Mikael Galmar eeskole.dk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10. ved Kløften EDB og Terminsprøve.
Advertisements

I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
It og elevaktivering Workshop på Egaa Gymnasium d
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kompetencecenter for læsning
Pædagisk Dag for lærerne på HG (OD-dagen d. 7/ )
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Værktøjer Elevinteresser Social-fagligt Struktur Skole-fagligt
Arbejde med video- og audiofiler i undervisningen • Et uformelt forsøg i en 2009 klasse med SA, Ma og Me i studieretningen. • Mange af lærerere eksperimenterede.
Kreativ digital matematik
Trafikplanlægger for en dag! •Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik •Program –Intro –Arbejd.
Velkommen til. Hvor er jeg? BasismodulerModul 1 Skal det være … Sådan?
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
De store underviser de små ved hjælp af it.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kommunikation / it.
Dansk 1. klasse.
SkoleKom Lærernes netværk SkoleIntra-træf 2012.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Præsentation af en række gratis nettjenester – til uddannelse, undervisning og andet godt Af Claus Witfelt, 2013
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Picasa billedbehandling
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Hvilke ord betegner bedst din oplevelse af at skulle vælge en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse? (sæt gerne flere kryds)
EDB og terminsprøve – prøve
Kompetencekrav, Fase 1 Oversigt over kompetencekrav til deltagerne i Flipped Learning.
Kompetencecenter for læsning
Årsplan – en kort en lang
Velkommen til Mobiler i undervisningen Tænd jeres telefon, PC eller Tablet gå ind på m.socrative.com Tast: i feltet: Room number og afvent vi starter.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Prøver 2011 Obligatorisk for 9. kl.
Ordskolen, AOF Midt, Aarhus
Faghæfte 48 og historie. Foredrag ved Jørgen Mogensen
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
læse- skrivevanskeligheder
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Mikael Galmar eeskole.dk 8/4-16
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Ordblinde og LST KCL efteråret 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Mikael Galmar eeskole.dk KFO kursus Mikael Galmar eeskole.dk Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk

Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk Mikael Galmar Ansat på EE siden 1998 Dansk-, matematik- og musiklærer It kompetencer Cd-ord kompetencegruppe Dictus kompetencegruppe Udvikler af FarvOrd Efteruddannelse ”Det går bedre med” ”Unge skriver løs med it” Pd. moduler: Læsevanskeligheder Matematikvanskeligheder Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk

Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk

Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

CD-ord 8.3 Gennemgang af funktioner og opsætninger

Vigtigt – selvstudium: https://www. mv-nordic

Hvordan kan jeg gør det jeg skal og samtidig have det sjovt?

Udfordring Lav tekst om til mp3 og flyt mp3’en til din smartphone. Gå en tur og lyt til mp3’en Afspil mp3’en mens du kører i bil. Hvordan kan jeg dette og samtidig have det sjovt?

NB Højreklik til SkanRead har virket, men virker ikke i 8.3

RIOO - Redskab til Individuel Opsætning af Ordforslagsprogrammer http://www.videnomlaesning.dk/wp-content/uploads/videnom_11_Minna-Bruun.pdf

Hent den nyeste version af Cd-ord på: Tjektasken.dk

Fejlfinding i Cd-ord https://www.mv-nordic.com/dk/support/produkter/cd-ord/support- cd-ord-8

Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone Dictus Android Dragon Dictation til Iphone/Ipad Swype til Android

Diktering vs skrivning Diktering vs skrivning - hvor hurtigt kan du skrive? http://www.youtube.com/watch?v=gR_jHqyDvHc https://sites.google.com/site/eewebsider/dictus2-skrivehastighed

https://sites.google.com/site/eewebsider/dictus2-skrivehastighed

Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

IT-didaktiske overvejelser Hvordan får vi eleverne til at bruge: oplæsning, ordforslag og talegenkendelse? Skab et miljø, hvor alle har prøvet at arbejde med Cd- ord/talegenkendelse. Så det er ok at bruge. I skal hjælpe jeres elever med at blive vant til at lytte til talesyntesen. Fx lyt til stile fælles i klassen, hvor Cd-ord læser teksten op.

