Nuuk 21.-22.-23. marts 2011. Atuartitsinermi tunngaviit Kommuneqarfik Sermersuumi ilinniaqqittut piginnaasaat. Kommuneqarfik Sermersuumi Ineriartortitsinermi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING En ny evalueringskultur Stof til eftertanke og handling på de enkelte prøveafholdende skoler og alle øvrige.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Narsarsuaq april • Atuartitsinermi tunngaviit • Kommunemi Kujallermi ilinniaqqittut • Kommunemi Kujallermi atuartitsinerup ineriartortitsinerani.
Skolereformen Overordnede mål:
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Skolereform august 2014………………
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Lærerprofessionen - en definition.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Skolevæsenet. Geografiske, tekniske og økonomiske udfordringer De store geografiske afstande, tekniske udfordringer med Tele´s radiokæde og sattelit forbindelsen.
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
SKOLEBESTYRELSENS OPGAVER FOLKETINGET BYRÅDET UNDERVISNINGSMINISTERIET BØRNE- OG UNGDOMSDIREKTØR SKOLEBESTYRELSEN: 7 FORÆLDREREPRÆSENTANTER 2 MEDARBEJDERREPRÆSENTANTER.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Pædagogisk udvikling Jan afdelingsopdelt skole - 1. afdelingslederkursus - 1. afdelingslederkursus - Skoleudvikling v/ Erik Torm - Skoleudvikling.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Ilulissat 5. marts Atuartitsinermi tunngaviit. 2.Qeqqata Kommuneani ilinniaqqittut. 3.Qaasuitsup kommuneani Ineriartortitsinermi anguniagassatut.
Skoleledermøde den 17. og 18. april Midtvejsevalueringen og derefter Midtvejsevaluering i 2010 – Skab din fremtid II januar – Skatte- og velfærdskommissionen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Hvad kan skolebestyrelsen gøre for at hjælpe skolens arbejde? Færøerne Lørdag d. 28. februar 2009.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Sunds skole Evaluering
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Qeqqata Kommunea Sisimiut marts 2011.
Velkommen til informationsaften om overgangen til Hornbæk Skole.
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Dialogmøde 17. januar 2011.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Pædagogiske rammer for fjernundervisning. Workshop I om fjernundervisning 10. – 11. januar 2012 Deltagere: KANUKOKA Kommunerne Namminersorlutik Oqartussat.
RAMMER FOR SKOLEBESTYRELSENS ARBEJDE Lovgrundlag og kompetencer
Tikilluaritsi tamassi Sisimiunut. Velkommen alle sammen til Sisimiut.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
Skolebestyrelsens årsberetning  På grund af lock outen har skolebestyrelsen ikke kunnet gennemføre årsberetningen som vanligt med et tidssvarende foredrag.
Atuartitsinermi inerisaaneq Pædagogisk udviklingsarbejde Atuartitsissutit Ilikkarluarfiusuni tunngaviit aallaavigalugit atuartitsineq Undervisning ud fra.
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Når alle er forskellige er ingen anderledes
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Nuuk marts 2011

Atuartitsinermi tunngaviit Kommuneqarfik Sermersuumi ilinniaqqittut piginnaasaat. Kommuneqarfik Sermersuumi Ineriartortitsinermi ilimasuutikka. Oqaatiginiakkakka

Pædagogisk princip Ressourcepersoner i Kommuneqarfik Sermersooq og deres kompetencer Mine forventninger for udviklingen af skolen i Kommuneqarfik Sermersooq Jeg vil komme ind på

Siunertaq: 1. Atuartup kinaassutsiminik, kulturiminik, pingaartitaminillu paasinninnerata nakussassarnissaanut atuarfik tunngaviliissaaq. 2. Atuartup inuttut inooqatigiissutsikkullu inerikkiartornissanut, atuarfik toqqammaviliissaaq. 3. Atuartup oqartussaaqataanermik eqqarsartaatsimut ilinniartinnissaanut atuarfik tunngaviliissaaq. Inerisaavik 2011 Atuarfitsialak, kulturi ilisimatusarnerlu tunngavigalugit 2002

Formål: 1. Folkeskolen skal skabe grundlag for at eleven udvikler sin viden og forståelse af egen identitet, kultur og værdier. 2. Folkeskolen skal medvirke til elevens personlige og sociale udvikling 3. Folkeskoleskolen skal skabe grundlag for at eleven indføres i en demokratisk tankegang og bliver bevidst om egen demokratiske rettigheder og pligter. Inerisaavik 2011 Atuarfitsialak, kultur og forskningsbaseret skolereform 2002

