Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum 10.03.10 Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Lærerprofessionen.
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Lærerprofessionen - en definition.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Den inkluderende skole
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Lærerprofessionen.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Målstyret læringsreform
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Når alle er forskellige er ingen anderledes
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune

Vi skal opnå at uddanne børn til at nå deres ypperste i et innovativt og mere globaliseret samfund ved …at de tilegner sig solide faglige, relationelle og innovative samt eksistentielle og etiske kompetencer, og ved …at skabe stærke uddannelsesmæssige fællesskaber, som modvirker eksklusion og polarisering og skaber grundlag for en levende demokratisk kultur.

Elementer på vejen til realisering Styringsmæssigt fokus: Uddannelsesparathed (95%) Der etableres en systematisk strategi for opfølgning på uddannelses­parathed som indikator og ledetråd for politik og styring på skoleområdet. Styringsmæssig sammenhæng: Rød tråd i reguleringen Sammenhæng, koordinering og synergi i regulering af statslige initiativer inden for dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser Kvalitetsfællesskaber mellem stat og kommuner, hvor parterne i fællesskab udvikler rammebetingelser og redskaber, der fremmer udviklingen af fremtidens læringsmiljøer, inklusion, lærerkompetencer, nærdemokrati, overgange og ledelsespraksis. Viden-trekanter – omsætning af forskning til praksis Kommunerne, profissionshøjskoler og forskningsinstitutioner.

Ledelse (1) I de enkelte medarbejderteam er der brug for den nære pædagogiske ledelse og coaching På skoleniveau er der brug for den strategiske udvikling af rammer og læringsmiljøer i dialog med elever, forældre og kommunale samarbejdspartnere (dagtilbud, klubber, PPR, andre skoler etc.). På kommuneniveau er der brug for tydelige strategier for udviklingen af skolerne og deres rammebetingelser og for en facilitering af kompetenceudvikling og forpligtende videndeling. - Skolelederne udgør et strategisk meget vigtigt ledelsesforum, som bør indgå i kvalificeringen af politiske beslutningsoplæg og være med til at forme forpligtende rammer for et fælles skolevæsen.

Ledelse (2) 1. Vi kan ikke opløse kompleksitet – vi skal dele den mellem skole- og forvaltningsniveau - Vi skal sikre klare og dynamiske aftaler om hvor og hvad vi deler 2. Ledelse med detailindsigt og interesse for kerneydelsen men ikke detailstyring 3. Vi skal sikre helheder og sammenhænge horisontalt og vertikalt på alle niveauer i forpligtende fællesskaber og inddrage forældre, frivillige organisation i disse i et naturligt samspil 4. Vi skal eksperimenter, dokumenterer og formidle resultater.