Introduktion til programmering Kursusintroduktion Greenfoot.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
i Ungdomsuddannelserne
Advertisements

InformationsTeknologi
The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg
Situationelle Metoder til Digitale Studier
dProg2: Kursusafslutning
De store underviser de små ved hjælp af it.
DProg2 E Programmering 2 dProg2 E2010
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvordan gjorde vi i it- gruppen? - Præsentation af skema og resultater.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
CO foråret 2009 CO: Computerarkitektur og operativsystemer CO: Computerarkitektur og operativsystemer Udgør sammen med CDS (Computernetværk og Distribuerede.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
Introduktion til programmering
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 1: Introduktion til indhold, litteratur, underviser, undervisnings- og eksamensform.
Vejlederens kommunikation
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
FEN Diskret matematik/Seminar 11 Diplomuddannelsen i Softwarekonstruktion (Master-brobygning) Fagpakke: Formelle modeller for programmering Diskret.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Website-optimering gennem statistisk analyse (med GA Experiments)
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Reflektion over jeres egen praksis
Mundtlig matematik eksamen
Kursusintroduktion Introduktion til programmering
Plan Mini Java style guide Bouncing balls Debugger dIntProg, E10.
Forelæsning 3.2 Billedredigering (bl.a. brug af for-løkker)
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
HD Regnskab og økonomistyring Lektor Claus Holm, Ph.D. og Docent Tage Rasmussen Institut for Regnskab Handelshøjskolen.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
Ø VE PROJEKT I skal arbejde selv. I skal skrive et projekt på max 5 sider. I skal tage udgangspunkt i en case. I skal fremlægge for enten Claus eller Anne.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmeringIntro.1 Introducerende Objekt-Orienteret Programmering Efterår 2000.
REGULARITET & AUTOMATER Indhold
Introduktion til programmering Repetition - ArrayList.
Eksamen Praktisk prøve.
Introduktion til programmering Kursusoversigt. dIntProg, F08Kursusintroduktion.2 dIntProg Forelæsninger –Fire timer om ugen –Mandag samt fredag.
Introduktion til programmering Kursusoversigt. dIntProg, E08Kursusintroduktion.2 Mål (fra kursusbeskrivelsen) Deltagerne skal ved afslutning af kurset.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
Introduktion til programmering Repetition. dIntProg, F08Repetition.2 dIntProg Sidste forelæsning (12/10) –kort tilbagemelding på evaluering –repetition.
Mål M å let med kurset er at den studerende l æ rer grundlaget for systematisk konstruktion af simple programmer og herigennem opn å r kendskab til hvorledes.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering Introduktion og velkomst.
Eksamen Praktisk prøve.
Sprogbaseret læring i naturfag
VERSITET PER ANDERSEN STUDIELEDER, JURA – AU AARHUS UNIVERSITET UNI ECTS-LABELS OG FAGLIG KOMPLEKSITET.
Quiz Uge 2 – torsdag. Hvorfor har vi clicker quizzer? Formålet med quizzerne er –at afveksle undervisningsformen – så I ikke falder i søvn –at tvinge.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU CS CHALLENGE MICHAEL I. SCHWARTZBACH KRISTOFFER JUST ANDERSEN INSTITUT FOR DATALOGI.
Forelæsning Uge 1 – Mandag Hvad er programmering? –Eksempel: program, der kan løse sudoku opgaver –Programmering og problemløsning dIntProg kurset –Hvad.
Forelæsning Uge 1 – Mandag Hvad er programmering? –Eksempel: program, der kan løse sudoku opgaver –Programmering og problemløsning dIntProg kurset –Hvad.
Forelæsning Uge 1 – Mandag
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Målgrupper, genrer & medier
Problem- and play- based Learning
Quiz Uge 2 – mandag.
Velkommen til Science and Technology
Målgrupper, genrer & medier
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Velkommen til Introduktion til Programmering
Den gode tone Lse.
Velkommen til Science and Technology
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz Uge 2 – mandag.
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Den gode tone Lse.
Introduktion til Danmarks Miljøportal
Velkommen til fakultetet Science and Technology
Præsentationens transcript:

