Design af interaktion til interaktion i cscw

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Den 16.august 2010 Regionsgården
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Bevidst undervisning i billeder
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Metode i AT Religion.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
Introduktion til værdistrømsanalyser
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Mediepædagogik og didaktik
Biblioteket i flere lag Præsentation til projektbørs Vejle, 13/
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Softwarekonstruktion
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
Udviklingsplaner Sønderborg
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
”Selvom ny-museologien har flyttet primærfokus fra genstanden og samlingen til beskueren, så betragtes samlingen ikke som mindre væsentlig; det er fortsat.
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Krop og læring Karen Barfod,
Almen sTudieforberedelse - AT
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Velkommen til FDM Sjællandsringen En verden af motorsports aktiviteter for alle.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Designprocesser - forbedret via AR
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Få succes med miljøprojekter - Et projektudviklingsværktøj.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
RUC-pædagogik på nettet? InterKomm+ og MCC Robin Cheesman Oplæg til UDDU-seminar
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Operativsystemer, processor og tråde. Disposition Operativsystem Kerne funktionalitet Presser og adresserum Tråde.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
DKM - MedieNoter1 - KBJ1 Medie, tekst, kommunikation Introduktion til IT som medie - 1. forelæsning.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Marianne Georgsen E-learning lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Adjunkt i IKT og læring Humanistisk informatik og humanstisk datalogi.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Præsentation.
TEMA: Digitalisering 27. februar 2017.
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Præsentation.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Design af interaktion til interaktion i cscw v. Tom Nyvang Nyvang@hum.auc.dk

Dagsorden Baggrund og problemstilling Kontekst for design Det konkrete design Principperne bag designet Afrunding

Baggrund og problemstilling Speciale i humanistisk datalogi med problemstillingen: Hvordan indrettes et rigere rum for interaktion? Målsætning: Design af en arbejdsplads, der integrerer fordele ved både fysiske og virtuelle rum?

Afsæt

Form/kontekst Abstraktion af form og kontekst i designprocessen - Alexander Kontekst Form K1 F1 Virkelig verden K2 F2 Mentalt billede Formaliseret billede af mentalt billede K3 F3

Konteksten for systemet Kendte cscw problemområder Den kognitive og sociale kontekst for arbejde og samarbejde Den fysiske kontekst for arbejde og samarbejde

Kontekst – kendte cscw problemområder Repræsentation Interaktion Referencer i mødet mellem sociale verdener Opmærksomhed/bevidsthed/awareness Forbindelse mellem fysisk og virtuelt rum

Samarbejdets kognitive og sociale kontekst Aktivitetsteori et kulturhistorisk perspektiv Motiv for virksomhed (formidling af teoretisk fundament) Transformation process Subject Object Outcome Interaktionsdesign Forfatteren Præsentation

Aktivitetsteori - mediering Mediering centralt i aktivitetsteorien! Medierende artefakter kan være såvel mentale som fysiske (Vygotsky) Medierende artefakter bærer både muligheder og begrænsninger Tool Transformation process Subject Object Outcome

Mediering i et samarbejde Tool Transformation process Subject Object Outcome Division of labor Rules Community

Aktivitetens processer Køre bil Lave et speciale Aktivitet Motiv Skifte gear, skifte vognbane, overhale, stoppe osv. Afgrænse og undersøge problemet, programmere prototypen, skrive de enkelte kapitler, skabe en struktur. Handling Mål Løfte foden fra speederen, koble ud, flytte gearstangen korrekt, dreje rattet osv. Læse tekst i bøger, skrive på tavle, indtaste tekst på computer, vælge formuleringer og programsyntaks. Operation Betingelser

Samarbejdets processer Kokonstruktivt samarbejde Refleksion over genstanden for samarbejde Implementering: stabilisering af genstand for samarbejde Kooperativt samarbejde Refleksion over midlerne for samarbejde Rutinedannelse: stabilisering af midlerne for samarbejde Koordineret samarbejde

Den fysiske kontekst Mødet Person i the zone of mutual recognition Udsnit af person indenfor the zone of conversation Min nær-zone Fælles-zone Din nær-zone The zone of exclusion (0-50cm) The zone of conversation (50-150cm)

Formmuligheder Augmented reality

Form Demo af prototype

Designprincipper: Interaktion og rum Fælles rum for interaktion Opdeling i fælles og private rum Kobling mellem fysiske og virtuelle rum

Designprincipper: Interaktion og rum Zoner i det fælles rum Delte værktøjer Delte ressourcer

Designprincipper: Interaktion og rum Fleksibelt mødeområde Interpersonel kommunikation Gensidigt fokus

Designprincipper: Interaktion og rum Opmærksomhed på andre Etablering af kontakt Direkte interaktion med virtuelle elementer

Læs mere http://www.hum.auc.dk/~nyvang/speciale/ Denne præsentation: www.hum.auc.dk/~nyvang/7-9_02.ppt