Vi skal nu snakke lidt om:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jordens bane om solen Fortæl om jordens bane – hvilken form har den, hvor stor er den, hvor lang tid tager det jorden at gennemløbe den? Jordens bane er.
Advertisements

En lille historie om VAND
Dannelse af solsystemet og universets alder Tom Sillesen Tak for billeder og inspiration til Michael Linden-Vørnle, Birgitta Nordström og Don Canfield.
Kært barn har mange navne -
Vejret Vandet i luften.
Biobact Tabs.
BLODETS Ph-værdi.
Jette Andersen,Frederiksen/Vejen Kommune
Naturfag i spil – 27. november 2013
3. Hvilke metoder benytter man for at nå målene i vandmiljøplan 3 (VMPIII)? Finn Hansen og Hans S. Jacobsen: ”NATURLIGVIS til gymnasiet” 20 spørgsmål til.
Trafikplanlægger for en dag! •Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik •Program –Intro –Arbejd.
Atmosfæren.
Vigtige begreber i naturfag
Fotosyntese og respiration
Økologi.
Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet
Trafikplanlægger for en dag! Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik Program –Intro –Arbejd.
Skabelsen af livets molekyler (aminosyrer, sukkerstoffer)
Regnskoven.
Homeostase / Regulering af kroppens indre miljø
Fotosyntese og respiration
REAKTIONSLIGNINGER.
Varedeklaration Optagelse af mad Madens funktion Kulhydrat
Nitrogen kredsløbet.
S. 1. Dka s Cellen arbejder.
Dødishullerne ved flyndersø
Bakterie og virus.
S. 1. Dka s Cellen arbejder.
Øko- system Regn- skoven Ren kemisk KroppenOrganerDet mindste
Istidslandskabet og dødishuller ved Flyndersø
Energi - hvad er det?.
løser virksomhedsproblemer
Fedt, protein og kulhydrater
1 Fuglene i den kommunale § 3-administration Eksempler på relevante arter og biotoper, datasøgning i DOFbasen. Peter Lange, Silkeborg.
Gødning Jordens salte.
Økologi Florentina & Ida.
Økologiske grundbegreber
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk. De gamle grækere lavede et tanke eksperiment der gik ud på, at alt i verden er opbygget af små dele som ikke.
Motionsopgave af Ammanda, Laura & Cecilie Oktober 2012
Hvor kreativt kan du bruge din viden og tænke om alkohol?
Fotosyntese.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
Energi - hvad er det?.
5 skarpe om EU Af Mette Buskjær Christensen, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet.
Kvalitetspatruljens åben skole-arrangement om elevdemokrati Den 6. marts 2013 på EUC Sjælland i Køge Workshop 1 Hvordan kan elevrådet udfordre eleverne?
Biodiesel and bioethanol
1y’s samlede undervisningsmateriale om menneskets fordøjelse
Innovative elever løser virksomhedsproblemer Brødr. Ewers A/S.
Blodplader Blodplasma Hvide Blodlegemer Røde Blodlegemer Lymfesystemet.
- Sammensætningen og lymfesystemet. En voksen mand har 5-6 liter blod i kroppen. En voksen mand har 5-6 liter blod i kroppen. Plasma udgør ca. 60% og.
Fordøjelsessystemet.
Hvordan kan kostens sammensætning og mængde have betydning for sundheden i en befolkning? Problemformulering.
Kredsløbet (hjerte, arme/ben), Vener/arterier, Hjertets egen blodforsyning Af: Gruppe 2.
Træets vækst Hvordan. Stil spørgsmål 1. Et frø 2.Nærings transporten 3.Vækstperioder i tempereret egne 4.Tværsnit af stammen Disse spørgsmål er vejledende,
Fotosyntese Fokus på energi
Naturfag Bjergsnæs Efterskole
Den vigtigste energikilde.
Proteiner Sine Foder Nissen, foråret 2009.
Jordens historie Fra big bang til nu.
Anatomi Lever, nyrer.
Fordøjelse Hvad betyder ordet fordøjelse? Nedbrydning og optagelse
Fedt Sine Foder Nissen, foråret 2009.
Fedt Sine Foder Nissen, foråret 2009.
Mink Fodring. Mink Fodring Fordøjelse Organer og processer.
Kulhydrater Sine Foder Nissen, foråret 2008.
Mikroorganismers ernæring og stofskifte
Pladetektonik Bjergsnæs Efterskole.
Vistfrøði Økologi.
Vistfrøði Økologi.
Præsentationens transcript:

