Oplæg om lektier Data og overvejelser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.

Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Et væksthus for børn og voksne
God trivsel = God læring
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Forældremøde X årgang.
De store underviser de små ved hjælp af it.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
MUNDTLIG FREMSTILLING
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Observation af din/andres undervisning –
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Uddannelsesparathed - hvad er det
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Motivation og læring med udgangspunkt i kursisttyper
Hvordan lettes overgangen relevant
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Lærerprofessionen.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Skolebestyrelsen Havnbjerg Skole Skolens Værdisæt – i korte træk Mål “Skolen skal være et sted, hvor alle trives til glæde og gavn for et godt læringsmiljø.”
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
DATA OG OVERVEJELSER OPLÆG OM LEKTIER. DEFINITION AF LEKTIER Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placeret.
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Hvad ved vi? Canada: Delstaten Ontario  Høje elevresultater. Reduceret forskel mellem de stærkeste og de svageste.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
DATA OG OVERVEJELSER OPLÆG OM LEKTIER. Lektier Roller Motivation.
Forskningsspørgsmålet Hvordan kan elevers lektielæsning understøtte meningsorienterede læreprocesser?
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Forskningsspørgsmålet Hvordan kan elevers lektielæsning understøtte meningsorienterede læreprocesser?
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område


Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Hvordan motiverer vi de unge?
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Karakterer og læring.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Præsentationens transcript:

Oplæg om lektier Data og overvejelser

Lektierne hjemme eller i skolen? Lektiedebat Lektierne hjemme eller i skolen?

Hvorfor er lektierne til debat? Internationalt Nationalt

Hjemlig debat Drop lektierne – de hjælper ikke. Skolelederforeningens formand, Claus Hjortdal Lektier er et gammeldags begreb. Miranda Wernay Dagsson, formand for Danske Skoleelever Lektier skal ikke fjernes. Undervisningsminister Christine Antorini

Hvordan er det at lave lektier? Det kommer an på…… Læremiddel/stof Elevernes erfaringer med lektielæsning Forholdet mellem lektie, og aktiviteterne i skolen Elevernes anvendelse af lærebogen i lektiearbejdet. Arbejdsform Lektier ir

Lektierne skal være meningsfulde Hvad betyder ”mening” for eleverne? Relevans, brugbar, nødvendig forudsigelse af arbejdsform forudsigelse af lærerens forventninger Forudsigelse af egen aktivitet afgørende for prioritering af lektier

Hvordan kan lektier blive meningsfulde? Ved at gøre elevernes lektiearbejde nødvendigt for at kunne forstå og perspektivere et fagligt indhold. Og ved at lærerne ekspliciterer krav til lektien og dens anvendelse i undervisningen.

Hvorfor lektier? Samfundsmoral Økonomisk rationalitet Elevernes medansvar Metodetræning Læringssyn. (Kilde: Professionshøjskolen Metropol: Lektier i en moderne gymnasieskole, maj 2010) 

Hvorfor ikke lektier? John Hattie ”Det generelle budskab fra den samlede d=0,29 er, at effekterne af hjemmearbejde er små og endda mindre (næsten nul) i grundskolen…På den anden side burde denne opdagelse være en invitation til at ændre den måde, vi bruger hjemmearbejde i grundskolerne på, fordi hjemmearbejde, som det traditionelt er blevet anvendt (og således rapporteret i de 161 studier), ikke har været særlig effektivt i grundskolerne. Det kan være en oplagt mulighed for skolerne til at prøve noget andet…” (John Hattie, 2012 s. 37)

Hvorfor ikke lektier? Rapport fra Norge Rapport viser, at elever med mange lektier og prøver i skolen, får dårligere karakterer. (Nordisk Institut for studier af Innovation, Forskning og Uddannelse i Norge 1/7 2013)   ”Hvis lektier og andre typer af vurderinger skal have en positiv effekt på præstationen, skal de integreres i undervisningen, og de skal følges op med tilbagemeldinger til eleverne.”

Er du mere aktiv i timerne, når du ikke har lektier for?

Karaktergennemsnit ved prøven 2012, VUC VUC/AVU Midtjylland Dansk mundt Dansk skr Engelsk mundt Engelsk skr Mat mundt Mat skr Projekt klasser 7,2 5,4 8,1 5,6 4,4 Referenceklasser 6,1 3,3 4,9 6,0

Hvordan oplever du forskel mellem undervisning med og uden lektieintegreret undervisning? Der er væsentlig større entusiasme fra eleverne med lektieintegreret undervisning. Det faglige niveau er nogle gange lidt højere når vi læser derhjemme. til gengæld er der en tendens til at det altid er de samme der læser lektierne som de eneste. Hvilket gør at de får al undervisningen da de "trækker" den. det er meget mere seriøst i de timer hvor vi har integreret lektie læsning I den undervisning hvor lektien er integreret har alle en chance for at være med, da alle har fået tiden til at læse stoffet igennem. Chancen for at folk er med i undervisningen er større, og der bliver en bedre stemning i klassen da der ikke på samme måde er nogen som bare sidder og laver uro. Der er ikke nær så meget læsestof i undervisningen uden integrering af lektier

Læringsteoretisk argumentation Samtidighed Eleverne læser koncentreret større tekstmængder Eleverne læser tekster og arbejder med teksterne, svarende til prøver og eksamen Eleverne læser og arbejder med tekster i sammenhæng med anvendelsen Eleverne læser og arbejder med tekster under vejledning af ”mesterlæreren” Kvalificering af gruppearbejdet

Klasserumsledelse. (Dorte Ågård) Relationen mellem lærer og elever har afgørende indflydelse på elevens motivation, fordi læreren igennem sit forhold til den enkelte elev påvirker elevens selvopfattelser og motivationsforestillinger. Personlig relation: kontakt med læreren at læreren interesserer sig for dem lærerens accept, venlighed og anerkendelse

Motivation og læring (Mats Trondmann) Motivation som social og kulturel kontekst Relationskompetence Skolekulturen, hvor læreren vil eleverne og vil hjælpe dem.

”Nye” lektieformer Skole og Forældres formand, Mette With Hagensen bakker fuldt op om "omvendte" og "nye" lektieformer, hvor børnene f.eks. har til opgave at holde et lille oplæg for forældrene om et emne eller forklarer dem, hvordan man løser en ligning. For man lærer nemlig selv meget ved at skulle formidle viden for andre. Det kan også være små interviews, det vigtigste er, at forældre og børn snakker om skole og læring derhjemme, fastslår Mette With Hagensen.

Konklusion? Lektieintegreret undervisning påvirker: Samtidighed Elev- og lærerroller Arbejdsformer Elevaktivitet og differentiering