Automatiske euro-opkrævninger Interface til SEPA Direct Debit
Indhold KORT OM SEPA FORDELE FOR DIG OG DIN VIRKSOMHED HVAD TILBYDER VI SÅDAN FUNGERER SEPA DIRECT DEBIT SEPA DIRECT DEBIT WEB INFO
SEPA – kort fortalt SEPA – Single Euro Payment Area SEPA området er et området, hvor forbrugere, virksomheder, offentlige myndigheder mv. kan sende eller modtage betalinger i euro – enten nationale eller grænseoverskridende – under de samme betingelser og med de samme regler & rettigheder. EU Parlamentet har vedtaget at alle nationale Euro-betaligner skal fortages i SEPA Credit Transfer og SEPA Direct Debit den 1. feb. 2014. Nationale euro-systemer udfases denne dag! SEPA området består af de 27 EU lande samt Norge, Island, Liechtenstein, Schweiz og Monaco.
Ét samlet område PRE-SEPA SEPA Med SEPA DD gælder følgende regelsæt på tværs af EU: 1 regelsæt for Erhvervsdebitorer, B2B Scheme 1 regelsæt for Private debitorer, CORE Scheme
Fordele for dig og din virksomhed
Din situation Målgruppe Virksomheder som opkræver i EURO Typiske problemer Betaling sker ikke til tiden og koster likviditet/renter For store rykkeromkostninger/tidsforbrug For store tab på debitorer Hvis nationale direct debit løsninger benyttes henstår ofte ..uforrentet likviditet på konti i udlandet Fordele med SEPA Direct Debit Bedre overholde kassekreditlimit Reducere træk på kassekredit = mindre rentebetaling Reducere rykkeromkostninger Reducere tab på debitorer
Fordele med SEPA Direct Debit Sikkerhed for betaling til tiden Sikkerhed for betaling idet det sker ml. banker Underskrivelse af mandat viser villighed til at indgå loyalt kundeforhold Overblik over betalinger Sikkerhed for modtagelse af det rigtige beløb Sparer arbejdstid pga. automatiseret proces Vished for hvor betaling kommer fra Rykkere er unødvendige Hurtigere modtagelse af penge Lettere at opkræve penge – fungerer som Betalingsservice
Hvad tilbyder vi ?
2 løsninger Web løsning Integrationsløsning Anbefalet til Eksportvirksomheder som ønsker en online indtastningsløsning Eksportvirksomheder som ønsker en fuldt ud integreret ERP løsning Teknik Online webinterface samt SEPA Direct Debit Modul Kundeudviklet software samt SEPA Direct Debit Modul Grænseflade Skærmbilleder XML – ISO 20022
Kort om webløsningen Indtastningsløsning, der minder om en netbank Online mod Nets, betalingsopkrævninger sendes automatisk øjeblikkelig status opdateringer Intuitiv og let at arbejde med
Kort om integrationsløsningen Kundeudviklet software program/softwarehus Integreret i virksomhedens eget ERP Køres lokalt på virksomhedens eget servermiljø Automatisk fil udveksling med Nets
Kom godt i gang med SEPA Direct Debit Intern viden SEPA DD web til udvalgte debitorer eller lande SEPA DD WEB til flere debitorer eller lande Integreret XML løsning
Sådan fungerer SEPA Direct Debit
Et overblik Kreditor etableres Debitors bank kan tilbageføre Debitor afgiver betalings-aftale Kreditor adviserer om betaling Debitor godkender betaling (B2B) Betaling gennemføres Debitor kan tilbageføre Debitors bank kan tilbageføre
Oprettelse som kreditor Kreditoraftale SD001 Download fra www.nets.eu/DA/SEPA Direct Debit Banken hjælper med at udfylde KreditorID hentes fra www.nets.eu/DA/SEPA Direct Debit Underskrives af virksomheden og banken Indsendes til Nets af banken
KreditorID fra www.nets.eu/sepa DD
Debitor afgiver betalings-aftale Betalingsaftale/mandat Virksomheden udarbejder betalingsaftaledokument Vejledning med eksempler i ”Mandat vejledning” på Nets.eu 1 version for CORE scheme 1 version for B2B scheme Sendes af virksomheden til debitor Udfyldes af debitor og sendes retur til din virksomhed Opbevares i din virksomhed På de følgende slides optræder din virksomhed i rollen som kreditor
Kreditor adviserer om betaling Kreditor skal informere debitor senest 14 kalenderdage før betalingsdagen Andre betingelser for adviseringsvarsel kan aftales mellem kreditor og debitor. Skal kunne dokumenteres af kreditor Det er tilstrækkeligt, hvis det fremgår af fakturaen, at betalingen sker via SEPA Direct Debit
I B2B scheme skal debitor godkende hver enkelt betaling i sin netbank Når debitor har godkendt kan han ikke tilbageføre en gennemført betaling
Betaling gennemføres Postering pr opkrævning i kreditors bank i euro Debitoridentifikation via: Afsenders navn Referencenr. pr opkrævning (end-to-end ID) Aftalenr. (MandatID)
Debitor kan tilbageføre Mandat på CORE scheme – privatbetalinger: Kan anvendes for både privat-og erhvervsdebitorer Debitor kan indenfor 8 uger efter debitering afvise betalingen uden begrundelse Mandat på B2B scheme – erhvervsbetalinger: Anvendes udelukkende overfor erhvervsdebitorer Debitor skal videregive en kopi af mandatet til sin bank Debitorbank giver mulighed for godkendelse af første træk gennem netbank og godkender herigennem kommende træk under aftalen Der er således ingen returneringsret under B2B scheme! Afvisning af ugyldige træk i op til 13 måneder: Begge mandattyper tillader at debitor kan få pengene retur i op til 13 måneder efter debitering, hvis der er tale om ugyldige træk Hvor intet underskrevet mandat foreligger Hvor åbenlys misbrug fra kreditors side foreligger
Debitors bank kan tilbageføre Senest 5 bankdage efter betalingsdagen; privatbetaling (CORE scheme) Senest 2 dage efter betalingsdagen; erhvervsbetaling (B2B scheme)
SEPA Direct Debit web
Hvad går webløsningen ud på ? Med løsningen kan du: Oprette og sende betalingsaftaler Oprette og sende opkrævninger Oprette afvisninger & tilbageførsler Modtage valideringskvitteringer Se status på betalinger/transaktioner
Opkrævningsflow i webløsningen
Start med at indtaste data for mandatet
Opkrævning oprettes
Hent mandatdata til opkrævningen
Vælg mandat fra listen
Mandatet er nu del af opkrævningen
Gem opkrævningen - klar til næste
Oversigt over opkrævninger Mulighed for eksport af data til Excel
Mere information på www.nets.eu/dk