Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afErnst Astrup Redigeret for ca. et år siden
1
Nyheder på diis.dk DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
2
Formål: Bedre nyheder til diis.dk
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
3
Formål: Bedre nyheder til diis.dk
Det er i den enkelte forskers interesse at skrive gode nyheder DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
4
Formål: Bedre nyheder til diis.dk
Det er i den enkelte forskers interesse at skrive gode nyheder Det handler ikke om at gå på kompromis med indholdet DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
5
Formål: Bedre nyheder til diis.dk
Det er i den enkelte forskers interesse at skrive gode nyheder Det handler ikke om at gå på kompromis med indholdet Det handler om at formidle indholdet bedre og mere hensigtsmæssigt DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
6
”Både nyhedsmailen og hjemmesiden er lidt tilbøjelig til at liste alting op. Man kunne måske lege lidt med at fange folks opmærksomhed bedre. Alt er sidestillet. Jeg ville gerne blive lidt bedre guidet til, hvad der virkelig er godt at læse” DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
7
”Jeg åbner altid de der mails fra DIIS, for jeg ved, at det som regel er interessant, hvad de skriver om. Især er jeg glad for de direkte links til selve rapporten, så jeg kan gå direkte ind og læse den, hvis den korte omtale vækker min interesse” DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
8
”Deres nyheder er lidt blege og ujournalistiske
”Deres nyheder er lidt blege og ujournalistiske. Jeg kunne godt tænke mig nogle lidt mere ”salgsorienterede” underrubrikker.....” DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
9
”Opfinderen af denne mail-liste skulle have den store kommunikationspris. Helt utroligt nyttig”
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
10
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
11
Hvorfor diis. dk og nyheder på diis
Hvorfor diis.dk og nyheder på diis.dk er vigtig for DIIS og for jer som forskere? DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
12
Hvorfor diis. dk og nyheder på diis
Hvorfor diis.dk og nyheder på diis.dk er vigtig for DIIS og for jer som forskere? Eksempler på hvordan nyhederne på diis.dk er samt hvordan de kunne/burde være DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
13
Hvordan gør man så i praksis?
Hvorfor diis.dk og nyheder på diis.dk er vigtig for DIIS og for jer som forskere? Eksempler på hvordan nyhederne på diis.dk er samt hvordan de kunne/burde være Hvordan gør man så i praksis? DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
14
Besøg på diis.dk: / DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
15
Downloads af pdf-filer: 45.257 / 3.771
Besøg på diis.dk: / Downloads af pdf-filer: / 3.771 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
16
Downloads af pdf-filer: 45.257 / 3.771
Besøg på diis.dk: / Downloads af pdf-filer: / 3.771 Antal abonnenter på DIIS notifications: 2.383 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
17
Få viden om jer som forskere og om jeres forskning
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
18
Få viden om jer som forskere og om jeres forskning
Få viden om og evt. downloade jeres publikationer DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
19
Få viden om jer som forskere og om jeres forskning
Få viden om og evt. downloade jeres publikationer Få viden om jeres seminarer DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
20
Få viden om jer som forskere og om jeres forskning
Få viden om og evt. downloade jeres publikationer Få viden om jeres seminarer Journalister får øje på jer - og kontakter jer evt. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
21
Få viden om jer som forskere og om jeres forskning
Få viden om og evt. downloade jeres publikationer Få viden om jeres seminarer Journalister får øje på jer - og kontakter jer evt. Medvirkende til at promovere jer DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
22
Det er via nyheder, at brugerne kan læse om og downloade jeres DIIS-publikationer
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
23
Det er via nyheder, at brugerne kan læse om og downloade jeres DIIS-publikationer
Det er via nyheder at brugere kan få kendskab til jeres nyeste eksterne publikationer DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
24
Det er via nyheder, at brugerne kan læse om og downloade jeres DIIS-publikationer
Det er via nyheder at brugere kan få kendskab til jeres nyeste eksterne publikationer Det er via nyheder, at brugeren kan få viden om jeres nyeste forskning og om jer som forskerne bag forskningen DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
25
Det er i den enkelte forskers interesse at arbejde med hjemmesiden – og skrive nyheder til denne.
