DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Advertisements

Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
”Intet” af Janne Teller
Forøg din indflydelse i jobsituationen
Fra formel til funktionel undervisning
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Opgaver og svarark – til individuel brug
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
En mulig scenografisk metode
Digitale medier og mobning
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Corporate Identity og Branding
Å.
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
Folkeskolens afgangsprøve
Tekstformidling på Internettet E 2003
DKM - MedieNoter4 - KBJ1 Samfundet i medierne. DKM - MedieNoter4 - KBJ2 Bakspejl Teorier om medier og tekster: Som budbringer Som budskab Teorier om kommunikation:
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Kommunikativ sprogfærdighed
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Et mærkeligt skib.
Computerspilsdramaturgi Dramaturgisk computerspilsanalyse I Computerspil og dramatiske fortælleformer 4. november 2004.
Ekspertgrupper Grupperne får hver især et punkt fra mindmappet:
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Sproglig teori og metode (I)
Læsning.
DKM - MedieNoter2 - KBJ1 Internettets historie......og kommunikationens historie.
DKM - MedieNoter6 - KBJ1 Mediernes sprog. DKM - MedieNoter6 - KBJ2 Bakspejl Interaktivitet: 3 discipliner: datalogi, sociologi, medieforskning 3 typer:
Kildekritik Historie.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
Erik Skammelsøn.
Analyse af noveller.
Computerspilsdramaturgi Dramaturgisk computerspilsanalyse I En computerspilsanalytisk værktøjskasse 11. november 2004.
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
Internettets historie...
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
3) Sprog og diskursfællesskab
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Af Christina Hesselholdt. Genre n Christian Hesselholdt betegner sin bog som en samling af fiktioner om en barndom.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering1.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
DKM - MedieNoter1 - KBJ1 Medie, tekst, kommunikation Introduktion til IT som medie - 1. forelæsning.
Euklid 325 f.Kr f.Kr..
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Krimifortællinger Interaktiv assistent til arbejde med krimifortællinger i udskolingen.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Undervisning på weekendindkald lørdag den Torben Sebro.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Dokumentar.
Livets Ord April 2018.
Novelleanalyse introduktion.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Runde 3 Kernefortælling
Præsentationens transcript:

DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger

DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog: fra form til brug i kontekst Sprog som handling: ’speech-act theory’ Ex: sprogbrug på nettet og køn Sproglig interaktivitet ’turn-taking’ explicitte og implicitte regler

DKM - MedieNoter7 - KBJ3 Intertekstualitet - igen Fra extern (1., 2. og 3. tekst)......til intern: citat, allusion Ex: Myst 3Myst 3 Tid (tidsaldre og evighed) Sted (øen og bøgerne) Personer (fortæller, sønner, ’skurk’)

DKM - MedieNoter7 - KBJ4 2 aspekter af fortællinger Udsagn - ’hvad’ Begivenheder: handlinger og hændelser Personer Miljøer Udsigelse - ’hvordan’ Mimesis (gengivelse) Diegesis (omtale) (homo-/hetero-)

DKM - MedieNoter7 - KBJ5 Aktører og aktanter Jvf. model M&K, s. 236 Personer ’Flade’ ’Runde’ Dybdestruktur og overfladestruktur Sætning Fortælling

DKM - MedieNoter7 - KBJ6 Genre - mellem tekst og medie Konventionel type af tekster, med varianter i forskellige medier 3 definitoriske træk Formel komposition Typisk emneområde Henvendelsesform og social brug

DKM - MedieNoter7 - KBJ7 Adventurespil som genre Fra modtagelse til deltagelse i fortælling Formel komposition: sekvenser og opgaver, delvis som links over tid Typisk emneområde: gotisk eller mysterie-miljø Henvendelsesform: implicitte valg og løsninger som adgang til senere sekvens

DKM - MedieNoter7 - KBJ8 Myst-universet D’Ni civilisationen Skriver specielle bøger: portal til disse bøgers (adskillige og delvis ustabile) ’verdener’ Næsten udryddet - de overlevende i familie-fejde Aktører: Atrus (2 sønner: under mistanke i Myst 1) Catherine (Atrus’ hustru) Gehn (Atrus’ far, skurk i Riven = Myst 2) Ny skurk i Myst 3: hans verden ødelagt af Atrus’ sønner, vil hævne sig på Atrus

DKM - MedieNoter7 - KBJ9 Riven: The Sequel to Myst En simpel sekvens: bevægelser og spor En lykkelig slutning En ulykkelig slutning

DKM - MedieNoter7 - KBJ10 Myst og interaktivitet Interaktivitet 1 (menneske-medie): valg, løsninger, muligheder Interaktivitet 2 (medie-verden): fiktion om bog = verden Interaktivitet 3 (menneske-verden): mediebrug som konstruktion af mulig verden i spillet i fiktionen

DKM - MedieNoter7 - KBJ11 Fakta og fiktion Genrer: Formel komposition Typisk emneområde Henvendelsesform Pragmatisk forskel Jvf. fonetik, grammatik, semantik Forskellig social brug

DKM - MedieNoter7 - KBJ12 Fortællinger som hypertekst Skrift som ramme om materielle og virtuelle rum (Bolter) Topos Visuelt rum = begrebsligt rum? Programmering som ét niveau af topografisk rum Hypermedier: Ord og billeder med intern betydning......og med (potentiel) ekstern betydning i links GRADER af association og alternativ struktur (Nelson)

DKM - MedieNoter7 - KBJ13 Næste gang Sprog & fortællinger ’tegn’......med social brug Billede og tekst Status: en måned til aflevering af synopsis