Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Alle børn skal være del af fællesskabet
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Introduktion til Sprogpakken
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Introduktion til Sprogpakken
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
Oplæg om den nye dagtilbudslov
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Inklusion i Børneinstitution Højme
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse - et kvalitetsløft til velfærdsområder Ved Per B. Christensen, formand for Børne-
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Børnekultur der dur, Børnekulturens netværk, d. 26. oktober i Kolding Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen og direktør i Næstved.
Den inkluderende skole
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Biblioteket og kommunalreformen – bibliotekets roller
Det internationale perspektiv i uddannelse, arbejdsplads og rekruttering UC- Sjælland d. 17. marts 2010 Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen,
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Kompetencestrategi med mening
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Børnehavens og skolens samarbejde er godt.
Skolen og den sociale arv
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Kulturkonference på Comwell Middelfart september 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Evaluering på dagtilbuds- og skoleområdet BKF Regionsformandsmøde 23. Maj 08.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d maj 2010.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
Nye vilkår for politik, uddannelse og børnehave:
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august Flemming Steen Jensen Rektor, Horsens Statsskole.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Præsentationens transcript:

Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på børneområdet

Dagtilbud har stor betydning For børns læring og udvikling Fokus på det gode børneliv I samfundet som helhed – fra pasning til udvikling For sammenhængen med det videre uddannelsessystem I forhold til samspillet med forældrene Ledelsen og sammenhængen gør en forskel

Dokumentation og evaluering, der giver mening Styrkelse af evalueringskultur Læreplanerne har gjort en forskel Børnemiljøvurderinger Sprogvurdering Plads til den fagprofessionelle tilgang Ikke behov for detailstyring Dialog om kvalitetsudvikling - akkreditering Brugerundersøgelser Måler vi det rigtige ?

Hvordan medvirker dagtilbudene til at bryde den negative sociale arv Ledelse og retning Mål for indsatsen Målrettet ressourcetildeling En klar og bevidst pædagogisk linje Fokus på faglighed

Ledelse gør en forskel Klar arbejdsdeling mellem stat, kommune, institution og medarbejder Ledelsesrum En fleksibel lederuddannelse – faglig ledelse – ledelse som fag - ledelseskultur

Uddannelse er helt nødvendig Behov for medarbejdere der er veluddannede Bedre grunduddannelser – og efter- og videreuddannelse Mere forskning på børneområdet Sammenhæng mellem kommunal udvikling – indsatsen på de nye professionsskoler og forskningsindsatsen Uddannelse skal flytte noget i det virkelige liv!