Budgetmetoder og styringsniveauer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
13. Aktivitetsoptimering
Advertisements

Logistik Mål og strategier
Regnskab for 2013 for ÆldreSagen i Skive
– med fælles MC-funktion
Driftsøkonomi kapitel 5
Virksomhedens ide og mål
17. Lagerstyring Lagertyper Produktionsvirksomhed Handelsvirksomheder
18.1 Kvartalsopdelt resultatbudget
Som ledelses instrument
- eller skal det være det ?
Indtægter (indtjening)
12. Virksomhedens miljøforhold – virksomhedens miljøbelastning
26.2 Kapacitetsomkostninger
Fuldkommen konkurrence
22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
Hvor meget bioaffald kan vi skrabe sammen?
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
Regnskabsvurdering og - analyse
Den Røde Tråd Udviklingen i Dansk Udspring 2010 og frem.
12. Valg af afsætningsalternativ
Virksomhedens ide og mål
Knap kapacitet, 2 varer Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Monopolistisk konkurrence
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
Investering og Finansiering
Kapacitetsstyring.
Aktivitetsoptimering
Danish Water Forum Generalforsamling 21. april 2010 Regnskab og budget.
MMP 21 Model og Metode til Programudvikling – MMP 2 Modellering og simulering af Posthus – 2: Ekspedienten Pointer operationer Disken, oprettelse af objekter.
Prisdiskrimination Med særomkostninger Forudsætninger og Opgave
Forenet produktion i fast mængdeforhold
14. Kapacitetsstyring Kapacitetsbegrebet: Eksempler:
Som ledelses instrument
Menighedsregnskab Nationalrådssamling, Vejle, 2010.
1 Opgave 26 ”Lineær Programmering - Slackværdi ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Aktivitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 5
1 Opgave 51 ”Isoquant – Ændret Produktivitet ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med monopolistisk konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
”Lineær Programmering - Maksimering”
36. Budgetkontrol Budgetkontrollens hovedindhold Budgetkontrol
1 Status og muligheder for en højere uddannelsesfrekvens blandt unge fra uddannelsesfremmede miljøer Trond Beldo Klausen, Aalborg Universitet.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Monopolistisk konkurrence På kort sigt Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Økonomistyring og budgettering
34. Plan- og budgetlægning
Fundamentale datastrukturer
20.1 Bidragskalkulation udarbejdet som en forkalkulation
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
1 vare på 2 markeder, samme pris
19.3 Indsamling og analyse af miljødata
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 2 varer på 2 markeder – med fælles MC- funktion Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Resultatet af økonomiaftalen Per Grønbech
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
7. Virksomhedens omkostninger
8. Virksomhedens indtjening
Centraliseret markedskartel Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Forudsætninger og Opgave.
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Knap kapacitet, 2 varer Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Regnskab Menighedsregnskab Fælleskassen, regnskab Missionskassen, regnskab 2008.
Budgetkontrol Fremadrettet opfølgning. Litteratur Andersen og Rohde kap 11 Melander kap 5.8 – 5.9 Schack kap
Budgetmetoder og styringsniveauer
Budgettering Som marginaltilpasnings instrument. litteratur Andersen og Rohde kap 7.
Kapitel 16 Logistik og Lagerteori
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Aktivitetsstyringens beskrivelsesmetoder Økonomisk virksomhedsbeskrivelse.
36. Budgetkontrol Budgetkontrollens hovedindhold Budgetkontrol
Kap Budgetter HG21.
Præsentationens transcript:

Budgetmetoder og styringsniveauer aktivitetsstyring Budgetmetoder og styringsniveauer

Litteratur Andersen og Rohde kap 5 (tidl kap 9) Schack kap 2

Aktivitetsstyring Aktiviteter har Dækningsbidrag Kapacitetstræk Markedsføringsbidrag = DB – salgsfremmende omkostninger Indtjeningsbidrag pr kapacitetstrækenhed er afgørende når kapacitetsomkostningernes størrelse påvirkes af aktivitet Aktivitetsstyringen skal altså omfatte de økonomiske elementer, der reelt styres af aktiviteten