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
26
Nyheder er obligatoriske
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
27
diis.dk/guidelines > Skriv nyhed til diis.dk
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
28
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
29
Uddelegering er en nødvendighed
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
30
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
31
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
32
Hjemmesiden er af stor betydning for både DIIS og for DIIS-forskerne
Opsummering: Hjemmesiden er af stor betydning for både DIIS og for DIIS-forskerne Det gælder også med hensyn til nyheder Læs mere om nyheder på diis.dk på diis.dk/guidelines > skriv nyhed til diis.dk Det handler om at formidle indholdet bedre og mere hensigtsmæssigt DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
33
Nyheder på DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
34
Hvordan skaber man opmærksomhed omkring et forskningsprodukt?
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
35
Forskellige målgrupper afhængig af produkt og formål
Forskermiljøer (og kolleger) Ministerier, politikere etc. Ngo’er, virksomheder Medier og almene offentlighed DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
36
Også andre end ens umiddelbare målgruppe (eks
Også andre end ens umiddelbare målgruppe (eks. andre forskere) kan være interesserede i ens forskningsprodukt DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
37
Også andre end ens umiddelbare målgruppe (eks
Også andre end ens umiddelbare målgruppe (eks. andre forskere) kan være interesserede i ens forskningsprodukt Men det kræver, at de kan se det interessante DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
38
Også andre end ens umiddelbare målgruppe (eks
Også andre end ens umiddelbare målgruppe (eks. andre forskere) kan være interesserede i ens forskningsprodukt Men det kræver, at de kan se det interessante Og at de kan forstå, hvad der står DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
39
En måde at nå alle målgrupperne på er via medierne
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
40
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
41
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
42
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
43
Nyheder på DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
44
Der er mange gode nyheder
Nyheder på Der er mange gode nyheder DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
45
Der er mange gode nyheder Vi er blevet meget bedre
Nyheder på Der er mange gode nyheder Vi er blevet meget bedre DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
46
Der er mange gode nyheder Vi er blevet meget bedre
Nyheder på Der er mange gode nyheder Vi er blevet meget bedre Vi kan blive endnu bedre DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
47
Der er mange gode nyheder Vi er blevet meget bedre
Nyheder på Der er mange gode nyheder Vi er blevet meget bedre Vi kan blive endnu bedre Her er nogle eksempler på dårlige nyheder DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
48
Nyheder på www.diis.dk Gårsdagens begivenheder
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
49
Nyheder på www.diis.dk Gårsdagens begivenheder Interne nyheder
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
50
Nyheder på www.diis.dk Gårsdagens begivenheder Interne nyheder
Forskere i medierne DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
51
Nyheder på www.diis.dk Gårsdagens begivenheder Interne nyheder
Forskere i medierne Copy/paste abstracts DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
52
Nyheder på www.diis.dk Gårsdagens begivenheder Interne nyheder
Forskere i medierne Copy/paste abstracts Nyheder uden fokus DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
53
Gårsdagens begivenheder
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
54
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
55
Interne nyheder DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
56
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
57
Forskere i medierne DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
58
Ikke sådan DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
59
Sådan! DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
60
Copy/paste abstracts DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
61
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
62
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
63
Nyheder uden fokus DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
64
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
65
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
66
Ulandshjælp skal fokusere mere på markedet
Bistand til ulandene bør fremover fokusere mere på at lade markedskræfterne hjælpe folk ud af fattigdom, lyder det fra en ny DIIS-Rapport. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
67
Rubrik (overskrift) og underrubrik (manchet)
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
68
Rubrik (overskrift) og underrubrik (manchet) De er vigtige!
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
69
Rubrik (overskrift) og underrubrik (manchet) De er vigtige!
De skal fange læserens opmærksomhed DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
70
Rubrik (overskrift) og underrubrik (manchet) De er vigtige!
De skal fange læserens opmærksomhed Derfor skal de være: Relevante og konkrete for læseren Mundrette og korte Helst opsummere hovedbudskabet DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
71
Rubrik DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
72
”The Clash of Civilisations?”
