Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nyheder på diis.dk DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nyheder på diis.dk DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER."— Præsentationens transcript:

1 Nyheder på diis.dk DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

2 Formål: Bedre nyheder til diis.dk
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

3 Formål: Bedre nyheder til diis.dk
Det er i den enkelte forskers interesse at skrive gode nyheder DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

4 Formål: Bedre nyheder til diis.dk
Det er i den enkelte forskers interesse at skrive gode nyheder Det handler ikke om at gå på kompromis med indholdet DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

5 Formål: Bedre nyheder til diis.dk
Det er i den enkelte forskers interesse at skrive gode nyheder Det handler ikke om at gå på kompromis med indholdet Det handler om at formidle indholdet bedre og mere hensigtsmæssigt DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

6 ”Både nyhedsmailen og hjemmesiden er lidt tilbøjelig til at liste alting op. Man kunne måske lege lidt med at fange folks opmærksomhed bedre. Alt er sidestillet. Jeg ville gerne blive lidt bedre guidet til, hvad der virkelig er godt at læse” DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

7 ”Jeg åbner altid de der mails fra DIIS, for jeg ved, at det som regel er interessant, hvad de skriver om. Især er jeg glad for de direkte links til selve rapporten, så jeg kan gå direkte ind og læse den, hvis den korte omtale vækker min interesse” DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

8 ”Deres nyheder er lidt blege og ujournalistiske
”Deres nyheder er lidt blege og ujournalistiske. Jeg kunne godt tænke mig nogle lidt mere ”salgsorienterede” underrubrikker.....” DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

9 ”Opfinderen af denne mail-liste skulle have den store kommunikationspris. Helt utroligt nyttig”
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

10 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

11 Hvorfor diis. dk og nyheder på diis
Hvorfor diis.dk og nyheder på diis.dk er vigtig for DIIS og for jer som forskere? DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

12 Hvorfor diis. dk og nyheder på diis
Hvorfor diis.dk og nyheder på diis.dk er vigtig for DIIS og for jer som forskere? Eksempler på hvordan nyhederne på diis.dk er samt hvordan de kunne/burde være DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

13 Hvordan gør man så i praksis?
Hvorfor diis.dk og nyheder på diis.dk er vigtig for DIIS og for jer som forskere? Eksempler på hvordan nyhederne på diis.dk er samt hvordan de kunne/burde være Hvordan gør man så i praksis? DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

14 Besøg på diis.dk: / DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

15 Downloads af pdf-filer: 45.257 / 3.771
Besøg på diis.dk: / Downloads af pdf-filer: / 3.771 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

16 Downloads af pdf-filer: 45.257 / 3.771
Besøg på diis.dk: / Downloads af pdf-filer: / 3.771 Antal abonnenter på DIIS notifications: 2.383 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

17 Få viden om jer som forskere og om jeres forskning
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

18 Få viden om jer som forskere og om jeres forskning
Få viden om og evt. downloade jeres publikationer DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

19 Få viden om jer som forskere og om jeres forskning
Få viden om og evt. downloade jeres publikationer Få viden om jeres seminarer DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

20 Få viden om jer som forskere og om jeres forskning
Få viden om og evt. downloade jeres publikationer Få viden om jeres seminarer Journalister får øje på jer - og kontakter jer evt. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

21 Få viden om jer som forskere og om jeres forskning
Få viden om og evt. downloade jeres publikationer Få viden om jeres seminarer Journalister får øje på jer - og kontakter jer evt. Medvirkende til at promovere jer DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

22 Det er via nyheder, at brugerne kan læse om og downloade jeres DIIS-publikationer
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

23 Det er via nyheder, at brugerne kan læse om og downloade jeres DIIS-publikationer
Det er via nyheder at brugere kan få kendskab til jeres nyeste eksterne publikationer DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

24 Det er via nyheder, at brugerne kan læse om og downloade jeres DIIS-publikationer
Det er via nyheder at brugere kan få kendskab til jeres nyeste eksterne publikationer Det er via nyheder, at brugeren kan få viden om jeres nyeste forskning og om jer som forskerne bag forskningen DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

25 Det er i den enkelte forskers interesse at arbejde med hjemmesiden – og skrive nyheder til denne.
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

