Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen
Tænke højt test forberedelsen –Hvad skal undersøges? –finde særligt interessant elementer af systemet –hvilke kvalitative data: antal fejl, hvor længe om en opgave osv.
Forberedelsen (2) Hvem skal interviews? –find repræsentative bruger –hvormange: ca. 5 Hvordan? –find repræsentative opgaver (vertikalt eller horisontalt) –hvormange: ca. 5 (til en times undersøgelse) –skriv script til afvikling (herunder scenarier)
Afvikling 1.fase: introduktion –forsøgspersonen introduceres til opgavens formål og rammer –fp instrueres i at tænke-højt (eller at snakke sammen, hvis der er to fp) –fp gøres opmærksom på at det er systemet der evalueres og ikke ham/ hende
Afvikling (2) 2.fase: selve testen –fp gives en opgave ad gangen (uden hjælpende udtryk). –hvis fp ikke kan komme videre kan der gives hjælp, men først når fp har fortalt hvad problemet er. –der lyttes, observes og skrives noter 3.fase: debriefing –forsøgsleder og observatør snakker om de fundne problemer