Nye roller og udfordringer i arbejdsmiljørådgivningen - Refleksioner SAM 19. maj 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Generelle bemærkninger • God harmoni med Folkeoplysningsudvalgets rapport • Formålsbeskrivelsen omfatter nu også at ”fremme demokratiforståelse og aktivt.
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Dias juni 2014Jørgen Grønnegård Christensen Omstillingsmuligheder i sundhedsvæsenet Organisatoriske muligheder og udfordringer.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
TRIOENS OPGAVER.
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
Stjernholm Dagen 2011 – fokus på… InnovationsDesign v/Lars Fridberg.
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
HR afdelingens bidrag til arbejdsmiljøarbejdet og visa versa ….. og hvilken betydning har det at topledelsen er engageret Annette Gaard.
Arbejdsmiljørådgivning anno 2009 – vilkår, udfordringer og dilemmaer Udviklingen af samarbejdsrelationen mellem AM-rådgiveren og virksomheden Jens Voxtrup.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Hvordan får man kunderne rundt i Vidensupermarkedet ?
Nye roller og udfordringer - arbejdsmiljørådgivningens nye vilkår SAM medlemsmøde Tirsdag den 19. maj 2009 i Ingeniørhuset.
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Potentialevurdering.
Hvad virker i integrationsindsatsen?
SKANKOMP ARBEJDSPAKKE Opstartsworkshop blev afviklet i oktober med 55 deltagere fra Skandinavien. Her havde vi oplægsholdere og tid i arbejdsgrupper.
Kodeks for offentlig topledelse
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Det Sociale Kapitel
Er de nuværende regler om rådgivnings- påbud en hensigtsmæssig måde at sikre at virksomhederne får tilstrækkelig ad- gang til arbejdsmiljøviden? Anders.
Program Indkøb i Frederiksberg Kommune Nuværende miljømål og indkøbspolitik Fremtidens grønne indkøbspolitik.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ledelse i forskellige retninger
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Samspil, Plan & Perspektiver
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse og lovgivningen
Trepartsmidler FTF-området. Udgangspunktet De overordnede kriterier for fordeling af midlerne Kunne vi ”booste” regionen, så vi fokuserede på et bestemt.
Dialogmøder med ulykkestunge virksomheder Ministerens 4 tiltag: Dialogmøder med byggepladser Ugentlige aktionsdage på byggepladser Dialogmøder med ulykkestunge.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Intern uddannelse Kolding Kommune
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Iværksætteri Socialøkonomisk virksomhed Erfaringer & potentialer Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum.
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Erfaringer fra samarbejdet med virksomheder og Væksthus Nordjylland v./ virksomhedskonsulent John Chr. Aasted Aasted Consult 23. september 2008.
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
RTI’s innovationsindsats Et innovationskonsortium er: Et samarbejde mellem mindst 2 virksomheder, en forskningsinstitution og en almennyttig rådgivningspart.
Karsten Seeberg, Jyske Bank Afdelingsdirektør – HR Hjemsted Jyske Bank –4.300 ansatte heraf de i Hjemstedet og datterselskaber IT medarbejdere udgør.
Debatmøde i Dansk Selskab for obstetrik og gynækologi 13. november 2015 Afdelingschef Frank Ingemann Jensen.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Mere MOST - mindre fravær
Forretningsdomænemodel 30/5-2018
Administrativ organisering
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Forretningsdomænemodel 30/5-2018
Præsentationens transcript:

Nye roller og udfordringer i arbejdsmiljørådgivningen - Refleksioner SAM 19. maj 2009

Forebyggende arbejdsmiljøarbejde Det forebyggende arbejdsmiljøarbejde foregår hos de virksomheder, der kan og vil Mange små og mellemstore virksomheder møder alene arbejdsmiljørådgiveren i forhold til påbud Sikkerhedsorganisationens rolle i arbejdsmiljøarbejdet nedtones HR afdelingernes rolle i arbejdsmiljøarbejdet oprustes Bestillerniveauet rykker opad i virksomhederne og der er en høj grad af prisbevidsthed

Ydelserne Mindre focus på traditionelle arbejdsmiljøydelser Mere focus på sundhed og ydelser i øvrigt, der har et personalepolitisk sigte Større krav til udvikling af ydelser – mindre tid og økonomi til udvikling Høj grad af focus på at ”leane” ydelser og administrative rutiner – konkurrencesituationen Mindre focus på forebyggelse – mere focus på problemløsning

Konsulenterne Højere faglige krav til konsulenterne – fra generalist til specialist Skal kunne indgå i samspil med andre niveauer i virksomhederne end sikkerhedsorganisationen Større krav om effektivitet i opgaveløsningen Flere administrative krav til konsulenterne Krav om mersalg

Samarbejde og samspil De offentlige virksomheder lukker sig ”om sig selv” Indebærer at læring mellem de offentlige og private finder sted i ringe omfang Mindre tid til tværgående samarbejde med andre rådgivere, BAR, AT organisationerne mv. Læring opsamles i de enkelte rådgivningsvirksomheder og bliver dermed ikke tilgængelig på et bredere plan

Projekter Det forebyggende arbejdsmiljøarbejde fungerer på et vist niveau ved hjælp af projektmidler Virksomheden vænnes til at forebyggende arbejdsmiljøarbejde kun kan foregå med udefrakommende midler Projektmidlerne kommer hovedsageligt de større virksomheder til gode Arbejdet forsætter ikke ud over projektperioden

Konkurrencesituationen Det offentlige marked er stort set gået i stå Der foregår en reel dumping af priser Det samlede marked er stadig uroligt – mange nye ”spillere” på området Fordelingen af projektmidler er præget af nepotisme

Ledelse og organisation Nødvendigt at opbygge salgsfunktioner Høj grad af focus på økonomi, ordrebeholdning og likviditet Fastlæggelse af præstationskrav – udvikling af præstationsfremmende aflønningsformer Mere focus på strategier og mål Høj grad af focus på, hvilke ydelser, der er lønsomme og udvikling af nye ydelser.