26 Nyheder er obligatoriske
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

27 diis.dk/guidelines > Skriv nyhed til diis.dk
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

28 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

29 Uddelegering er en nødvendighed
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

30 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

31 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

32 Hjemmesiden er af stor betydning for både DIIS og for DIIS-forskerne
Opsummering: Hjemmesiden er af stor betydning for både DIIS og for DIIS-forskerne Det gælder også med hensyn til nyheder Læs mere om nyheder på diis.dk på diis.dk/guidelines > skriv nyhed til diis.dk Det handler om at formidle indholdet bedre og mere hensigtsmæssigt DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

33 Nyheder på DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

34 Hvordan skaber man opmærksomhed omkring et forskningsprodukt?
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

35 Forskellige målgrupper afhængig af produkt og formål
Forskermiljøer (og kolleger) Ministerier, politikere etc. Ngo’er, virksomheder Medier og almene offentlighed DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

36 Også andre end ens umiddelbare målgruppe (eks
Også andre end ens umiddelbare målgruppe (eks. andre forskere) kan være interesserede i ens forskningsprodukt DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

37 Også andre end ens umiddelbare målgruppe (eks
Også andre end ens umiddelbare målgruppe (eks. andre forskere) kan være interesserede i ens forskningsprodukt Men det kræver, at de kan se det interessante DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

38 Også andre end ens umiddelbare målgruppe (eks
Også andre end ens umiddelbare målgruppe (eks. andre forskere) kan være interesserede i ens forskningsprodukt Men det kræver, at de kan se det interessante Og at de kan forstå, hvad der står DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

39 En måde at nå alle målgrupperne på er via medierne
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

40 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

41 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

42 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

43 Nyheder på DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

44 Der er mange gode nyheder
Nyheder på Der er mange gode nyheder DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

45 Der er mange gode nyheder Vi er blevet meget bedre
Nyheder på Der er mange gode nyheder Vi er blevet meget bedre DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

46 Der er mange gode nyheder Vi er blevet meget bedre
Nyheder på Der er mange gode nyheder Vi er blevet meget bedre Vi kan blive endnu bedre DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

47 Der er mange gode nyheder Vi er blevet meget bedre
Nyheder på Der er mange gode nyheder Vi er blevet meget bedre Vi kan blive endnu bedre Her er nogle eksempler på dårlige nyheder DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

48 Nyheder på www.diis.dk Gårsdagens begivenheder
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

49 Nyheder på www.diis.dk Gårsdagens begivenheder Interne nyheder
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

50 Nyheder på www.diis.dk Gårsdagens begivenheder Interne nyheder
Forskere i medierne DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

51 Nyheder på www.diis.dk Gårsdagens begivenheder Interne nyheder
Forskere i medierne Copy/paste abstracts DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

52 Nyheder på www.diis.dk Gårsdagens begivenheder Interne nyheder
Forskere i medierne Copy/paste abstracts Nyheder uden fokus DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

53 Gårsdagens begivenheder
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

54 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

55 Interne nyheder DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

56 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

57 Forskere i medierne DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

58 Ikke sådan DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

59 Sådan! DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

60 Copy/paste abstracts DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

61 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

62 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

63 Nyheder uden fokus DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

64 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

65 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

66 Ulandshjælp skal fokusere mere på markedet
Bistand til ulandene bør fremover fokusere mere på at lade markedskræfterne hjælpe folk ud af fattigdom, lyder det fra en ny DIIS-Rapport. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

67 Rubrik (overskrift) og underrubrik (manchet)
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

68 Rubrik (overskrift) og underrubrik (manchet) De er vigtige!
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

69 Rubrik (overskrift) og underrubrik (manchet) De er vigtige!
De skal fange læserens opmærksomhed DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

70 Rubrik (overskrift) og underrubrik (manchet) De er vigtige!
De skal fange læserens opmærksomhed Derfor skal de være: Relevante og konkrete for læseren Mundrette og korte Helst opsummere hovedbudskabet DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

71 Rubrik DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

72 ”The Clash of Civilisations?”
”The End of History?” (Francis Fukuyama, The National Interest, 1989) ”Anarchy is what states make of it: the social construction of power politics” (Alexander Wendt, International Organization, 1992) ”The Clash of Civilisations?” (Samuel Huntington, Foreign Affairs, 1993) DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