Hvordan får vi eleverne til at bruge: oplæsning, ordforslag og talegenkendelse? Læreren dikterer dagbog for ugen eller dagen Alle skriver med Cd-ords ordforslag iPad IntoWords Talegenkendelse Mp3 filer med: Ny diktat for alle 8.klasse Cd-ords ordforslag eller talegenkendelse

Audacity opstilling med mp3 http://audacity.sourceforge.net/

Hvordan får vi eleverne til at bruge: oplæsning, ordforslag og talegenkendelse? Lav en tidstagning på et stykke tekst, der skal skrives. Dikter den sammen tekst på: PC med Dictus Ipad/Iphone Indbygget mikrofon i tastaturet Dragon Dictation Android Swype Tale med eleverne om, hvor eleverne oplever de bedste resultater. Hvad de bedst kan lide at arbejde med?

Oplever eleven at have behov for hjælpemidler? Erkendelse og accept. Giver det mening? Giv tid.

Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

Erfaring fra diplomuddannelsen Video fra mit klasseværelse - indretning 3 niveauer 5., 7. og 9.klasse Hvordan rummer vi forskellige niveauer => klar struktur Lav denne opgave, kom og vis/fortæl hvad/hvordan du har lavet opgaven. Får en ny opgave. Grib eleverne når de kommer og giv dem en opgave (i stedet for at vente på at alle er kommet) Start timen med at gennemgå en opgave, hvor du fortæller, hvad du tænker. Ide: Eleverne skal aflevere en opgave, hvor eleverne forklare, hvordan de har gjort optaget på video. Matematikfessor.dk

Matematikvanskeligheder Årsager Neurologiske Psykologiske (Pædagogik. Skab succes. Start der hvor eleven er. ) Sociologisk (Miljøet) Didaktisk (Forkert undervisning) Kladdehæfte vs computer Det handler om at forståelse og arbejdsmetoder Tal om hvordan I tænker Spørg ind til hvordan eleverne tænker Hvordan lagres nye begreber i arbejdshukommelsen? Ved at forklare det med egne ord - gerne skriftligt Ved at lære andre hvordan man gør

Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

Mere tid Kilde UVM 2012

Kilde: Erik Arendal 2014 side10

Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

http://www.nota.nu/nu-ligger-materialebasen-ogsaa-hos-nota

http://materialeplatform.emu.dk/eksamensopgaver/fsk/index.html

Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

Præsentation af FarvOrd3 beta https://sites.google.com/site/farvord/Home

Præsentation af FarvOrd

Ikke rettet statistik 110 = antal ord 1 = udsagnsord i nutid 16 = udsagnsord i datid 1 =.!?: 0 =,; Før rettelser: ca. 1 punktummer og 0 kommaer   Jeg fik weekend og så skulle jeg hjælpe min far for vi skulle snittet grass og så snitte vi en dag. også skulle vi presse rapballer  og så skulle jeg henter de 70 rapballer og så var jeg færdig med så skulle vi klovpleje det gjorde vi i en formiddag og så var vi færdige så skulle vi spise middagsmad og så var vi færdige med at spise så ville jeg med et andet sted hen og klovpleje og så kom jeg hjem og så skulle jeg til at gøre klar til at vi skulle snitte majs også blive der søndag og så skulle vi snitte majs

Sæt punktum med FarvOrd Video: Sæt punktum med FarvOrd http://www.skoletube.dk/video/166770/379197520 https://sites.google.com/site/farvord/saet-punktum-med-farvord

Personkarakteristik med FarvOrd https://www.youtube.com/watch?v=1F7VJEZypgU

Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

Læring ved hjælp af videooptagelser Matematikfessor.dk Skoletube.dk Lærit.dk Flipped classroom (Forkant/bagkant) http://www.laerit.dk/flipped-classroom/# Eleverne skal aflevere en opgave, hvor eleverne forklare, hvordan de har gjort optaget på video. Screen o matic http://download.cnet.com/mac/screencast-o-matic/3260-20_4- 10228881-1.html Smartphones/Ipads

Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

Historien om håndboldmålmanden Kontra udkast, træneren råber: ”skide godt!” Pointe: Vi skal skabe et rum, hvor eleverne har tillid og tør tale om fejl.