Nyere usability testmetoder web-adfærd, personalisering og adaptivitet
2 Afgrænsning Nyere usability metoder? Web-adfærd? Personalisering? Adaptivitet?
3 Usability & design Viden om brugerne? User Centred Design (UCD) & Participatory Design (PD) Kvalitative undersøgelser Marketing Hvordan tester vi på brugerne? Klassiske vs. nyere usability metoder
4 Ekskurs Bilister og trafik ud fra klassisk usability
5 Ekskurs II Kunder, supermarkeder og usability
6 Nyere usability metoder Automatiseret Semi-automatiseret Manuel remote & kvantitativ
7 Logfilsanalyse webserver bruger ”www” logfil
8 Logfilen IP-adresse Browser Tidspunkt GIF, HTML, Scripts &c.
9 Analyse af logfilen … tendenser om brugeradfærd …
10 Tendenser … Tilgængelighed Døde områder Drop out Navigation Prioritet Interesse (via søgemaskiner) Opfyldelse af kravspecifikation Web-stedets udvikling og strategiske design
11 Fordele & Ulemper +++ Kontinuert analyse Faktiske brugere Dataindsamling ÷÷÷ Besværligt analysearbejde Summativ testmetode
12 Fikspunkter Benchmarking Most Wanted Response Ken Evoy – Make Your Site Sell Økonomisk defineret begreb om brugeradfærd Profitgivende handlinger
13 Case studie Kommercielt web-site Permission marketing Personliseret service Heuristisk inspektion Logfilsanalyse MWP Analytisk tilgang
14 Konklusion på case studie Metodisk Målrettet logfilsanalyse Praksis trods økonomi meget umodent site. filnavne, kodning, brugen af frames Heuristisk inspektion Logfilsanalyse MWP
15 Perspektivering Kodning Design Usability Forretningsplan Ethvert websites rygrad Logfiler & Remote usability Kodning Design Usability Forretningsplan
16 Usikkerheder Webserverens cache Brugerens ’adfærd’ Proxyservere
17 … Heuristisk inspektion Logfilsanalyse MWP