Kriterier for indhold og opbygning i aktivitetsstyring Der skal tages hensyn til Den fysiske styring Virksomhedens styreform Virksomhedens lønsomhedsmønster

Operative elementers sammenhæng med resultatposter Styringsdybde Fokus er prognosesikkerhed på total Kun prognoser, hvor det er eksplicitte styringsvariable Hensyn til afstemning med kapacitetsgrundlag Produkter der er lige gode for virksomhed skal ikke prognosticeres enkeltvist

Direkte budgettering Hvert af de operative elementer budgetteres særskilt i mængde og pris via forkalkulationer Varesalg Variable omkostninger Materialer Løn Evt tillæg for forventet spild Dækningsbidrag Meget detailviden er nødvendig Se eksempel side 99-104 (tidl164 – 169) i A&R. Dette er passiv budgettering af 2 varer, 5 råvarer og 2 løntyper. Tænk i en mere normal mængde – det er omfattende

Direkte budgettering - eksempel Detail kunder Engros I alt salg i enheder Bruttopris kr. pr. enhed kr. Salg i enheder: Produkt A Produkt B 3.105 6.810 1.408 2.664 4.513 9.474 340 270 1.534.420 2.557.980 Varesalg brutto i kr. Prisafvigelser i kr. 2.894.400 1.198.000 – 59.900 4.092.400 Varesalg netto i kr. 1.138.100 4.032.500 Variable omkostninger i kr. 2.215.505 911.096 Afvigelse: – 383.209 3.509.810 Dækningsbidrag i kr. 678.895 227.004 522.690 Figur 5.3 Dækningsbidragsregnskab for år 2007

Direkte budgettering - eksempel Produkt A Produkt B Materiale nr. Basispris kr. pr. enhed Antal enheder kr. Råmaterialer: X1 X2 X3 2,5 6,7 1,7 1,5 6,0 3,8 40,2 2,6 4,1 2,0 10,3 13,4 I alt X-recepter til basispris 46,6 23,7 X-prisindex 2007 115 X-recepter kr. pr. produkt til 2007-priser 53,6 27,3 Indkøbte komponenter: Y1 Y2 Y3 Y4 Y5 0,2 1,1 2,3 3,3 4,8 – 1,0 3,0 0,4 2,2 14,4 4,0 4,4 13,8 9,9 I alt Y- styklister til basispris 20,3 33,3 Y-prisindex 2007 136 Y-styklister kr. pr. produkt til 2007-priser 27,6 45,3

Direkte budgettering - eksempel Produkt A Produkt B Afdeling 1: Normeret operationstid i timer Timeløn i afdeling 1 i kr. 1,5 85,0 1,0 I alt løn pr. enhed i afdeling 1 127,5 Afdeling 2: Timeløn i afdeling 2 i kr. 0,2 105,0 0,6 I alt løn pr. enhed i afdeling 2 21,0 63,0 Normeret operationsløn i alt 148,5 148,0 Figur 5.5 Normeret operationstid eksklusive kassation og tidstab pr. afdeling omsat til lønkalkulation pr. produkt for 2007

Direkte budgettering - eksempel Afdeling 1 Afdeling 2 Tab af materialer: Kassation Svind, fejl, etc. 1,3 % 2,5 % 0,9 % Materialetab i alt 3,8 % 3,4 % Tab af tid og løn: Tidstab Betalt fravær 4,1 % 5,5 % 1,1 % 7,5 % 9,2 % Tid og løntab i alt 10,9 % 17,8 % Figur 5.6 Typefrekvenser for svind, kassation, tidstab, etc. udledt af omkostningsregnskabet for 2007

