Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nyheder på diis.dk DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER.
Advertisements

Artikelskrivning Baggrundsartikel.
Multimedieartikel om mediemagt i Italien
Journalistiske virkemidler
Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar
Presse- og kommunikationskursus
Sagprosa En introduktion…….
Søgeord og konverteringer En webtekst skal på samme tid skabe synlighed i søgemaskinerne og motivere brugerne til at udføre en handling, vi som afsendere.
AVISEN FAGTEMA DANSK 7.– 9. KLASSE Målet med undervisningsforløbet:
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Sprog/billeder på Internettet
Folkeskolen - fagblad for undervisere
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
AOH.DK Herning Gymnasium i Europa.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
De fem nyhedskriterier
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Presse- og kommunikationskursus Herning, den 25. oktober 2013.
Rubrik. Rubrik Rubrik Artiklens overskrift hedder i avissprog rubrikken. Rubrikken fortæller, hvad artiklen handler om og giver læseren lyst til at.
Notatteknik Hvorfor Hvornår Hvordan.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching
Den gode historie Sådan finder vi på 24timer dagens historier ”Dét er en god historie!” Emma Gad for kommunikationsfolk.
Nyhedsartikel dansk.
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Hvad er det? Lyt til ”et scoop”
Analyse af troværdigheden hos F-Reklame.dk Af Kim Kristiansen & Rasmus Steen Rasmussen.
Verdens værste bødler Sagprosa.
Nyhedsartikel Skal oplyse læseren om, hvad der er sket, hvad der sker, hvad der vil ske i verden. Journalisten opsøger kilder og stiller spørgsmål efter.
Overskrift Manchet Manchet Manchet Manchet Manchet Mellemrubrik
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
Verdens værste bødler Sagprosa.
Klastrup/GW/F 2005/10. marts Skriv til webbet Grundlæggende Webdesign Gæsteforelæsning v/Lisbeth Klastrup.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Sagprosa En introduktion……..
Tekstens byggeklodser
Ethos analyse af Camilla, Thor, Peter og Jens. Analyse af troværdighed Kompetence Sikker Sproget indeholder få grammatiske fejl Ekstravagant sprogbrug.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Sagprosa – 7 årgang En introduktion……. Nogle dias er information, andre er opgaver. Opgaverne er markeret med en stjerne skal løses individuelt, og alle.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Layout og fremlæggelse
SRP I DANSK HVAD KAN DANSK I SRP? - Indgå sammen med studieretningsfag - Indgå som fagligt formidlende fag Gunvor Severinsen, 2014.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Den populærvidenskabelige artikel
Hvem er vi André Bentsen Redaktør, 11 år på Lokal Nyt Christian Valsted Journalist, 8 år på Lokal Nyt.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
Den populærvidenskabelige artikel
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Sagprosa En introduktion…….
Skriv til nettet November
Hvad er nyhedskriterier?
Googles privatlivspolitik
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Manchet 48/60 pkt, 1. niveau Manchet 35/45 pkt , 2. niveau
Manchet 40/ 50, 1. niveau Manchet 30/40, 2 niveau
Manchet 48/ 60, 1. niveau Manchet 35/45, 2 niveau
Skriv til nettet Læringsstie
SRO 2018 hHx.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Af alle hjemmesideejere har ikke
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten JOURNALISTIK Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten

Journalistik Kommercielle nyheder Skal have en nyheds- og produktværdi i branchen og overfor kunderne Skal være troværdige Ved lancering af nye produkter, skal der være tale om nye kvaliteter Jo større nyhedsværdi, jo større er chancen for at få opmærksomhed i pressen

Tommelfingerregler Overskrift eller emnefelt (ved mail) skal fænge læseren Tre afsnit med fem præcise sætninger – ikke mere Inddrag citater for at gøre pressemeddelelsen mere levende

Layout og nyhedstrekant

Journalistik Niveau 1: Overblikket Niveau 2: Tekstkroppen Opbygningen skal skabe blikfang Kan vi let og overskueligt få de vigtigste fakta Niveau 2: Tekstkroppen Rubrik (overskrift), Manchet (kort resumé), Trompet (placering i emnekategori), Brødtekst, Mellemrubrik, Manchet, rubrik og billeder skal kunne danne et overblik hos læseren Niveau 3: Nyhedstrekanten Nyhedens konklusion og begivenhedens slutpunkt placeres først i pressemeddelelsen Forudsætninger, forklaringer og uddybninger følger efter Hvem, Hvad, Hvor og Hvornår?? Denne opbygning gør det muligt for journalisten ”at sakse” = forkorte artiklen.

Arkiv- og reportagebilleder Billedmaterialet udgør en vigtig del af en nyhedsartikel. Arkivbilleder Billeder som har været anvendt i en anden sammenhæng - andenhåndsbilleder Reportagebilleder Giver historien liv Direkte afbildninger af virkeligheden

Opgave: Milix