Design af interaktion til interaktion i cscw v. Tom Nyvang Nyvang@hum.auc.dk
Dagsorden Baggrund og problemstilling Kontekst for design Det konkrete design Principperne bag designet Afrunding
Baggrund og problemstilling Speciale i humanistisk datalogi med problemstillingen: Hvordan indrettes et rigere rum for interaktion? Målsætning: Design af en arbejdsplads, der integrerer fordele ved både fysiske og virtuelle rum?
Afsæt
Form/kontekst Abstraktion af form og kontekst i designprocessen - Alexander Kontekst Form K1 F1 Virkelig verden K2 F2 Mentalt billede Formaliseret billede af mentalt billede K3 F3
Konteksten for systemet Kendte cscw problemområder Den kognitive og sociale kontekst for arbejde og samarbejde Den fysiske kontekst for arbejde og samarbejde
Kontekst – kendte cscw problemområder Repræsentation Interaktion Referencer i mødet mellem sociale verdener Opmærksomhed/bevidsthed/awareness Forbindelse mellem fysisk og virtuelt rum
Samarbejdets kognitive og sociale kontekst Aktivitetsteori et kulturhistorisk perspektiv Motiv for virksomhed (formidling af teoretisk fundament) Transformation process Subject Object Outcome Interaktionsdesign Forfatteren Præsentation
Aktivitetsteori - mediering Mediering centralt i aktivitetsteorien! Medierende artefakter kan være såvel mentale som fysiske (Vygotsky) Medierende artefakter bærer både muligheder og begrænsninger Tool Transformation process Subject Object Outcome
Mediering i et samarbejde Tool Transformation process Subject Object Outcome Division of labor Rules Community
Aktivitetens processer Køre bil Lave et speciale Aktivitet Motiv Skifte gear, skifte vognbane, overhale, stoppe osv. Afgrænse og undersøge problemet, programmere prototypen, skrive de enkelte kapitler, skabe en struktur. Handling Mål Løfte foden fra speederen, koble ud, flytte gearstangen korrekt, dreje rattet osv. Læse tekst i bøger, skrive på tavle, indtaste tekst på computer, vælge formuleringer og programsyntaks. Operation Betingelser
Samarbejdets processer Kokonstruktivt samarbejde Refleksion over genstanden for samarbejde Implementering: stabilisering af genstand for samarbejde Kooperativt samarbejde Refleksion over midlerne for samarbejde Rutinedannelse: stabilisering af midlerne for samarbejde Koordineret samarbejde
Den fysiske kontekst Mødet Person i the zone of mutual recognition Udsnit af person indenfor the zone of conversation Min nær-zone Fælles-zone Din nær-zone The zone of exclusion (0-50cm) The zone of conversation (50-150cm)
Formmuligheder Augmented reality
Form Demo af prototype
Designprincipper: Interaktion og rum Fælles rum for interaktion Opdeling i fælles og private rum Kobling mellem fysiske og virtuelle rum
Designprincipper: Interaktion og rum Zoner i det fælles rum Delte værktøjer Delte ressourcer
Designprincipper: Interaktion og rum Fleksibelt mødeområde Interpersonel kommunikation Gensidigt fokus
Designprincipper: Interaktion og rum Opmærksomhed på andre Etablering af kontakt Direkte interaktion med virtuelle elementer
Læs mere http://www.hum.auc.dk/~nyvang/speciale/ Denne præsentation: www.hum.auc.dk/~nyvang/7-9_02.ppt