Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r 2008 31.3.08 v/ Egil Boisen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Refleksion i kommunikationen
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
De sidste undervisningstimer
Kreative metoder Henriette Lungholt
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Kvantitative metoder
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Kortsortering. Vælg elementer Udvælg elementer fra navigationen Brug topmenupunkter alt efter metode Max 50 elementer.
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Design af hjemmeside til udsatte børn
Psykologi, Human Factors og HCI
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Større Skriftlig opgave
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Usability – øvelse 1: Kortsortering
USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest.
1 20. januar Disposition Introduktion, pointer fra analysen, opsamling, videre undersøgelser - MARK Fokusgruppe -CHRISTIAN Nyt segment, SWOT -MORTEN.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
Usability ITU, efterår Brugervenlighedstest/usabilitytest 23. Oktober, IT-Universitetet E2008.
Usability ITU, forår Brugervenlighedstest/usabilitytest ITU F2008.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Kontekst og klienter John Paulin Hansen DDK ITU Feb 2007.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Øvelser Kortsortering.
Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen.
7. Brugervenlighedstest/usabilitytest
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Øvelse 1: First Impressions
Google Glasses på hospitals- skadestuer i Region A.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 5: Tænk på din læser!
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Hvordan kan vi kontrollere en raket?
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Fælles processkabelon
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen

Tænke højt test forberedelsen –Hvad skal undersøges? –finde særligt interessant elementer af systemet –hvilke kvalitative data: antal fejl, hvor længe om en opgave osv.

Forberedelsen (2) Hvem skal interviews? –find repræsentative bruger –hvormange: ca. 5 Hvordan? –find repræsentative opgaver (vertikalt eller horisontalt) –hvormange: ca. 5 (til en times undersøgelse) –skriv script til afvikling (herunder scenarier)

Afvikling 1.fase: introduktion –forsøgspersonen introduceres til opgavens formål og rammer –fp instrueres i at tænke-højt (eller at snakke sammen, hvis der er to fp) –fp gøres opmærksom på at det er systemet der evalueres og ikke ham/ hende

Afvikling (2) 2.fase: selve testen –fp gives en opgave ad gangen (uden hjælpende udtryk). –hvis fp ikke kan komme videre kan der gives hjælp, men først når fp har fortalt hvad problemet er. –der lyttes, observes og skrives noter 3.fase: debriefing –forsøgsleder og observatør snakker om de fundne problemer