Vi skal nu snakke lidt om: Generel historisk og geologisk viden om Ådalen Karakteristiske naturområder Beskrivelser af karakteristiske naturområder Fugle i Ådalen Fødekæder og fødenet Planter i Ådalen Fotosyntesen Opbygning og nedbrydning af stof

Skive Ådal Hovedopholdslinje Smeltevandsdal Smeltevandsdal

Flyndersø Dødishuller

Rørskov og tuegræs

Naturområder

Hede

Ferskeng

Skovsump

Højmose

Hårrørsprincip I et hårrør med en meget lille radius kan man få en meget lang væskesøjle I et hårrør kan vandsøjlen blive over 10 m. Vandsøjlen brydes ikke, da vandet holdes med adhæsionskræfter fast til væggen i røret. Det kan sammenlignes med et stearinlys, hvor det smeltede stearin trækkes op gennem vægen til flammen. Vægen er af vævet stof med mange smalle mellemrum, der fungerer som hårrør. Adhæsionskraften er sammenhængskraften mellem to forskellige legemer, der berører hinanden, fx en regndråbe og en rude, eller som her vandet og røret.

Fugle i Ådalen Foto: Keld Christensen En god hjemmeside, hvor man kan høre de forskellige fuglestemmer: http://www.fuglestemmer.dk/ Powerpoints med billeder og beskrivelser af fuglene samt en quiz: http://obsnatur.dk/index.php?content_id=222 Film og arbejdsmateriale til Rørdrummens vinter som også findes i Ådalen: http://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/roerdrummens-vinter#0 Foto: Keld Christensen

Blishøne og blishøneælling Foto: Anni Oppelstrup Foto: Keld Christensen

Fiskehejre Foto: Keld Christensen

Grønbenet rørhøne Foto: Keld Christensen

Sangsvaner Foto: Anni Oppelstrup

Knopsvaner Foto: Anni Oppelstrup

Hættemåger i vinter- og sommerdragt Ådalen er et af de få steder i Danmark, hvor der er en hættemågekoloni… Foto: Anni Oppelstrup

Musvåge og tårnfalk Foto: Anni Oppelstrup Tårnfalken Musvågen

Rørhøg Foto: Keld Christensen

Kærsanger Foto: Keld Christensen

Rørspurv Foto: Keld Christensen

Tornsanger Foto: Keld Christensen

Fødekæder og fødenet

Planter i Ådalen

Fotosyntesen Ved hjælp af solens energi kan planten sætte kuldioxid og vand sammen, så det bliver til druesukker og ilt. Druesukker, eller glukose som det hedder, omdannes til stivelse - som sammen med næring fra jorden bygges om til alle de andre stoffer, som træet består af.   Her kan du se fotosyntesen skrevet som en kemisk formel: 6 CO2 + 6 H2O  =>  C6H12O6 + 6 O2 Druesukkermolekylerne er små. De bliver transporteret fra bladene ned i træets vækstlag i barken. Her bliver druesukker (glukose) omdannet til cellulose, som er den vigtigste del af veddet. http://www.dr.dk/Undervisning/Noerdakademiet/Kulstofkredsloeb/fotosyntese.htm En god forklaring på et højt niveau: https://www.youtube.com/watch?v=lGP0DTfMJ78 Her ser man hvad der sker inde i plantecellen: https://www.youtube.com/watch?v=xGzrTyXIGvg

Respiration Når mennesker, dyr og planter ånder, forbrænder vi sukker og ilt for at få energi - og udskiller kuldioxid og vand.   Ilt  +  sukker  =>  energi  +  kuldioxid  +  vand Energien bruger planterne til benzin til cellerne, så alle de kemiske processer får energi og til de byggesten, som planten vokser af. Ånding og fotosyntese er modsatte processer. Her kan du se den kemiske formel for ånding: O2  +  C6H12O6  =>  Energi  +  CO2  +  H2O

Opbygning og nedbrydning