73 En god underrubrik (manchet) fortæller historien:
”There is no bomb, there was no bomb, they were not looking for a bomb” (Svend Aage Christensen, 2009) DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

74 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

75 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

76 Skriv godt! DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

77 Skriv godt! Nyhedstrekanten
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

78 DETALJER (indføring i emnet)
Skriv godt! I en klassisk nyhedsartikel præsenteres den væsentlige nyhed eller konklusionen først, hvorefter der uddybes med baggrund og detaljer. NYHEDER (konklusion) BAGGRUND (præmisser) DETALJER (indføring i emnet) DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

79 INDFØRING I EMNET (detaljer)
Skriv godt! Den videnskabelige artikel beskriver baggrund og detaljer først og kommer med konklusionen til sidst. INDFØRING I EMNET (detaljer) PRÆMISSER (baggrund) KONKLUSION (nyheder) DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

80 Skriv godt! Skriv det vigtigste først!
Budskabet skal op i toppen af teksten. De fleste læser nemlig kun rubrikken. Og måske underrubrikken. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

81 Skriv godt! Læseren har ikke min viden. Den skal formidles.
Tænk på læseren som intelligent og forudsætningsløs. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

82 Skriv godt! Hvis man tager alting med har man ingenting formidlet.
Man skal turde at vælge en vinkel. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

83 Hjemmeslagtning udføres
Skriv godt! Dagpleje tilbyder Hjemmeslagtning udføres Tlf: Skive Folkeblad DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

84 Skriv godt! Tekstens opbygning
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

85 Skriv godt! Not part of the deal When the poor lose out in water cooperation First, the good news. Water scarcity doesn’t always lead to conflict in developing countries. In fact, people in rural areas often try to cooperate when water is a limited resource. The bad news, however, is that the poor are often excluded from such cooperation. As a result, those who need improved water supply the most may benefit the least. These are some of the findings recently presented at two international seminars in Uganda and South Africa by researchers from the Competing for Water programme, which seeks to map and explore water conflict and cooperation in five countries in Asia, Africa and Latin America. The findings have important implications for the development of rural water supply around Africa, which is often funded by development agencies in the North with the explicit intention of improving water supply for the poorest. The example of Zambia One example of how the poor lose out in water cooperation comes from Zambia , where researchers from the University of Zambia, the International Water Management Institute (IWMI) and DIIS have analysed … Rubrik Underrubrik Anslag Brødtekst Billedtekst Billedtekst bla bla bla bla bla bla Mellemrubrik DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

86 Skriv godt! Fra anledning til historie Obligatoriske anledninger:
- Oprettelse af indsatsområde - Nedlæggelse af indsatsområde - Programmer og projekter - Seminarer, konferencer og lign. arrangeret af DIIS - Publikation af forskning - Markante besøg - Netværk - Programsatte oplæg på seminarer og konferencer - Kronikker, analyser og baggrundsartikler i medierne - Weblogs DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

87 For at komme i gang: Stil de spørgsmål til emnet, som du tror læseren vil stille – og svar på dem: Hvad? Hvem? Hvornår? Hvor? Hvordan og hvorfor? - og hvad så? DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

88 Brug pressens i nyhedskriterier:
- Aktualitet - Væsentlighed - Konflikt - Sensation - Identifikation DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

89 Skriv godt! Aktualitet DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

90 Skriv godt! Væsentlighed
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

91 Skriv godt! Konflikt DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

92 Skriv godt! Sensation DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

93 Skriv godt! Identifikation
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

94 Skriv godt! Jo flere af nyhedskriterierne artiklen lever op til ...
… jo større chance for, at den bliver læst. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

95 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

96 DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

97 Hvordan gør man så i praksis?
Opsummering: Hvorfor diis.dk og nyheder på diis.dk er vigtig for DIIS og for jer som forskere? Eksempler på hvordan nyhederne på diis.dk er samt hvordan de kunne/burde være Hvordan gør man så i praksis? DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

98 Søg gerne råd og vejledning hos P&I
Benyt diis.dk/guidelines > skriv nyhed til diis.dk DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

99 Spørgsmål? DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER

100 Slut…. DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER


Download ppt "Nyheder på diis.dk DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google