Strategisk Usability John Paulin Hansen HUSK HOVEDTELEFONER NÆSTE GANG.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Gammelheds-Philosophy
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
James Bond går tur i en park...
Borgernes barrierer for brug af IT
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Måske er I bedste venner i et år,
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Om feedback og tilbagemeldinger
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Forøg din værdi som konsulent
Joken, der bringer dig held!
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Visioner for udvikling af brugen af it i laboratoriespecialerne Nu i et nyt perspektiv…! 1 Dansk Selskab for Klinisk Biokemi ∙ Middelfart ∙
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Joken, der bringer dig held!
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability i organisationer 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Usability ITU, forår 2008 Strategisk usability Usability i organisationen.
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Organisatorisk forankring
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Usability ITU, efterår Strategisk usability Usability i organisationen 22. oktober 2009 IT-Universitetet.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
Usability ITU, forår Strategisk usability Usability i organisationen 26. Marts 2009 Usability, IT-Universitetet.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
Usability i organisationen 29. april 2010 IT-Universitetet.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Definition Kriterier Design og evaluering
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Præsentationens transcript:

Strategisk Usability John Paulin Hansen HUSK HOVEDTELEFONER NÆSTE GANG

Strategisk usability Hvilke UA-metoder har størst gennemslagskraft overfor? –Ledelsen –Udviklerne –Designerne –Forretningsudviklerne

UA - modstanden Hvad er de største hindringer for UA? –Resurse begrænsninger (penge og tid) 29% –Modstand mod UA i organisationen 26% –Mangel på forståelse for UA 17 % –UA er dårlig til at sælge sig selv 13 % –Mangel på UA eksperter 6 % –UA inddrages for sent 5 % –Der er ikke behov for UA 4 %

Vindere og tabere Mest effektive: –UA test i laboratorium ; 65 % –Højt profilerede projekter ; 56 % –UA sidder sammen med udviklere ; 45 % Mindre effektive: –Heuristiks evaluering ; 70% –Fokusgrupper ; 41% –Oplæring af andre grupper , 47 % –Spørgeskemaundersøgelser , 52 %

Effektivitetsvurderinger af en UA metode Deres evne til at opdage problemer Deres krav til test-erfaring Besværet med at udføre dem Hvor mange skal man teste? Effektivitet = antal opdagede problemer/antal testpersoner

Usability in vivo Ikke nok at opdage fejl - det skal også være fejl der kan gøres noget ved Metoderne skal accepteres af udviklingsteamet (team buy-in) Der skal være resourcer til at løse dem Bedre at lokalisere de lavt hængende frugter end at finde de absolut største

Udgiftsbegrundelser for UA (1) Interne udviklingsprojekter: –Øget brugsproduktivitet (afhængig af antal brugere og antal transaktioner) –Færre brugsfejl –Mindre træningsomkostninger –Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning –Mindre brugersupport-indsats

Udgiftsbegrundelser for UA (2) Salgsprojekter og ekstern markedsføring: –Øget salg eller øget site trafik –Mindre kundesupport eller færre forespørgsler pr. telefon –Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning –Mindre brugersupport-indsats –Bedre branding

10 minutters par-opgave –I er webudviklere i en virksomhed og overvejer at hyre en konsulent som har givet et tilbud på kr for at undersøge jeres site med 5 brugere. I frygter, at sitet har store problemer med den specielle scroll-funktion som det benytter og med en ældre søgefunktion. –Jeres leder forlanger, at I kan begrunde denne udgift økonomisk, før hun siger OK. –Om 10 minutter har I et kort møde med it- chefen. Han kender alle de tal, I kan finde på at spørge om. –Hvad vil I spørge ham om?