Direkte budgettering - eksempel Forventninger til budgetåret 2008 (dvs. udviklingen i prognosedata fra 2007 til 2007): Varesalg: Produkt A detailkunder: +10 % prisforhøjelse + 5 % mængdeforøgelse Produkt A engroskunder: + 10 % prisforhøjelse + 0 % mængdeforøgelse Produkt B detailkunder: + 5 % prisforhøjelse + 10 % mængdeforøgelse Produkt B engroskunder: + 5 % mængdeforøgelse. Variable omkostninger: Materialepriser prisgruppe X: Prisindex 118 Materialepriser prisgruppe Y: Prisindex 141 Timelønsats afdeling 1: + 5 % Timelønsats afdeling 2: + 5 % Materiale- og timeeffektivitet: Uændret Kapacitetsgrænser: Afdeling 1: 20.000 timer Afdeling 2: 10.000 timer

Direkte budgettering - eksempel Følgende trin skal gennemføres for at udarbejde budgettet for 2008: Opdatering af salgsmængder og salgspriser. Udarbejdelse af en forkalkulation for produkt A og B. Afstemning af salgets kapacitetsbelægning med virksomhedens kapacitetsgrænser. Opstilling af dækningsbidragsbudget for 2008.

Direkte budgettering - eksempel Salg i enheder Detail kunder Engros kunder I alt salg i enheder Bruttopris pr. enhed til bruttopris Produkt A, 2007 Produkt A, 2008 3.105 1+ 5 % 3.260 1.408 + 0 % 4.513 4.668 340 kr. + 10 % 374 kr. 1.534.420 kr. 1.745.832 kr. Produkt B, 2007 Produkt B, 2008 6.810 7.491 2.664 + 5 % 2.797 9.474 10.288 270 kr. 284 kr. 2.557.980 kr. 2.921.792 kr. Varesalg i alt 2008 4.667.624 kr. Figur 5.7 Beregning af salgsmængder, salgspriser pr. enhed og varesalg for 2008

Direkte budgettering - eksempel Produkt A Produkt B Afdeling 1: Normeret operationstid Tidstab 10,9 % Timer 1,5 0,2 Kr. 134,0 017,9 1,0 0,1 189,3 118,9 I alt afdeling 1 1,7 151,9 1,1 198,2 Afdeling 2: Tidstab 17,8 % 022,1 011,0 0,6 166,2 111,0 I alt afdeling 2 0,3 133,1 0,7 177,2 Materialegruppe X: Ifølge stykliste Materialetab 7,2 % 055,0 004,0 128,2 12,0 I alt materialegruppe X 159,0 130,2 Materialegruppe Y: 028,6 002,1 147,0 113,4 I alt materialegruppe Y 130,7 150,4 Variable omkostninger i alt 274,7 256,0 Figur 5.8 Forkalkulation inklusive materiale og tidstab for 2008

Direkte budgettering - eksempel Detail kunder Engros I alt salg i enheder Bruttopris i kr. pr. enhed i kr. Salg i enheder: Produkt A Produkt B 3.260 7.491 1.408 2.797 4.668 10.288 374 284 1.745.832 2.921.792 Varesalg brutto i kr. 3.346.684 1.320.940 4.667.624 Prisafvigelser i kr. – 66.047 Varesalg netto i kr. 1.254.893 4.601.577 Variable omkostninger inkl. materiale og løntab 2.813.218 1.102.810 3.916.028 Dækningsbidrag i kr. 533.466 152.083 685.549 Figur 5.9 Dækningsbidragsbudget for år 2008

Modificeret direkte budgettering Der budgetteres ikke mængder pr varenummer, kun på totaler pr varegrupper, ellers samme data som ved direkte. Eksempel side 106-108 (tidl 171 – 173)

Modificeret direkte budgettering - eksempel Antal Beløb i kr. Gennemsnit Varesalg: Hjemmemarked Eksport 689 ton 236 ton 2.894.400 1.138.100 4.201 kr./ton 4.822 kr./ton Varesalg i alt 925 ton 4.032.500 4.359 kr./ton Variable omkostninger: Råvarer til elementer Indkøbte komponenter Løn i afdeling 1 Løn i afdeling 2 1.368.825 701.962 877.453 561.570 1.480 kr./ton 759 kr./ton 949 kr./ton 607 kr./ton Variable omkostninger i alt 3.509.810 3.794 kr./ton Dækningsbidrag 522.690 565 kr./ton Figur 5.11 Dækningsbidragsregnskabet for 2007