Kisitsinermi algebramilu: –Kisitsisit nalinginnaasut qulinngortiterisaaserlu ilisimassagaat Matematikkip atuuffii –Suliaqarnerni assigiinngitsuni kisitseriaatsit toqqarsinnaassagaat atorsinnaassagaallu

Arbejde med tal og algebra: –Kender til de naturlige tal og titalssystem Anvendt matematik –Kan vælge og bruge regningsarter i forskellige praktiske sammenhænge

Atuartitsinermi najoqqutassaq Undervisningsramme AALLARNIINEQAALLARNIINEQ NAGGASIINEQNAGGASIINEQ IC AC FU INDLEDNINGINDLEDNING OPSAMLINGOPSAMLING

11 Ilinniartitsisup atuartullu akunnerminni oqaloqatigiinnerat Nalinginnaasoq 95% oqaloqatigiitto- qanngilaq 5% oqaloqatigiittoqarpoq Atuartitsissutit Ilikkarluarfiusut 40% oqaloqatigiitto- qanngilaq 60% oqaloqatigiittoqarpoq

12 Interaktion mellem lærer og elev Den klassiske 95% envejs- kommunikation 5% dialog Effektive principper 40% envejs- kommunikation 60% dialog Interaktion mellem lærer og elev

13 Ilikkagaqartitsiniarneq Nalinginnaasoq - Ilikkagaqartitsiniarneq 30% - Allanut atorneqartoq 70% Atuartitsissutit Ilikkarluarfiusut - Ilikkagaqartitsiniarneq 91% - Allanut atorneqartoq 9%

14 Den klassiske - Aktiv læring 30% - Andet 70 % Effektive principper - Aktiv læring 91% - Andet 9% Undervisningen

Semester 1 1. år Akademisk Diplomudd. Almen P æ dagogik; Didaktik eller Skoleledelse 15 Semester 2 Semester 3 2. år Master Almen P æ dagogik eller Didaktik 3 Semester 4 Semester 5 3. år Cand. P æ d. Almen P æ dagogik eller Didaktik 4 Semester 6 3. årPh. D.

Atuarfiup pisortaata suliassai: –Atuartut namminneq ilikkagassiornerat qanorlu iliornissaminnik pilersaarutaat –Klassimi pilersitseqatigiittarfeqarneq oqaloqatigiittarfeqarnerlu –Alloriarfinniit alloriarfinnut ikaarsaarneq – toqqaanissamut sungiusarneq –Ilinniagaqarnissamik inuussutissarsiuteqarnissamillu qinigaqarneq

Skolelederens aktivitetsplan: –Elevernes egen mål for læring og handleplaner –Aktivitets- og dialogcenter i klassen –Overgange fra trin til trin – opøvelse i at træffe valg –Uddannelses- og erhvervsvalg

Atuarfiup angerlarsimaffiullu akornanni atuartup ataatsip atuarnermini ilinniagaqarnissaminilu pilersaarutai pillugit isumasioqatigiinneq Atuarfiup siulersuisa suliassaat

Skolens og hjemmets samråd om det enkelte barns skole- og uddannelsesforløb Skolebestyrelsens opgaver

Atuarfiit pillugit isumasioqatigiinnermi inerniliinerit tunngavingalugit qaqugu qanorlu iliuuseqarnissamik pilersaarusiorneq. Peqqussummut, isumaqatigiissutinut atorfinitsitsisarnermullu maleruagassanut tulluarsakkamik atuarfiup ilusaata aaqqissuuneqarnera. Qaqugu qanorlu iliornissamut pilersaarusiami anguniakkat suliassallu naammassineqarnissaannut atuarfinnut isumalluutinullu tulleriiaakkamik qanoq iliornissamut sinaakkusiineq. Suliap sumut killinneranut naliliinissaq.

Udarbejder tids - og handleplan ud fra skoleseminarets konklusioner. Gennemgang af skolestrukturen i kommunen med henblik på tilpasning til forordningen, arbejdstidsaftalen, herunder normeringsspørgsmålet m.v. Giver skolen og ressourcepersoner råderum ved prioritering for opfyldelse mål og opgaver i tids - og handleplan. Opfølgning/Status for arbejdet.

Atuarfiup ilusaa – Siunnersortit - nunaqarfimmiut atuartullu allat 9.-10, klassimi? Atuartitsinerup sinaakkutissaa - tiimit Nakkutilliineq Kommunalbestyrelsip suliassai

Skolestrukturen - ressourcepersoner - bygdeelever i byen i 9. – 10. klasse? Rammer for undervisningen - timer Føre tilsyn