Københavns Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Danskernes alkoholvaner – hvor stort er problemet
Rammer for ungdommen Øgede krav fagligt og socialt
Det svære liv i en sportstaske
Oplæg for Sprog-Koordinator-gruppen d
Generelt om det for tidligt fødte barn
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Psykolog Tue Hartmann Center for Psykiatrisk Forskning
ADHD hos voksne Pårørendeseminar Aulum den 6. oktober 2012
ADHD/DAMP hos børn, unge og voksne
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Bekæmpelse af vold mod kvinder – Den nationale indsats
Hvordan kan forældretræning hjælpe os med at hjælpe vores børn?
Hukommelse og Opmærksomhed
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Neuropsykologiske syndromer 2
Sandheden Den statistiske sandhed Den oplevede sandhed
ADHD -BEHANDLINGEN AF DEN
Læsioner: Morfologisk og funktionel billeddannelse
Bedre Psykiatri Medborgerhuset Lunden Silkeborg.
Basal ganglier projektionssystemer
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Cannabis og psykiske lidelser
Introduktion til Access (Access, del 1)
PsykiatriFondens UngdomsProjekt Undervisere: Psykolog Therese Dittmann
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Hormonbehandling af postmenopausale kvinder
Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,
ADHD hos voksne Aulum den 4. oktober 2014 V. Agnethe Elkjær,
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
ADHD i almensystemet Specialpsykolog, ekstern lektor Dorte Damm
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Belastningsreaktioner angst og søvnforstyrrelser
Neuropsykologiske syndromer 1
Alkoholisk demens: Myte eller virkelighed?
Anders Gade Institut for Psykologi
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Omsætning (mio.kr.) af udvalgte lægemiddelgrupper solgt med tilskud, , løbende priser 1 Heri indgår lægemidler inden for ATC-grupperne: C07A,
Campbell review om forebyggende hjemmebesøg Varme hænder og køligt overblik Oplæg om Campbell review om forebyggende hjemmebesøg, 29/ ,Camilla Thorgaard.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Neuropsykologisk undersøgelse (tre traditioner)
Neuropsykologiske syndromer 2
1. Introduktion og oversigt: Hjernens funktioner –
Sygdomsforståelse og farmakologi
Symptompræsentation i almen praksis
Bent Kawa 2004 © Ungdomspsykiatrisk Afdeling Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup Unge, psykiatri og misbrug Bent Kawa overlæge Sept 2004.
WHI –main results HRNominal 95% CIZ-score for trend CHD1,291,02-1,63-1,19 Stroke1,411,07-1,85-0,51 VTE2,111,58-2,82 -2,45 * Breast cancer1,261,00-1,59.
Gade Funktionel MRI (fMRI) - fra pletter til mekanismer Anders Gade.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
ADHD hos voksne Aulum den 3. oktober 2015 V. Agnethe Elkjær, distriktssygeplejerske med special- uddannelse i psykiatri. Regionspsykiatrien Vest, Herning.
Patientundervisning 1. session Bipolar lidelse Generelt om Bipolar Affektiv sindslidelse.
Gade Forstyrrelser i impulskontrol ved Parkinsons sygdom Anders Gade
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
ADHD..
Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Emotioner og limbiske strukturer 2:
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Præsentationens transcript:

Københavns Universitet ADHD Anders Gade Københavns Universitet Dias: http://gade.psy.ku.dk → undervisningsnoter Gade

Attention Deficit Hyperactivity Disorder Deficits in Attention, DSM-IV : Skandinavien: (tidligere) Deficits in Attention, Motor function, and Perception Hyper- Kinetic Disorder ICD-10 : Gade

Amfetamin-behandling i USA; tal i 1000 Swanson et al. ( 2007) Neuropsychol.Rev., 17, 39-59 #4692d MPH: Methylfenidat (fx ”ritalin”) AMP: Amfetamin IR: hurtigtvirkende; CR: ”controlled release” (Ritalin Uno; Concerta) Gade

Methylfenidat – daglige doser x Spørgsmål: Stigningen i Danmark? Risiko for senere alkohol- og stofmisbrug ? Singh, 2008 #4595j Wilens et al. (2003) , Pediatrics,111, 179-185 #4695-11a Gade

Gade

Antal brugere af methylphenidat og atomoxetin i DK per 1000 indbyggere (Lægemiddelstyrelsen) Gade

April 2008: Referenceprogram Procent ADHD-diagnoser blandt henviste 2009 WA 3. sept. 2010 Gade

Strukturelle ændringer Lidt genetik ADHD og IQ Diagnose-kriterier Neuropsykologi 1 Strukturelle ændringer Lidt genetik ADHD og IQ Funktionel billeddannelse Neuropsykologi 2– én eller flere mere grundlæggende forstyrrelser ? Dopaminhypotese & behandling med metylphenidat Netværks-korrelationer - hvis vi når det! Gade

