Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Konkurrence i grupperne Hvem får først bolden…..
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
PengeSpillet.
Diabetes – en sygdom i vækst
Logistik og Lagerteori
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Fremtidens vinderhold DI fødevarer årsdag
Anders s, Andreas W, Bjarke L og Marlene M.
Hvad kan København som hovedstad?
Økonomisk styring Kapitel 14.
Hører byplanlægning og eksport sammen?
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Sammenhængende beskæftigelsesindsats FOKUS Gå-hjem-møde, mandag den 7. marts 2005.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
mulige reformstrategier
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
BeBiked Foregår på Roskilde Festival -Sommerperioden Monopol Pilotprojekt (nyt) Billigt.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
”KONFERENCE FOR HANDICAPRÅDENE I REGION HOVEDSTADEN” Nødvendigt med en politisk debat ”Nulvækst” kræver omtanke Handicapområdet er et vækstområde og må.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Reformer og retfærdighed Der er en del ulande der udnytter godt af landbrugspolitikken. I Ægypten importeres fødevarer og nyder godt af de lave verdensmarkeds.
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
En fast Kattegatforbindelse
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Stedet som indgang til digital forvaltning
Udlicitering af grøn drift
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Digitalisering af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Ved vicedirektør Betina Hagerup.
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Er mere motorvej løsningen?
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Perspektiver for husdyrproduktion i Danmark
Mål- og resultatstyring
Louis Vuitton i Tyskland Analyse af de eksterne forhold i den tyske branche for luksusgoder Gruppe 4 MAK Nora Henriksen, Christian Madsen, Kasper Petersen,
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Udviklingsstrategi 2012 Kommuneplan 2013 Udviklingsstrategien er den overordnede udviklingsplan, der justeres og udvikles hvert år og revideres hvert 4.
Hvilket potentiale er der i den kollektive trafik? Mikael Hansen, konsulent.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Oplæg til økonomisk politik Tema i Økonomiudvalget den 8. februar 2011.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Forandringer i Lejerbo. Hvad driver forandringer? Påvirkninger udefra Påvirkninger indefra.
Dilemmaer i organiseringen af det samlede mobilitetssystem
Maj 2017 Statens styring af kommunerne i dag - udvikling og dilemmaer frem mod 2027 Martin Præstegaard.
Verden mangler fisk Efterspørgsel + 50 mio. tons
OPSAMLING OG FORELØBIG EFFEKT AF CYKELPULJEN
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
Trafikale og miljømæssige effekter
(Firmanavn) forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Præsentationens transcript:

Trafikdage Storbytrafik

Vækst i BNP og Trafikarbejdet

Mere drift og flere penge i kollektiv trafik (drift og styring – inkl. overheadomkostninger) Togdriften står for vækst I produktion og omkostninger Cost I faste 97 priserProduktion

Men det er blevet dyrere at køre kollektivt ”Prisen” for den kollektive bruger er blevet 12-15% dyrere i forhold til ”prisen” for bilbenyttelse

Selvom operatørerne i bustrafikken er blevet billigere

Hvad er Resultatet?  Vejtrafikarbejdet (personbiler) er steget 26 % ( ),  Bilvæksten drives af gunstig realøkonomi – det realdisponible BNP er også godt 25 %,  Men passagerudviklingen i den kollektive sektor er kun steget med 10 % (1992 – 2002), hvorunder  bussektoren: 0,4 %  jernbanesektoren: 15,7 % Den samlede organiske vækst er reelt kun ca.5 % (anslået), hvis der korrigeres for Storebælts-springet.

Trængsel i byen - Bilen stjæler din tid  Forskere anslår tabet i hovedstadsområdet til 5,7 mia. kr. per år, (Anslået for hele Danmark: 11 – 12 mia. kr.)  30 – 40 % vækst i vejtrafikken over de næste 10 – 15 år,  HUR-opfølgningen af ”Projekt Trængsel” viste, at blot 3 % stigning i vejtrafikken øgede den kritiske trængsel med 28 %,  ”Alt-andet-lige” ressource-tab i 2015 ~ 40 – 42 mia. kr.  Den Københavnske bybus kører 12 km i timen  Ingen politisk handlekraft

Et tøvende brud med plejer - om rollerne i den kollektive trafik.  Vi har ikke været gode til at sætte fælles mål og udnytte de forskellige kompetencer  Udbredt angst når institutioners og operatørers roller antastes  Evnen til forandring og tilpasning er skræmmende lav og træg Men der eksperimenteres trods alt Vi kan lære af andres eksempel:  Helsingborg I vækst med 20 flere buspassagerer på et år

Den regionale struktur sikrer ikke i sig selv udviklingen  Reformen sikrede ikke koordinering og effektivisering af trafikformerne  Nye muligheder og spændinger på det politiske niveau

Konkurrence skal sikre ny dynamik – målet må være flere kunder.  Konkurrencen har drevet kundetilfredshed og kvalitet op og omkostninger ned I alle landets byer  Der er mere end 1. mia kr at spare ved at konkurrenceudsætte den danske togdrift  Konkurrencen skal styres mod et fælles mål om at øge den kollektive trafiks passagertal og markedsandel

Vi mangler en national plan  Hvad vil vi med vore byers udvikling og hvilke bypolitiske konsekvenser vil vi tage  Hvad vil vi med vores trafik og miljø og hvilken rolle skal bilen og den kollektive trafik spille  Hvordan og I hvilken takt konkurrenceudsætter vi den kollektive trafik  Hvad er de fælles mål for de kommende år og hvorledes vil vi prioritere ressourcerne  Hvordan får vi udnyttet erfaringerne fra andre lande og integreret Øresundsregionen  Virksomhederne styrer deres strategier og investeringer mod vækstpotentialer