0: Uerkendt Ignorance: ”Vi har ingen problemer med brugervenligheden” ”Jeg har aldrig hørt om nogen, der kan bevise de har tjent penge på brugervenlighed” ”Vi behøver ikke være venlige” ”Vores kunder kender os så godt, at de ved hvordan man bruger vores produkter”

1: Bekendt Usikkerhed: ”Vi ved faktisk ikke, om vi har problemer med brugervenligheden” ”Tag 6 brugere og du har 12 synspunkter” ”Sådan gjorde vi sidste gang” ”Det vænner man sig hurtigt til” ”Der er ingen der har brokket sig” ”Vi kan jo ikke vide hvad brugerne vil have før systemet er klart til dem”

2: Overvejet Opvågning: ”Hvem siger at man absolut SKAL have problemer med brugervenligheden ?” ”Vi har kun brugt standard interface så det har Microsoft nu nok tænkt på, skal du se!” ”Vi har overholdt Jakob Nielsens 10 gyldne regler” ”OK - så fortæl mig hvad vi skal lave om - men det skal være NU for vi skal uploade på mandag”

3: Implementeret Oplyst: ”Ledelsen er 100% comittet på at løse vores problemer med brugervenligheden” ”Det er for sent at lave det om nu” ”Vi har planlagt brugertest når første implementering er i luften” ”Vi skal også passe på at brugervenlighed ikke bliver en spændetrøje for udviklerne”

4: Integreret Viden: ”Vi løser problemerne med brugervenlighed som en del af vores udviklingsrutiner” ”Hvor mange testpersoner skal vi have fra hver af vore målgrupper?” ”Kan vi ikke lave usability-analyser ud fra logfilerne?” ”Opdateringer går først i luften, når vores brugertests viser de er OK”

5: Institutionaliseret Sikkerhed: ”Vi ved præcis hvorfor vi IKKE har problemer med brugervenligheden” ”Logfilerne dokumenter 100% succes på de kritiske brugerinteraktioner” ”Vi har opnået den forventede 50 % reduktion i telefonforespørgsler med den sidste opdatering” ”Vores brugerpanel er nu oppe på de nødvendige 300 personer og alle nye undersøgelser laves på under 36 timer”

Modstand fra udviklerne –Tidspres på udviklerne - mange designdrøftelser foregår sent i udviklingsprocessen, hvor udviklerne er utålmodige for at komme i gang med at implementere –Svært at fastholde udviklerne i problemanalysen - de vil designe sig ud af problemerne hurtigst muligt –Udviklerne bryder sig ikke altid om at få kritik på deres arbejde - det kan bl.a. betyde mere arbejde på kort sigt

Rapid Iterative Testing and Evaluation (RITE) Organisatorisk intervention frem for eksperimenter - Case-study approach- bundet til faktisk udviklingsprojekt Brugertest hvor udviklerne skal analysere resultatet: –Hvilke problemer blev observeret? –Kan de forklares? –Kan vi fixe dem før næste test? (-hvis ikke må de bare blive der !)

Når krisen kradser Måske ikke optimalt - men godt nok! Vi løser problemet med en hjælpe-forklaring Vi sparer udgifterne til en usability ekspert og til undersøgelserne Konkurrenternes produkt er heller ikke optimalt Udviklerne er adskilt fra brugersupporterne - arbejder under to forskellige chefer med hver sit budget

Kamp om kagen Alt for mange ”falske” eksperter, som kun har et begrænset indblik i UA: –Webdesignere –Informationsarkitekter –Dataloger med psykologi-kursus –Marketingseksperter der kender ”gennemsnits- brugeren” –Humanister der laver narrativitets-analyser af grænseflade-diskursen

Vejen frem Lær at tale forretnings-sprog Fokuser´på forretnings- og bruger-mål Evaluering af opgaver og ikke skærm-elementer UA skal involvere sig direkte i udvikling og involvere udviklere direkte i UA Få ledelsen med og få dem til at gå forrest med UA Udvælg højt profilerede projekter og sats på dem i stedet for at blive tilkaldevagt på perifere projekter