Modificeret direkte budgettering - eksempel Forventninger for budgetåret 2008 (dvs. forudsætninger for budgetteringen af året 2008): Varesalg: Hjemmemarked: + 5 % prisforhøjelse + 5 % mængdeforøgelse Eksport:: + 10 % prisforhøjelse Variable omkostninger: Materialepriser råvarer: + 2 % Materialepriser komponenter: + 4 % Timelønsats afdeling 1: + 5 % Timelønsats afdeling 2: + 5 % Materialeeffektivitet: Uændret Timeeffektivitet: + 1 % Kapacitetsgrænse: 1.000 ton

Modificeret direkte budgettering - eksempel Trin i udarbejdelsen af budgettet for år 2008 ved brug af modificeret direkte budgettering: Opdatering af salgsmængder og gennemsnitlige salgspriser pr. ton. Opdatering af timeeffektivitet samt gennemsnitspriser på materialer og løn pr. ton. Afstemning af salgets kapacitetsbelægning med virksomhedens kapacitetsgrænser. Opstilling af dækningsbidragsbudget for 2008.

Modificeret direkte budgettering - eksempel Ændringer 2007-2008 kr. ton Antal ton Gennemsnit Beløb i kr. Varesalg Hjemmemarked Eksport 5,0 % 10,0 % 723 248 4.411 kr./ton 5.304 kr./ton 3.189.153 1.315.392 Varesalg i alt 971 4.639 kr./ton 4.504.545 Variable omkostninger Råvarer til elementer Indkøbte komponenter Løn i afd. 1 Løn i afd. 2 2,0 % 4,0 % – 1,0 % 1.510 kr./ton 789 kr./ton 987 kr./ton 631 kr./ton 1.466.210 766.119 958.377 612.701 3.917 kr./ton 3.803.407 Dækningsbidrag 722 kr./ton 701.138 Figur 5.12 Dækningsbidragsbudget for 2008 inklusive beregning af mængder og priser for varesalg og variable omkostninger.

Modificeret direkte budgettering - eksempel To faktorer som især er vigtige, når det gælder modificeret direkte budgettering: Fælles mængdeenhed: Danner koblingen imellem salgsmængden og det afledte træk på kapaciteten. Derfor er omregningen til fælles mængdeenhed vigtig. Opdeling i salgsgrupper: Opdeling i grupper af varer: Hvis anvendelsen af teknologi i produktionen er så ensartet, at produkterne samlet kan styres tilstrækkeligt præcist ud fra deres gennemsnit. Opdeling i markeder eller kundesegmenter: Hvis grupperne er homogene, kan styringen ske ud fra en gennemsnitsbetragtning af alle delgrupperne.

Indirekte budgettering via kapacitetstrækenheder Hvis man ikke har mulighed for at prognosticere antal stk pr varegruppe fordi man ikke har viden om, hvad der sælges (fx servicefag) kan der prognosticeres på kapacitetsforbrug i stedet for antal stk Metode ellers stort set uændret, jfr eksempel side 110-112 (tidl 175 – 177)

Indirekte budgettering ud fra salgsmål, opgjort i kapacitetstræksenheder - eksempel Hjemmemarked Eksport I alt Solgte timer i afdeling 1 6.854 timer 2.348 timer 9.202 timer Varesalg 2.894.400 kr. 1.138.100 kr. 4.032.500 kr. Variable omkostninger: Råvarer Komponenter Løn afdeling 1 Løn afdeling 2 908.964 kr. 466.136 kr. 582.670 kr. 372.806 kr. 311.343 kr. 159.663 kr. 199.579 kr. 127.696 kr. 1.220.307 kr. 625.799 kr. 782.249 kr. 500.502 kr. Variable omkostninger i alt Dækningsbidrag pr. marked 2.330.576 kr. 563.824 kr. 798.281 kr. 339.819 kr. 3.128.857 kr. 903.643 kr. Afvigelser i variable omkostninger – 380.953 kr. Realiseret dækningsbidrag 522.690 kr. Figur 5.14 Dækningsbidragsregnskab for 2007