”The End of History?” (Francis Fukuyama, The National Interest, 1989) ”Anarchy is what states make of it: the social construction of power politics” (Alexander Wendt, International Organization, 1992) ”The Clash of Civilisations?” (Samuel Huntington, Foreign Affairs, 1993) DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
73
En god underrubrik (manchet) fortæller historien:
”There is no bomb, there was no bomb, they were not looking for a bomb” (Svend Aage Christensen, 2009) DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
74
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
75
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
76
Skriv godt! DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
77
Skriv godt! Nyhedstrekanten
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
78
DETALJER (indføring i emnet)
Skriv godt! I en klassisk nyhedsartikel præsenteres den væsentlige nyhed eller konklusionen først, hvorefter der uddybes med baggrund og detaljer. NYHEDER (konklusion) BAGGRUND (præmisser) DETALJER (indføring i emnet) DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
79
INDFØRING I EMNET (detaljer)
Skriv godt! Den videnskabelige artikel beskriver baggrund og detaljer først og kommer med konklusionen til sidst. INDFØRING I EMNET (detaljer) PRÆMISSER (baggrund) KONKLUSION (nyheder) DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
80
Skriv godt! Skriv det vigtigste først!
Budskabet skal op i toppen af teksten. De fleste læser nemlig kun rubrikken. Og måske underrubrikken. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
81
Skriv godt! Læseren har ikke min viden. Den skal formidles.
Tænk på læseren som intelligent og forudsætningsløs. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
82
Skriv godt! Hvis man tager alting med har man ingenting formidlet.
Man skal turde at vælge en vinkel. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
83
Hjemmeslagtning udføres
Skriv godt! Dagpleje tilbyder Hjemmeslagtning udføres Tlf: Skive Folkeblad DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
84
Skriv godt! Tekstens opbygning
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
85
Skriv godt! Not part of the deal When the poor lose out in water cooperation First, the good news. Water scarcity doesn’t always lead to conflict in developing countries. In fact, people in rural areas often try to cooperate when water is a limited resource. The bad news, however, is that the poor are often excluded from such cooperation. As a result, those who need improved water supply the most may benefit the least. These are some of the findings recently presented at two international seminars in Uganda and South Africa by researchers from the Competing for Water programme, which seeks to map and explore water conflict and cooperation in five countries in Asia, Africa and Latin America. The findings have important implications for the development of rural water supply around Africa, which is often funded by development agencies in the North with the explicit intention of improving water supply for the poorest. The example of Zambia One example of how the poor lose out in water cooperation comes from Zambia , where researchers from the University of Zambia, the International Water Management Institute (IWMI) and DIIS have analysed … Rubrik Underrubrik Anslag Brødtekst Billedtekst Billedtekst bla bla bla bla bla bla Mellemrubrik DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
86
Skriv godt! Fra anledning til historie Obligatoriske anledninger:
- Oprettelse af indsatsområde - Nedlæggelse af indsatsområde - Programmer og projekter - Seminarer, konferencer og lign. arrangeret af DIIS - Publikation af forskning - Markante besøg - Netværk - Programsatte oplæg på seminarer og konferencer - Kronikker, analyser og baggrundsartikler i medierne - Weblogs DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
87
For at komme i gang: Stil de spørgsmål til emnet, som du tror læseren vil stille – og svar på dem: Hvad? Hvem? Hvornår? Hvor? Hvordan og hvorfor? - og hvad så? DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
88
Brug pressens i nyhedskriterier:
- Aktualitet - Væsentlighed - Konflikt - Sensation - Identifikation DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
89
Skriv godt! Aktualitet DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
90
Skriv godt! Væsentlighed
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
91
Skriv godt! Konflikt DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
92
Skriv godt! Sensation DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
93
Skriv godt! Identifikation
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
94
Skriv godt! Jo flere af nyhedskriterierne artiklen lever op til ...
… jo større chance for, at den bliver læst. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
95
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
96
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
97
Hvordan gør man så i praksis?
Opsummering: Hvorfor diis.dk og nyheder på diis.dk er vigtig for DIIS og for jer som forskere? Eksempler på hvordan nyhederne på diis.dk er samt hvordan de kunne/burde være Hvordan gør man så i praksis? DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
98
Søg gerne råd og vejledning hos P&I
Benyt diis.dk/guidelines > skriv nyhed til diis.dk DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
99
Spørgsmål? DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
100
Slut…. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.