Mikael Galmar eeskole.dk KFO kursus Mikael Galmar eeskole.dk Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk
Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk Mikael Galmar Ansat på EE siden 1998 Dansk-, matematik- og musiklærer It kompetencer Cd-ord kompetencegruppe Dictus kompetencegruppe Udvikler af FarvOrd Efteruddannelse ”Det går bedre med” ”Unge skriver løs med it” Pd. moduler: Læsevanskeligheder Matematikvanskeligheder Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk
Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
CD-ord 8.3 Gennemgang af funktioner og opsætninger
Vigtigt – selvstudium: https://www. mv-nordic
Hvordan kan jeg gør det jeg skal og samtidig have det sjovt?
Udfordring Lav tekst om til mp3 og flyt mp3’en til din smartphone. Gå en tur og lyt til mp3’en Afspil mp3’en mens du kører i bil. Hvordan kan jeg dette og samtidig have det sjovt?
NB Højreklik til SkanRead har virket, men virker ikke i 8.3
RIOO - Redskab til Individuel Opsætning af Ordforslagsprogrammer http://www.videnomlaesning.dk/wp-content/uploads/videnom_11_Minna-Bruun.pdf
Hent den nyeste version af Cd-ord på: Tjektasken.dk
Fejlfinding i Cd-ord https://www.mv-nordic.com/dk/support/produkter/cd-ord/support- cd-ord-8
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone Dictus Android Dragon Dictation til Iphone/Ipad Swype til Android
Diktering vs skrivning Diktering vs skrivning - hvor hurtigt kan du skrive? http://www.youtube.com/watch?v=gR_jHqyDvHc https://sites.google.com/site/eewebsider/dictus2-skrivehastighed
https://sites.google.com/site/eewebsider/dictus2-skrivehastighed
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
IT-didaktiske overvejelser Hvordan får vi eleverne til at bruge: oplæsning, ordforslag og talegenkendelse? Skab et miljø, hvor alle har prøvet at arbejde med Cd- ord/talegenkendelse. Så det er ok at bruge. I skal hjælpe jeres elever med at blive vant til at lytte til talesyntesen. Fx lyt til stile fælles i klassen, hvor Cd-ord læser teksten op.
Hvordan får vi eleverne til at bruge: oplæsning, ordforslag og talegenkendelse? Læreren dikterer dagbog for ugen eller dagen Alle skriver med Cd-ords ordforslag iPad IntoWords Talegenkendelse Mp3 filer med: Ny diktat for alle 8.klasse Cd-ords ordforslag eller talegenkendelse
Audacity opstilling med mp3 http://audacity.sourceforge.net/
Hvordan får vi eleverne til at bruge: oplæsning, ordforslag og talegenkendelse? Lav en tidstagning på et stykke tekst, der skal skrives. Dikter den sammen tekst på: PC med Dictus Ipad/Iphone Indbygget mikrofon i tastaturet Dragon Dictation Android Swype Tale med eleverne om, hvor eleverne oplever de bedste resultater. Hvad de bedst kan lide at arbejde med?
Oplever eleven at have behov for hjælpemidler? Erkendelse og accept. Giver det mening? Giv tid.
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
Erfaring fra diplomuddannelsen Video fra mit klasseværelse - indretning 3 niveauer 5., 7. og 9.klasse Hvordan rummer vi forskellige niveauer => klar struktur Lav denne opgave, kom og vis/fortæl hvad/hvordan du har lavet opgaven. Får en ny opgave. Grib eleverne når de kommer og giv dem en opgave (i stedet for at vente på at alle er kommet) Start timen med at gennemgå en opgave, hvor du fortæller, hvad du tænker. Ide: Eleverne skal aflevere en opgave, hvor eleverne forklare, hvordan de har gjort optaget på video. Matematikfessor.dk
Matematikvanskeligheder Årsager Neurologiske Psykologiske (Pædagogik. Skab succes. Start der hvor eleven er. ) Sociologisk (Miljøet) Didaktisk (Forkert undervisning) Kladdehæfte vs computer Det handler om at forståelse og arbejdsmetoder Tal om hvordan I tænker Spørg ind til hvordan eleverne tænker Hvordan lagres nye begreber i arbejdshukommelsen? Ved at forklare det med egne ord - gerne skriftligt Ved at lære andre hvordan man gør
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
Mere tid Kilde UVM 2012
Kilde: Erik Arendal 2014 side10
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
http://www.nota.nu/nu-ligger-materialebasen-ogsaa-hos-nota
http://materialeplatform.emu.dk/eksamensopgaver/fsk/index.html
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
Præsentation af FarvOrd3 beta https://sites.google.com/site/farvord/Home
Præsentation af FarvOrd
Ikke rettet statistik 110 = antal ord 1 = udsagnsord i nutid 16 = udsagnsord i datid 1 =.!?: 0 =,; Før rettelser: ca. 1 punktummer og 0 kommaer Jeg fik weekend og så skulle jeg hjælpe min far for vi skulle snittet grass og så snitte vi en dag. også skulle vi presse rapballer og så skulle jeg henter de 70 rapballer og så var jeg færdig med så skulle vi klovpleje det gjorde vi i en formiddag og så var vi færdige så skulle vi spise middagsmad og så var vi færdige med at spise så ville jeg med et andet sted hen og klovpleje og så kom jeg hjem og så skulle jeg til at gøre klar til at vi skulle snitte majs også blive der søndag og så skulle vi snitte majs
Sæt punktum med FarvOrd Video: Sæt punktum med FarvOrd http://www.skoletube.dk/video/166770/379197520 https://sites.google.com/site/farvord/saet-punktum-med-farvord
Personkarakteristik med FarvOrd https://www.youtube.com/watch?v=1F7VJEZypgU
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
Læring ved hjælp af videooptagelser Matematikfessor.dk Skoletube.dk Lærit.dk Flipped classroom (Forkant/bagkant) http://www.laerit.dk/flipped-classroom/# Eleverne skal aflevere en opgave, hvor eleverne forklare, hvordan de har gjort optaget på video. Screen o matic http://download.cnet.com/mac/screencast-o-matic/3260-20_4- 10228881-1.html Smartphones/Ipads
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding
Historien om håndboldmålmanden Kontra udkast, træneren råber: ”skide godt!” Pointe: Vi skal skabe et rum, hvor eleverne har tillid og tør tale om fejl.