Brugsglæde, troværdighed og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gudstjeneste 11. juni 2006 Velkommen!. Gudstjeneste 11. juni 2006 Tre ting vi skal passe på >< Tre ting vi skal gøre.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
WORKSHOP OM FJERNLÅN, DBC DET AUTOMATISEREDE FJERNLÅN • Baggrund • IT-faggruppens forslag • Forudsætninger • Begrænsninger • Reaktioner • Virkeligheden…?
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
7. undervisningsgang den
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Marketingplanlægning
Skriv til nettet •Design (CMS) •Tekster på nettet •Navigation •Persuasive design (motiverende design)
Børn og sorg - og sprældøde døde
Mads Clinton 31 år IT medarbejder Ansat i Pilgrim A/S Ved hjælp af lokalt retningsbestemt lyd fortælles en historie med relation til det specifikke sted.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Sprog/billeder på Internettet
Computerens anatomi.
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Kognition, emotion, perception og Usability
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Inspiration til bypark mellem Utzon Center og Musikkens Hus
Brugsglæde Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Snak med din sidemand om dette et par min.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
- et forsøg på en analyse
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Ida Engholm: Webanalyse
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007
Brugsglæde og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Metaforik og alternative muligheder
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Usability ITU, forår : User Experience / Brugsglæde På jagt efter en mere helhedsorienteret forståelse af brugssituationen.
Spøgelser Gruppe 7. Her er CPH Det er et non-place. -Et offentligt sted. -Et sted man passerer; mister noget af sin identitet og føler mangel på tilknytning.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Brugsglæde og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Brugsglæde og æstetik (+repetitioner) Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
SKABELON.
Definition Kriterier Design og evaluering
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Slagterbutikken - teori
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Brugsglæde, troværdighed og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen

Brugsglæde ”De praktiske, følelsesmæssige og hedonistiske udbytter der forbindes med et produkt” (Jordan) –Praktisk: Effektiv og nyttigt udbytte (”nemt”, ”stærkt”) –Følelsesmæssigt: humørpåvirkningen (”sjovt”, ”spændene”) –Hedonistisk: den sensoriske og æstetiske fornøjelse (”lækkert”, ”behageligt”, ”elegant”,”smukt”,)

De fire fornøjelser Physio-fornøjelser: berøring, smag, lugt.... Socio-fornøjelser: glæden i relationer til andre, inklusiv status og image. Psycho-fornøjelser: kognitive og emotionelle reaktioner, eksempelvis af at ”kunne”, ”engagement” Ideo-fornøjelser: fornøjelsen ved egne værdier og overbevisninger, eksempelvis ”økologisk bevidsthed”. Case: Flickr......

Norman´s 3 niveauer Fysisk design -> umiddelbar fremtrædelse, Funktionsdesign -> brugsglæde og duelighed, Refleksivt design -> Selvbillede, personlig tilfredsstillelse, minder

Umiddelbare fysiske reaktioner positivt: –tempereret varmt, lyst, søde smage og lugte, harmonisk musik og rytmiske lyde, kærtegn, smil, ”attraktive” mennesker, symmetri, runde bløde objekter... negativt: –ekstrem varme eller kulde, mørke, skarpt lys, høje lyde, menneskemasser, rådden lugt, fordærvet mad, bitter smag, skarpe objekter,tilskadekomne, slanger og edderkopper, afføring og opkast, kropsafsondringer...

Forførende design At skabe et følelsesmæssigt bånd til brugerne med ”overtalende” design Stimulere brugerens forestillinger 1) ”Lokke”: Fang opmærksomhed og giv et løfte 2) ”Relationsopbygning”: Opfyld nogle af løfterne og giv nye løfter 3)Tilfredsstillelse: Opfyld det endelige løfte og afslut på en mindeværdig måde Eksempel: Amazon

Karakteristika ved forførende design ”Lokker” Overrasker Skaber følelsesmæssig respons Udtrykker værdier eller forbinder sig med personlige mål Kræver en visionær designer på holdet Case: Lauritz.com

Julia Gardner, UNI-C hvad brugeren ser på en skærm, afhænger af, hvad han tænker på I 96% af tiden er de målorienterede brugere tager ofte til takke med det første, de finder, som løser deres opgave. finde ud af, hvad der har brugerens interesse, og med det som udgangspunkt prøve at ”sælge” relateret stof (Jared Spool) bruger vil hovedsageligt lader sig lokke til at gennemføre ekstra transaktioner, når de har indfriet deres oprindelige mål

Julia Gardner, UNI-C Biblioteks-case: ”Det sted, hvor man skal fange deres interesse for -service, er derfor det tidspunkt, hvor de kan have gavn af muligheden. Det er i forbindelse med reservering af en bog: Brugeren har nået målet, nemlig reserveret en relevant bog, så det er nu, han kan motiveres til at gøre noget ekstra ud over det på forhånd planlagte” –fra

Metodeovervejelser Faste opgaver ”tvinger” brugeren til at beskæftige sig med bestemte dele af hjemmesiden. Man får derfor ikke et tilstrækkelig klart indtryk af, hvad brugeren selv oplever som værende relevant. Ved at formulere faste opgaver ”afslører” testlederen, hvad hjemmesiden kan bruges til. Det interessante er imidlertid, om brugerne selv opdager mulighederne. Benytter man interviewbaserede opgaver, er det op til brugeren at definere, hvilke opgaver, der skal løses vha. af hjemmesiden. Fx kan man bede brugeren om at fortælle, hvad han sidst har brugt en given hjemmeside til og opfordre ham til at rekonstruere brugssessionen. Man fokuserer dermed på det, brugerne konkret anvender hjemmesiden til, i stedet for hvad det teoretisk set er muligt at bruge den til. På den måde undgår man at teste funktioner for funktionernes skyld.

Captology Dr. Foggs liste over frastødende web- elementer: Links that don't work (-1.3 on a 7-point credibility scale) Content that is rarely updated (-1.7) Links to sites that lack credibility (-1.8) Ads that are indistinguishable from content (-2.1) Fra hans bog: Persuasive Technology: Using Computers to Change What We Think and Do

Troværdighed, cf. Fogg m.fl. Design udseende46 % Informationsdesign/struktur29 % Informationsfokus25 % Hensigten/motivet16 % Anvendelighed af informationer14 % Nøjagtighed af informationer14 % Kendt navn - renomme14 %

Troværdighed, fortsat Reklamerne14 % Bias i informationerne12 % Tonen9 % Synlighed af sponsor9 % Funktionalitet af site9 % Kundeservice6 % Tidl. erfaringer med sitet5 % Læsbarhed4 %

Væsentlige undtagelser E-handel: Kendt navn +, kundeservice + Nyhedssite: Bias i informationer + Non-profit: Struktur -, identitet + Søge-tjenester: informationsdesign +, funktionalitet +,

Smukt og enkelt Hvad er smukt? Alle vil have det ->Fra Achilles til Ipod ”Mangfoldighed i enkelhed” ”Individuelt hvad der er smukt” ”Trends”, ”moder” og ”stilarter”

Troværdighed og skønhed e-handel afhænger af troværdighed Designkvalitet er fundet at have afgørende betydning for troværdighed Hvad er et troværdigt design? Skandinavisk publikum efterspørger ”rent” og ”enkelt” design, asiatisk publikum efterspørger oplevelser og mangfoldighed

Affektivt design Ikke bare et forsøg på at indbygge forældelse i produkter Moderne arkitektur vil skabe helhedsprægede oplevelser og være identitetsgivende Digitale produkter vil snart søge at gøre det samme