Øvelser Kortsortering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Advertisements

Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Innovation og iværksætteri
Dagens program  Feedback på Obl. Opgave 1 individuelt løbende  Emne: Skrivebordsmetaforen og papir og pen-metaforen  Kl : Forberede i grupper.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Gennem vores undersøgelser af zoo.dk har vi fundet ud af sitets tre største usability problemer:
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Øvelse Udvælg et websted som du/I mener har en dårlig informationsarkitektur (gruppe eller individuelt)
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Kortsortering. Vælg elementer Udvælg elementer fra navigationen Brug topmenupunkter alt efter metode Max 50 elementer.
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Cooperativ learning - også kaldet CL
6. Kvantitativ usability
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Ret & Regnskab Velkommen til Ø90 kursus Faktureringsmodulet i Ø90.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Medicinafstemning og Medicinsupervision
Usability – øvelse 1: Kortsortering
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse Rekruttere (segmenter, målgrupper) Min. 2 testpersoner Overvej roller i gruppen – Skift moderator Lav et testmanuskript.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Øvelser Samlet rapport.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
Sitemap Hvad er et sitemap Gennemgang af vores sitemap
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
Projektgrundlag Fred and Legend's nystartet butik Butikken: kvalitet, eksklusivitet og en hyggelig stemning, Kunden: begrænset indfyldelse Nogle foto,
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse I har nu på plads:  Hvem skal deltage  De første 3 cases.
Afleveres senest mandag den 3. maj, kl til Mikael via mail.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Øvelse 1: First Impressions
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
DIEB-DEB3.1 Lektion 3: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
Øvelser Teoretisk Diskussion. I dag Hvordan er det gået? Gruppe 1, 3 og 4 skal sende en til Charlotte på: med opdragsgiverens navn.
Implementerinsfasen. Tilpasninger & beslutninger Endelig beslutning omkring placeringen af tekst, billede og undermenufelter. Endelig beslutning om informationsarkitekturen:
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Øvelsestimer (opgave 3) v/Morten Davidsen Øvelseslærer på ITU cand.merc.(dat.) studerende på CBS.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
DIEB-DEB14.1 Lektion 13: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
Øvelser Eyetracking. Metode 2 test. 6 opgaver (tilhørende screendumps).  Kan variere efter dybde. Retrospektiv tænke-højt.
Øvelsestimer (opgave 12) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse I har nu på plads:  Hvem skal deltage  Hvor, hvornår og hvordan  Testmanuskript.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Øvelser til DREAM fasen
Ønskebørn SEO-optimering.
AT-eksamen 2018.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Øvelser Kortsortering

I dag Evaluering af opgaver. Aftenens øvelse: Kortsortering.

Formål at finde ud af, hvordan ens brugere organiserer viden og kategoriserer koncepter. at gennemgå, teste og analysere websitets menu-struktur (informationsarkitekturen) at komme med forslag til forbedringer for anvendelsen af menu-overskrifter at vurdere / kritisere kortsortering som metode

Metode 1. del: Forberedelse i grupperne 2. del: Test med informant Test 1: Uden menuoverskrifter Test 2: Med menuoverskrifter

Metode, 1. del: Forberedelse i grupperne Gennemgå websitet Overvej hvilke dele af sitet I ønsker at teste, samt hvor ”dybt” (niveauer) I ønsker at teste. Lav en liste over de pågældende menupunkter og undermenupunkter (ikke over 50, ellers når informanten ikke igennem) Udform ”kort” i pap, karton eller lignende materiale (ca. 5 x 5 cm). / Eller CardZort Skriv de pågældende titler på kortene!

Metode, 2. del: 1. Test uden menuoverskrifter Moderatoren giver informanten ét kort ad gangen (stack i CardZort) Informanten skal fordele kortene i oplagte / logiske bunker. Informanten giver bunkerne en passende menuoverskrift (intuitiv). Til slut kan moderatoren stille uddybende spørgsmål til placeringen af enkelte kort; kortgrupperinger; korthierarkier; tildelte menuoverskrifter…

Metode, 2. del: 2. Test; Med menuoverskrifter Informanten gives overskrifterne. Samme fremgangsmåde. 1 kort ad gangen. Informanten skal placere kortene ud fra, hvor han bedst synes de passer.

CardZort Cardzort CardCluster

Deltagerroller Informant: Testpersonen. Testpersoner kommer fra en af de andre øvelsesgrupper (se sidste slide) Moderator: Den som styrer testen (fra egen gruppe). Moderatorens opgave er at sikre, at kortsorteringen er så tæt på informantens naturlige opfattelse som muligt. Moderatoren kan stille opklarende spørgsmål, angående placering af kort. Det er vigtigt at moderatoren ikke påvirker informanten; men samtidig skaber en tilstrækkelig tryg atmosfære. Referent: Dem som observerer (de resterende i gruppen). Referenternes ansvar er at notere kommentarer fra informanten. Referenterne forholder sig passivt medmindre der er opklarende spørgsmål.

Rapporten skal indeholde: Anbefalinger til forbedring af navigationsstruktur / informationsarkitektur. Ud fra testen; En refleksion over, hvordan testpersonen kategoriserer viden. Er det overensstemmende med den eksisterende struktur? Overvejelser om metodens styrker og svagheder. Overvejelser om jeres udførelse af metoden. Kritisér og overvej forbedringer. Bilag; En oversigt over websitets oprindelige struktur, sammenholdt med en oversigt over testpersonens struktur med og uden menuoverskrifter

Bytte Informanter Gruppe 1; sender én mand til gruppe 2. Spørgsmål?

Aflevering MAX 3 siders rapport i wordformat (Gr-X-Opg-4.doc) til moerch@itu.dk senest mandag kl. 22.00.