Historiske kilder Kildekritik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Artikelskrivning Baggrundsartikel.
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Problemløsningsteknikker
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Peter Nedergaard: ”Videnskabsteori, Undersøgelsesdesign og Kildekritik
Pligtetik.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
En mulig scenografisk metode
Kursorisk gennemgang af VUK:
HISTORIE Den mundtlige prøve
Fagets formål, fokus og fagmål
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Undervisning i VM i uge 46:
Peter Nedergaard Kildekritik og undersøgelsesdesign
Kildeværdi og hermeneutik
Historisk metode Bent Egaa Kristensen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Videnskabsteori og faglige metoder
Økonomiske kompetencer
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Peter Nedergaard: ”Videnskabsteori og metodologi” – den 10
Positivisme vs. hermeneutik
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Peter Nedergaard Undervisning i VUK: History and Case Studies Uge 43 1.
forståelse & støtte til mønsterbrydere
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Videnskabsteori og metode
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Kildekritik Historie.
Analyse af noveller.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Hermeneutik Gruppe 9. Opgavespørgsmål nr.1: Hvordan definerer hermeneutikken det meningsfulde og fortolkning (se især Pahuus: pp )? Hvordan definerer.
SKABELON.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Lederskab. Hold 3. Betegnelse: Hvis man fjerner alt det, som man troede at vide, men som man endeligt ikke ved, Så er der en kerne af ”Hårde fakta” tilbage.
Hvor er historiefagets genstandsområde blevet af? Heidi Eskelund Knudsen 5.-7.okt
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Introduktion til historie
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Overvejelser om kilder og ord
Den naturvidenskabelige metode
Brikker til litteraturhistorien
LITTERATUR HISTORISK OVERSIGT
Velkommen til Metode i DIO.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Fake news, research og kildekritik
Naturvidenskabelig metode
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Fake news, research og kildekritik
En introduktion af Otto
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Historiske kilder Kildekritik Historie ( ἱστορία ) betyder un. Historie handler om fortidens menneskeliv. Historie er dels fortællinger om fortidige begivenheder og dels fortiden selv.

Hvem skriver historien?

Hvad er målet med at forstå historien? Fortiden Nutiden Fremtiden

Hvad er en kilde? En kilde er enhver genstand herunder tekst, der kan anvendes til at drage slutninger til den virkelighed historikeren søger at erkende. En tekst (genstand) er ikke en kilde i sig selv, det er ikke en egenskab ved kilden, men historikerens erkendelsesinteresse definerer hvad der kan være kilder (= det funktionelle kildebegreb)

Kildekritik Kildekritik er betegnelsen for en undersøgelse af, hvor forfatteren til en tekst har den viden fra, han meddeler, fulgt op af en undersøgelse af, om hans meddelelse er troværdig. Kildeidentifikation : Hvad er det? Hvem er forfatteren? Hvornår er den blevet til? Hvorer den blevet til? Kildeidentifikation kræver ofte en klassifikation (inddeling) af kilder i kategorier, fx dagbogsnotater, dokumenter, breve, litteratur etc. Klassifikation er fx også inddeling efter datering. En vigtig forudsætning for at drage slutninger er at fastslåkildens ophavssituation, dvs. den situation og den sammenhæng, den er blevet til i.

Kildetyper Et levn (frembringelse) er en rest eller spor fra en fortidig begivenhed. En slutning fra frembringelse bygger på det forhold, at forfatteren har meddelt noget. Derfor kan der ud fra en foreliggende tekst sluttes tilbage til den handling, der frembragte den. En beretning meddeler noget om et sagsforhold eller en begivenhed. En slutning fra beretning bygger på det teksten meddelerom. En slutning fra beretning kræver en troværdighedsvurdering, men det gør slutning fra frembringelse ikke. Formålet med fortolkningen er at fastslå, hvad der bliver meddelt i teksten. Målet er at forstå forfatterens intenderede mening. En førstehåndskilde meddeler noget, som forfatteren selv har oplevet eller er nået frem til. En andenhåndskilde meddeler noget, som forfatteren har fået meddelt af andre. En primær tekst meddeler noget, som ikke bygger på en anden tekst, vi også har. Ensekundær tekst meddeler noget, som forfatteren har fået fra en anden tekst, som også foreligger for os. Tendens er det forhold, at forfatteren har udformet teksten på en sådan måde, at det tjener til at understøtte det formål, hvormed teksten er frembragt. Forfatteren kan fx bevidst lyve eller mindre bevidst fremhæve, ”farve” og udvælge enkeltheder og omstændigheder, som støtter hans formål.

Hvad er rigtig og forkert? Det er afgørende, om historikeren har forstået meddelelsen rigtigt, dvs. om historikeren har forstået, hvad afsenderen af meddelelsen har villet meddele – hvad hans intention har været. En rigtig forståelse af teksten indebærer derfor at forstå afsenderensintenderede mening. En Hypotese er historikerens forestilling om den sammenhæng, kilden udspringer af. En teori er en hypotese, som er blevet efterprøvet. Dette gøres ved at undersøge, om der ud fra de kilder, historikeren har fundet, eller ved at opsøge andet materiale, kan sluttes, at hypotesen ikke er holdbar, eventuelt om der så kan opstilles alternative hypoteser. Brugbarhedsvurdering er en vurdering af, om en kilde kan bruges til at besvare spørgsmålet.