Introduktion til programmering Kursusintroduktion Greenfoot

Indhold Kursusformaliteter –Se kursusweb –Quiz ved første øvelsesgang –Hvis I er i tvivl, så spørg! Hvad er programmering? –Eksemplificeret med sudoku-løser Undervisnings og studieformer dIntProg, E13 cs.au.dk/dIntProg

Bemanding dIntProg, E13 Aino Vonge Corry Mathias Bak Bertelsen, Ole Rasmussen Steffen Diswal, Casper Freksen, Lau Skorstengaard, Benjamin Barslev Nielsen, Kasper Lynderup Jensen, Joakim Gregersen Quach, Kenneth Kudsk, Simon Hammerholt Madsen, Jens Emil Grønbæk, Benjamin Blankholm, Kristoffer Just Andersen, Morten Henriksen Birk, Esben Glavind Clausen, Nils Asbjørn Joensen, Jon Jacobsen, Camilla M. V. Frederiksen, Nikolai Øllegaard, Mathies Boile Christensen, Sune Ohrt Sørensen, Andreas Troelsen, Marc Skodborg Michael E. Caspersen

Hvad er programmering?

Programmering af Sudoku-løser dIntProg, E13

Hvordan bedriver vi programmering i dIntProg? Greenfoot

Programeksempler dIntProg, E13 Greenfoot

Hvad skal I lære? Og hvordan tjekker vi at I har lært det?

dIntProg, E13 Mål og valg af prøveform Deltagerne skal ved afslutning af kurset kunne –anvende grundlæggende konstruktioner i et sædvanligt programmeringssprog –identificere og forklare arkitekturen af simple programmer –identificere og forklare betydningen af simple specifikationsmodeller –implementere simple specifikationsmodeller i et sædvanligt programmeringssprog –anvende standardklasser ved realisering af programmer. Mundtlig prøve Skriftlig prøve Multiple choice Praktisk prøve Det obligatoriske program checker lidt bredere ift. læringsmålene

Undervisnings – og studieformer

dIntProg, E13 Undervisningsformer i dIntProg Forelæsninger –overblik, begreber, principper og eksempler (forud) –detaljer (bagud) Videoer –alternativ præsentation af centralt stof –tilgængeligt når som helst Hjemmearbejde –læs bogen og lav opgaverne samtidig med (se video) –forbered øvrige opgaver Øvelser (vigtigst!) –praktisk arbejde under vejledning –styret refleksion (efter behov) Afleveringsopgaver –holde jer til ilden (kærligt spark bagi) –feedback (til jer og til os) Projekt (uge 6) –bringer mange ting sammen –”højdetræning” inden eksamen

Vejledende timeforbrug Forelæsninger: Øvelser: ”Hjemmearbejde”: Ialt < 4 timer 4 timer > 7 timer ~15 timer dIntProg, E13

Studieformer Par-programmering (driver og navigator) –øvelser –studier –afleveringsopgave Disciplin –lav jeres ting til tiden –kurset er tilrettelagt ud fra den forudsætning Kreativitet –find selv på udvidelse af opgaverne –udfordr jeres forståelse og kompetencer Spørg –vent ikke! –brug hinanden, jeres instruktor, os, webboardet,...

dIntProg, E13 Om programmering Programmering –Anderledes –Svær tankegang Faser –Motivation –Begejstring –Tvivl –Frustration –Eksistentiel krise –Heureka! –Fascination –Kompetencer –Indsigt –Magt over teknologien ”Human beings are not accustomed to being perfect, and few areas of human activity demand it. Adjusting to the requirement for perfection is, I think, the most difficult part of learning to program.” F. Brooks, The Mythical Man-Month, pp. 7-8 Tid Begejstring