Indirekte budgettering ud fra salgsmål, opgjort i kapacitetstræksenheder - eksempel Udarbejdelsen af budgettet for 2008 indeholder følgende punkter: Opdatering af salgsvolumen i timer og gennemsnitlige salgspriser pr. time. Opdatering af timeeffektivitet samt gennemsnitspriser pr. time på materialer og løn. Afstemning af salgets kapacitetsbelægning med virksomhedens kapacitetsgrænse. Opstilling af dækningsbidragsbudget for 2008 .

Indirekte budgettering ud fra salgsmål, opgjort i kapacitetstræksenheder - eksempel Hjemmemarked Eksport I alt Solgte timer 2007 afdeling 1 Volumen udvikling 2008 6.854 timer Salg 5 % Effektivitet – 1 % 2.348 timer Budgetterede timer 2008 7.125 timer 2.441 timer 9.566 timer Salgspris pr. time 2007 Salgspris udvikling pr. time 2008 422 kr./time Salgspriser 5 % Effektivitet 1 % 485 kr./time Salgspriser 10 % Salgspris pr. time 2008 448 kr./time 539 kr./time 471 kr./time V.O. pr. time afdeling 1, 2007 Råvarer Komponenter Løn afdeling 1 Løn afdeling 2 133 kr./time 168 kr./time 185 kr./time 154 kr./time V.O. udvikling pr. time 2008 Priser 2 % Priser 4 % Timeløn 5 % V.O. pr. time afdeling 1, 2008 137 kr./time 71 kr./time 89 kr./time 57 kr./time V.O. i alt pr. time 2008 354 kr./time DB pr. time 2008 94 kr./time 117 kr./time Figur 5.15 Beregning af salgsvolumen i timer i afdeling 1 samt salgspriser, variable omkostninger og dækningsbidrag pr. time for 2008

Indirekte budgettering ud fra salgsmål, opgjort i kapacitetstræksenheder - eksempel Hjemmemarked Eksport I alt Varesalg 3.192.000 kr. 1.315.699 kr. 4.507.699 kr. Variable omkostninger: Råvarer Komponenter Løn afdeling 1 Løn afdeling 2 976.125 kr. 505.875 kr. 634.125 kr. 406.125 kr. 334.417 kr. 173.311 kr. 217.249 kr. 139.137 kr. 1.310.542 kr. 679.186 kr. 851.374 kr. 545.262 kr. Variable omkostninger i alt 2.522.250 kr. 864.114 kr. 3.386.364 kr. Dækningsbidrag 669.750 kr. 451.585 kr. 1.121.335 kr. Figur 5.16 Dækningsbidragsbudget for 2008

Indirekte budgettering via salgsmål i beløb Hvor den knappe faktor er salg kan der tages udgangspunkt i salgskroner. Ellers som foregående, jfr eksempel side 113-115 (tidl 179 – 181)

Indirekte budgettering ud fra salgsmål i beløb - eksempel Normal- kunder kr. Stor- I alt brutto kr. % Varesalg: Dækningsgrad Varegruppe A Varegruppe B 964.800 1.929.600 798.666 399.334 1.763.466 2.328.934 32,0 % 48,0 % Varesalg i alt brutto Prisafvigelser 2.894.400 1.198.000 – 119.800 4.092.400 100,0 % 2,9 % Varesalg i alt netto 1.078.200 3.972.600 97,1 % Variable omkostninger: Vareforbrug, varegruppe A Vareforbrug, varegruppe B Emballage Løn 575.963 880.885 57.888 144.720 482.428 184.459 23.960 59.900 Variable omkostninger i alt 1.659.456 750.747 2.410.203 58,9 % Dækningsbidrag 1.234.944 327.453 1.562.397 Dækningsgrad (DG) 42,7 % 27,3 % 38,2 % Figur 5.18 Dækningsbidragsregnskab for år 2007

