Ilulissat Ilinniarnermik Ilisimatusarfik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
November 2013 KANUKOKA Ældre Seminar 1 Arbejdet med de ældre Omsorgsarbejdet Generelt.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING En ny evalueringskultur Stof til eftertanke og handling på de enkelte prøveafholdende skoler og alle øvrige.
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Narsarsuaq april • Atuartitsinermi tunngaviit • Kommunemi Kujallermi ilinniaqqittut • Kommunemi Kujallermi atuartitsinerup ineriartortitsinerani.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Den fremtidige folkeskolestruktur  Et inspirationsoplæg KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 1.
Skolevæsenet. Geografiske, tekniske og økonomiske udfordringer De store geografiske afstande, tekniske udfordringer med Tele´s radiokæde og sattelit forbindelsen.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qaasuitsup Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommuneqarfik Sermersooq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Folkeskolereformen - generel information
Folkeskolereform Version 1.0
Inspiration til reformarbejdet
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Folkeskolereform 2014.
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Skoleledelse Atuarfinni aqutsineq Skoleledere i udvikling, som også udvikler kollegaer. ”Aqutsisut ineriartortut, suleqatinillu ineriartortitsisut”.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Og hvordan gik det så i 2008? 10. klassernes gennemsnitskarakterer i forhold til 11. klassernes gennemsnitskarakterer.
Ilulissat 5. marts Atuartitsinermi tunngaviit. 2.Qeqqata Kommuneani ilinniaqqittut. 3.Qaasuitsup kommuneani Ineriartortitsinermi anguniagassatut.
Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Skoleledermøde den 17. og 18. april Midtvejsevalueringen og derefter Midtvejsevaluering i 2010 – Skab din fremtid II januar – Skatte- og velfærdskommissionen.
VANDRELAUG FOR SMÅ MENNESKER. PROJEKTETS RAMMER OG FORMÅL.
Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Ilinniarnermik Ilisimatusarfik – Inerisaavik, marts 2011.
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Undervisningsdifferentiering i faget grønlandsk – hvorfor og hvordan? Fagevalueringen af grønlandskundervisningen på mellemtrinnet – et temperaturmåling.
Qeqqata Kommunea Sisimiut marts 2011.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Trintestit sakkutut Trintest som værktøj
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Nunaqarfinni atuarfiit innuttaasunik qitiutinneqaqaat.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Maniitsoq / Avatangiiseq
Kommuneqarfik Sermersooq-mi atuarfiit Skolerne i Kommuneqarfik Sermersooq
Tikilluaritsi tamassi Sisimiunut. Velkommen alle sammen til Sisimiut.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Atuartitsinermi inerisaaneq Pædagogisk udviklingsarbejde Atuartitsissutit Ilikkarluarfiusuni tunngaviit aallaavigalugit atuartitsineq Undervisning ud fra.
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Angusakkanik atuineq Juliane Enoksen. Qanoq piviusunngortinneqassava ? Ilikkagassatut anguniagassat, atuartunut paasiuminarsarneqassapput. Namminneerlutik.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Kommune Kujalleq Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Esekias Therkelsen Naliliisarfik – Inerisaavik Ilinniarnermik Ilisimatusarfik marts.
Skoleledelse Atuarfinni aqutsineq Skoleledere i udvikling, som også udvikler kollegaer. ”Aqutsisut ineriartortut, suleqatinillu ineriartortitsisut”.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Forebyggelse af uddannelsesstop efter folkeskolen Restgruppeproblematik Meeqqat atuarfianiit ilinniagaqalernissamik qulakkeerinninneq. Elever fordelt på.
Kalaallit Nunaanni atuarfeqarfiit / Folkeskolen i Grønland September 2013.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
En ny skolehverdag Faaborg Gymnasium. Baggrund og formål  Udfordringer  Undervisningen i de gymnasiale uddannelser er tilrettelagt i en forholdsvis.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Majoriaq, Samarbejdsorganet Maj 2017
Majoriaq, Suleqatigiisitaq Maj 2017
Kommuneqarfik Sermersooq Misilitsinnerni angusat 2010
Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference
Ilinniarnermik Ilisimatusarfik Inerisaavik
Piffissaq suliffiusoq pillugu isumaqatigiissut
Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Naliliinerit 2006 – 2011 Evalueringer 2006 – 2011 Nunaqarfinni atuarfiit pisortaat – Bygdeskoleledere – Hotel Arctic, Ilulissat Ilinniarnermik Ilisimatusarfik – Inerisaavik. November 2011

Eqqartorniakkakka – Jeg vil komme ind på:  Naliliisarnerit ingerlatagut / Vore evalueringer  Ilulissani november 2010-mi naliliigallarnerit Midtvejsevalueringer i Ilulissat november 2010  Qaasuitsup Kommunia  Illoqarfiit / Byer  Nunaqarfiit / Bygder  Naggasiussat / Afsluttende bemærkninger

Naliliinerit aaqqissuussaanerat - Evalueringssystem Ingerlaavartumik naliliisarnerit Løbende evaluering Ilikkagassatut anguniagassat Læringsmål 3. kl: Namm. Suliaq / Eget arbejde 7. kl. Aal. Samm. Suliaq Emneorienteret opgave Iliuusissatut pilersaarut nutaaq Ny handleplan Allroariarfinni misilitsinnerit Trintest 3. / 7.kl

