Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Les meilleures photos de
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
FOKUS! På vores udvikling.
Arbejdspladsudvikling
Måske er I bedste venner i et år,
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)
TERM modellen Introduktion til øvelse
Kvantitative metoder
9. Bruger(venligheds)test
Kommunikation / it.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
SEO PÅ AU.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability i organisationer 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Vejlederens kommunikation
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
At tale om sexualitet.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Usability – øvelse 1: Kortsortering
1 USABILITY Session 10 Forberedelser til brugertesten Bedst på Nettet Forberedelser til brugertesten Bedst på Nettet.
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Metaforik og alternative muligheder
USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest.
Usability metoder Usability 14 september 05. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Usability ITU, efterår Brugervenlighedstest/usabilitytest 23. Oktober, IT-Universitetet E2008.
Usability ITU, forår Brugervenlighedstest/usabilitytest ITU F2008.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
7. Brugervenlighedstest/usabilitytest
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Kvantitative metoder.
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Ansøgning for dummies.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Ansøgning for dummies.
Ansøgning for dummies.
Præsentationens transcript:

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvorfor teste? Fordi aktiv glemsel er en psykologisk umulighed ! Designere kan ikke frigøre sig fra den viden, de har erhvervet sig under processen Fordi man ofte ikke selv er målgruppen for produktet ->religiøse debatter. Fordi folks reaktioner ikke kan forudses fuldstændigt -> gennemsnitsbrugeren findes ikke

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Typiske fejltagelser Bruger test sker ofte for lidt, for sent og af de forkerte grunde Fokusgrupper forveksles med bruger testning Man kan lige bruge sig selv som testperson i en klemt situation

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testning Nødvendigt hvis resultatet skal være godt Test med bare 1 bruger er 100% bedre end ikke at teste nogen Det er bedre at teste 1 bruger i begyndelsen end 50 mod slutningen Vigtigheden af ”repræsentativ” bruger er overvurderet ifølge Krugh Test skal ikke bevise, de skal informere Testning er en iterativ proces

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Forsøgspersoner Heller få flere gange end mange én gang Tag hvem-som-helst (med undtagelser) Betal dem et ordentligt honorar Kort invitation - ikke fortælle om sitet på forhånd Naboer og venner er O.K.

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen ”Lost-our-lease test” Billig i drift - gentages ofte under udviklingsproces: –test konkurrenternes sider under projektplanlægningen (giver træning) –test ”get it” og navngivning med grov-skitser –test ”get it” og basal navigation med udkast til side- designs –test ”get it” og nøgle-opgaver med html prototype –test nøgle-opgaver med et funktionsdueligt site –”Næste dør” test af alle nye sider 13 test m. 3 brugere af 700 kroner = kr.

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Lab setup, no cost

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Lab setup, low cost (< kr)

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen High cost (> kr)

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen ”Tænke højt” - ”Find svaret” Autentisk afdækning af kognitive processer Uforudsigelig Giver forskellige resultater afh. af forsøgspersonens evner og sværhedsgraden Kan influere på problemløsnigen Autentisk for søgeprocesser men ikke for fri browsing Opgavetiden kan også måles Kræver ikke introspektive evner af forsøgspersonen Færre ”uventede” hints til den videre designproces

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen

DONG´s konsekvens

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Facilitatoren skal: Prøve testen på sig selv først Være god ved forsøgspersonerne Leve sig ind i dem (empatisk) Se ”tankeboblerne” over brugernes hoved Ikke give hints Bore - bore - bore Improvisere Tage notater efter hver test (sammen med observanterne)

Interview-teknik Usability interviews er oftest formelle og følger en standardstruktur tilrettelagt på forhånd - sjældent “åbne” 1) Introduktion 2) Opvarmning 3) Generelle spørgsmål 4) Dybdefokus 5) Tilbageblik 6) Opsamling Ikke-ledende spørgsmål som metodeidealet: En uhildet søgen efter ubetinget kendskab til andres tanker

Afviklingen af et interview (1) Definer dine centrale begreber - og brug helst dem som brugeren anvender selv Lad være med at fremtvinge meninger Genformulering af brugerudsagn som spørgsmål (”Papegøjeteknikken”) Følg op med eksempler - når du har fået et uhildet svar Sørg for at forbinde forklaringer til de foreliggende materialer

Afvikling af et interview (2) Vær klar over dine egne forventninger til brugerens reaktioner Sig aldrig at deltageren tager fejl Lyt omhyggeligt til hvad der bliver spurgt om Stil enkle spørgsmål Se/hør interview optagelserne igennem bagefter

Ikke-ledende spørgsmål Fokusere på de umiddelbare erfaringer som folk kan udtale sig om Undgå at stille spørgsmål der indeholder en forhåndsbedømmelse Hold focus på et emne af gangen Brug åbne spørgsmål og undgå binære spørgsmål Giv korte promts for at holde brugerens taleflow

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede promts ”Hvad nu?” ”Hvad tænker du på?” ”Hvad siger den?” Papegøjeteknikken

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede sammenfatninger ”Er det logisk og overskueligt bygget op?” ”Kan du lide hjemmesidens udseende?” ”Er det noget du tror du vil kunne bruge til noget i det daglige?” ”Hvad synes du alt i alt om hjemmesiden?”

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Uegnede promts ”Hvor er du havnet henne?” ”Hvad sidder du og leder efter?” ”Er du med på hvad der foregår?” ”Har du lagt mærke til at links ikke skifter farver når de er blevet visited links?”

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Accelerator-spørgsmål ”Jeg vil gerne have lov til at vise dig, hvor du kan finde [informationen]/komme videre. Tryk på x. Tryk så på y. Og så på z. Der er den. (kort pause) Lad os lige gå tilbage til siden. Hvorfor tror du at mange brugere får problemer her?” Hold fingeren fra musen - peg på skærmen (undtagelse: ved systemnedbrud)

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Etik Har forsøgspersonerne været skånet for fysisk og psykisk overlast? Er deres anonymitet bevaret? Er de frivillige ? Har de vidst hvad de gik ind til? Er der et rimeligt forhold mellem indsats og udbytte? Bliver forsøgspersonerne orienteret om resultatet af undersøgelserne?

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen

Pressen ønsker: Fakta, fakta og fakta Kontaktinformation på forsiden Pressemeddelelser, børsmeddelelser m.m. Personoplysninger - med CV og billeder på nøglepersoner Downloads til Excel og PDF Rettidig og aktuel nyhedstjeneste på og SMS Gode søgefunktioner - centralt placeret Ingen multimedier eller pynt Billede- og grafikarkiv til fri afbenyttelse