Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten JOURNALISTIK Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten
Journalistik Kommercielle nyheder Skal have en nyheds- og produktværdi i branchen og overfor kunderne Skal være troværdige Ved lancering af nye produkter, skal der være tale om nye kvaliteter Jo større nyhedsværdi, jo større er chancen for at få opmærksomhed i pressen
Tommelfingerregler Overskrift eller emnefelt (ved mail) skal fænge læseren Tre afsnit med fem præcise sætninger – ikke mere Inddrag citater for at gøre pressemeddelelsen mere levende
Layout og nyhedstrekant
Journalistik Niveau 1: Overblikket Niveau 2: Tekstkroppen Opbygningen skal skabe blikfang Kan vi let og overskueligt få de vigtigste fakta Niveau 2: Tekstkroppen Rubrik (overskrift), Manchet (kort resumé), Trompet (placering i emnekategori), Brødtekst, Mellemrubrik, Manchet, rubrik og billeder skal kunne danne et overblik hos læseren Niveau 3: Nyhedstrekanten Nyhedens konklusion og begivenhedens slutpunkt placeres først i pressemeddelelsen Forudsætninger, forklaringer og uddybninger følger efter Hvem, Hvad, Hvor og Hvornår?? Denne opbygning gør det muligt for journalisten ”at sakse” = forkorte artiklen.
Arkiv- og reportagebilleder Billedmaterialet udgør en vigtig del af en nyhedsartikel. Arkivbilleder Billeder som har været anvendt i en anden sammenhæng - andenhåndsbilleder Reportagebilleder Giver historien liv Direkte afbildninger af virkeligheden
Opgave: Milix