Vokser man fra det ?? Frydenlund, 2008 Baseret på speciale Gade

ICD-10 og DSM-IV symptomkriterier for ADHD/HKD ICD-10 Opmærksomhed (>5) Impulsivitet (>0) Aktivitet (>2) DSM-IV Opmærksomhed (>5) (og/eller) Aktivitet – impulsivitet (>5) __________________________________________________________________ Svarer uden at tænke sig om Kan ikke vente på tur Afbryder eller blander sig Snakker for meget (ICD-10) Uopmærksom på detaljer Svært ved at fastholde opm. Hører ikke efter Færdiggør ikke Svært ved at organisere Undgår vedvarende anstrengelse Mister ting Forstyrres af ydre stimuli Er glemsom 4. Snakker for meget (DSM-IV) 5. Uro i hænder og fødder 6. Holder ikke sin plads 7. Farer omkring og klatrer 8. Kan ikke lege stille 9. Motorisk overaktivitet ICD-10 mere restriktiv mht. komorbide tilstande og inattentiv subgruppe – Kernegruppen opfylder begge kriteriesæt Gade

Komorbide tilstande ? Gade

Neuropsykologi Hypotese om frontallaps- symptomer Defekte styringsfunktioner (eksekutive funktioner; opmærksomheds- kontrol) Mere specifikke dysfunktioner, fx og specielt Defekt responshæmning og ”Delay aversion” 1997, dansk oversættelse 2000 Heterogenitet & subtyper, herunder ”dual pathway modellen” – og ”beyond” Gade

Defekt responshæmning (inhibitorisk adfærdskontrol, ”impulsivitet”) ses i motorik adfærd kognition emotion Kortere (og måske bedre) udgave: Barkley (1997), Psychological Bulletin, 121, 65-94 Gade

Impulsivitet som kernesymptom ? ICD-10 og DSM-IV symptomkriterier for ADHD/HKD ICD-10 Opmærksomhed (>5) Impulsivitet (>0) Aktivitet (>2) DSM-IV Opmærksomhed (>5) Aktivitet – impulsivitet (>5) __________________________________________________________________ Svarer uden at tænke sig om Kan ikke vente på tur Afbryder eller blander sig Snakker for meget (ICD-10) Uopmærksom på detaljer Svært ved at fastholde opm. Hører ikke efter Færdiggør ikke Svært ved at organisere Undgår vedvarende anstrengelse Mister ting Forstyrres af ydre stimuli Er glemsom Impulsivitet som kernesymptom ? 4. Snakker for meget (DSM-IV) 5. Uro i hænder og fødder 6. Holder ikke sin plads 7. Farer omkring og klatrer 8. Kan ikke lege stille 9. Motorisk overaktivitet ICD-10 mere restriktiv mht. komorbide tilstande – Kernegruppen opfylder begge kriteriesæt Gade

Anatomiske studier (MR) Fem ”niveauer” i de relevante (frontostriatale) områder hø + cerebellum (vermis) Mindre n. caudatus, gl. pallidus, ACC og ventrolateral præfrontal kortex i højre side Gade

MR: Nedsat volumen af kortex inferiort i frontallap og anteriort i temporallap ved ADHD Kortikal størrelse (afstand fra center (AC)) Statistisk kort af gruppeforskelle (korrelation med gruppetilhør) Sowell et al., 2003 #4696a Gade

Normal ændring i tykkelse/tæthed af grå substans Årlig ændring i tykkelse i mm hos 45 børn us. med 2 års mellemrum (5-11 år) Toga et al., 2006 TINS, 29: 148-159 Gade

Castellanos et al. (2002), Arch.Gen.Psychiatry, 63, 540-549 152 børn med ADHD, de fleste us. med MR mindst 2 gange 139 normale børn, do Volumen, hele cerebrum #4696f Gade

Ændring i størrelse af n Ændring i størrelse af n. caudatus og cerebellum hos normale børn og børn med ADHD Castellanos et al., 2002 Gade

Samme børnegrupper, reanalyse med kortikal tykkelse Shaw et al. (2006), Arch.Gen.Psychiatry, 63, 540-549 Statistik korrigeret for forskelle i hele kortex og IQ Gade

Samme børnegrupper, reanalyse med kortikal tykkelse Shaw et al., 2006 Forskellene var stabile fra 9 til 16-års alderen Forskellene var mest udtalte hos den halvdel af ADHD- børnene, som viste mindst bedring (i medial frontal kortex) Valera et al., 2007: Meta-analyse med effektstørrelse - total og højre cerebrale volumen, højre caudatus, cerebellare vermis (inf.-post.), splenium af CC, kortex frontalt Gade

Adfærd Kognition Hjerne Separate ruter til ADHD ? ADHD-symptomer Dorsale frontostriatale kredsløb Orbitofronto- striatale kredsløb Fronto- cerebellare kredsløb Gade Durston (2011), #4699-1d

Arv og miljø: Hyperaktivitet (tvillinge-konkordans og heritabilitet: ADD og ADHD) Faraone et al. (2005), Biol.Psychiatry, 57: 1313-1323 #4698d Gade

Arv og miljø: Hyperaktivitet (tvillinge-konkordans og heritabilitet) Stroop- varians: H2 ca 50% Plomin et al., 2001, Science Hvilke miljøfaktorer er relevante? Gade