Ingerlaavartumik naliliineq – Løbende evaluering - Angusakka

Alloriarfimmi misiligutit

Ilulissani november 2010-mi naliliigallarnerit – Midtvejsevaluering i Ilulissat november 2010: 1) Atuarfiit pisortaannik misissuineq – Skolelederundersøgelse: a) Atuarfiit aaqqissuussinermit atuartitsinermut nuukkiartorput – imalt. Teknikkikkut pisariusuniit inooqatigiinnikkut pisariusunut. Skoler bevæger sig fra det organisatoriske mod det pædagogiske – eller fra det teknisk komplicerede til det socialt komplicerede. b) Atuarfinni anginerni peqqussut nutaaq malillugu ingerlaniartoqarneruvoq. Større skoler i større grad opfylder den nye folkeskoleforordning.

Ilulissani november 2010-mi naliliigallarnerit – Midtvejsevaluering i Ilulissat november 2010: 2) Ilinniartitsisunik misissuineq – Lærerundersøgelse: a) Ilinniartitsisut peqqussut nutaaq siuariarnertut isigaat. Forordningen ses som et klart fremskridt blandt lærerne. b) Peqqussut annertuunik anguniagaqarfiuvoq. Forordningen vurderes også som meget ambitiøs. c) Atuarfiit peqqussummi piumasaqaatinik, soorl. ilinniartitsinissamik malinnittut alloriarfinni misilitsinnerni angusarissaarnerusarput. De skoler, der anvender forordningens principper om fx pædagogik opnår bedre trintestresultater. d) Peqqussut suli atuarfinni tamani tamakkiisumik atuutilinngilaq – pingaartumik atuarfinni minnerni / nunaqarfinni. Forordningen er ikke implementeret fuldt ud på alle skoler – mindre skoler/bygdeskoler er bagefter.

Ilulissani november 2010-mi naliliigallarnerit – Midtvejsevaluering i Ilulissat november 2010: 2) Ilinniartitsisunik misissuineq – Lærerundersøgelse: e) Angusat atuartitaanermi atuartut piginnaasaqarfii sanngiiffiilu siusissukkut ”saqqummersippaat”. Resultaterne ”pejler” på et tidligt tidspunkt i skoleforløbet elevernes styrker og svagheder. f) Ilinniartitsisut alloriarfinni misilitsinnerni angusanik atuinerat annertuutigut assigiinngiiaarpoq. Stor variation i hvordan lærerne anvender resultaterne fra trintestene. g) Qanoq atorneqarnissaat ilinniartitsisut pisortallu nalornissutigaat. Usikkerhed blandt lærere og ledere mht. hvordan de skal/bør anvendes

Alloriarfinni misilitsinnerit 2006 – 2011 Trintest 2006 – 2011: Qallunaatut / Dansk 3 kl Qallunaatut / dansk 7. kl Tuluttut / Engelsk 7. kl Kalaallisut / Grønlandsk 3. kl Kalaallisut / Grønlandsk 7. kl Matematik 3. kl Matematik 7. kl

Alloriarfinni misilitsinnerit - Trintest 2006 – 2011:

Kommuunit sisamat – De fire kommuner :

Qaasuitsup Kommunea: Illoqarfiit – Nunaqarfiit:

Naggasiussat – Afsluttende bemærkninger: 2009-mi kommuunit kattussuunnerat. Kommunale sammenlægninger i Misilitsinnerit atuartut angusaannut sunniuteqarneq ajorput – atuartitsinerli atuartut angusaannut sunniuteqartarpoq. Test har ingen effekt på undervisningen – det er undervisningen, der har effekt på elevernes udbytte. Pissutsit amerlasuut allat atuartut angusaannut aamma sunniuteqartarput. Mange faktorer har også betydning for elevernes udbytte. Ingerlaavartumik naliliinerit – Alloriarfinni naliliinerit. Løbende evaluering – Trintest.

APEQQUTIT / SPØRGSMÅL: A) 2006-IMIT 2010-MUT NALILIINERIT QAASUITSUP KOMMUUNIANI MAANNAKKUT ILIMAGISASSINNUT NALEQQUPPAT IMALT. NUTARSIASSARTAQARPAT? STEMMER EVALUERINGERNE FRA 2006 TIL 2010 MED JERES NUVÆRENDE FORVENTNINGER ELLER INDEHOLDER DE NY VIDEN? QANOQ ISUMALIUTIGAASIGIT / QANOQ QISUARIAATIGAASIGIT? HVAD ER JERES UMIDDELBARE INDTRYK / REAKTION? B) PAASISSUTISSAT SAQQUMMERTUT TOQQAMMAVIGALUGIT SIUNISSAMI QAASUITSUP KOMMUUNIANI MEEQQAT ATUARFIISA INERIARTORTINNISSAANNUT SUTIGUT / SUNIK SULINIUTAASINNAASUNIK SIUNNERSUUTEQARSINNAAVISI? HVILKE FORSLAG HAR I SOM INDSATSOMRÅDER INDEN FOR FOLKESKOLEOMRÅDET I QAASUITSUP KOMMUNIA PÅ BAGGRUND AF DENNE VIDEN?