Indirekte budgettering ud fra salgsmål i beløb - eksempel Forudsætninger for budgetåret 2008 er: Varesalg: Normalkunder: Uændrede priser for begge varegrupper. + 5 % mængdeforøgelse for begge varegrupper. Storkunder: Uændret salgsvolumen for begge varegrupper. 1 % rabat på listepriser (normal kunder). Variable omkostninger: Varegruppe A: + 2 % (vejet gennemsnit for alle omkostningsarter). Varegruppe B: + 4 % (vejet gennemsnit for alle omkostningsarter). Timeeffektivitet: Uændret.

Indirekte budgettering ud fra salgsmål i beløb - eksempel Udarbejdelsen af budgettet for 2008 indeholder følgende punkter: Opdatering af dækningsgrader for varegruppe A og B. Beregning af varesalget i beløb pr. kundegruppe. Beregning af variable omkostninger i beløb pr. kundegruppe. Opdatering af prisafvigelsen i beløb for storkunder. Opstilling af dækningsbidragsbudget for 2008.

Indirekte budgettering ud fra salgsmål i beløb - eksempel © Jurist- og Økonomforbundets Forlag Dækningsgrad 2007 2008 Varegruppe A 32,0 % 100 – ((100 – 32) × 1.02)) = 30,6 % Varegruppe B 48,0 % 100 – ((100 – 48) × 1.04)) = 45,9 % Figur 5.19 Opdatering af dækningsgrader for varegruppe A og B for 2008

Indirekte budgettering ud fra salgsmål i beløb - eksempel Normalkunder kr. Storkunder I alt brutto kr. % Varesalg Dækningsgrad Varegruppe A Varegruppe B 1.013.0­40 2.026.080 798.666 399.334 1.811.706 2.425.414 30,6 % 45,9 % Varesalg i alt brutto Prisafvigelser 3.039.120 1.198.000 – 11.980 4.237.120 100,0 % 0,3 % Varesalg i alt netto 1.186.020 4.225.140 99,7 % Variable omkostninger Varegruppe A i alt Varegruppe B i alt 703.050 1.096.109 554.274 216.040 Variable omkostninger i alt 1.799.159 770.314 2.569.473 60,9 % Dækningsbidrag 1.239.961 415.706 1.655.667 40,8 % 34,7 % 39,1 %

Rækkefølgekoordination kontra simultankoordination Koordinering er tiltrængt, når handlinger gensidigt kan begrænse hinanden. Ved rækkefølge koordinering træffes beslutninger og handlinger udføres i en aftalt rækkefølge, fx salg, produktion, indkøb Ved simultan koordinering. Beslutninger og handlinger foretages samtidig og afstemt efter hinanden Enkeltsagskoordinering periodekoordinering

Kriterier for metodevalg Virksomhedstyper Primær budgetteringsform Årsag Lagervareproducerende virksomhed med et varigt sortiment, fx øl, vaskemaskiner, støvsugere osv. Direkte budgettering. Produktionsprocessen er ensartet, og der foreligger recepter, styklister og operationslister, der sikre den nødvendige detaljeringsgrad. Ordreproducerende virksomheder (kort produktionstid), hvor ordrerne udføres ud fra kundernes specifikationer, fx inden for træ, metal, beton osv. Den del af ordreindgangen, der allerede findes i ordrebøgerne, kan budgetteres ud fra direkte budgettering. De forventede ordrer skal budgetteres ud fra modificeret direkte budgettering eller indirekte budgettering ud fra kapacitetens træk. Brugen af forskellige budgetteringsformer afgøres således af, om man har viden om, hvad der skal produceres, eller om budgetteringen bygger på forventninger. Derfor kan flere forskellige budgetteringsmetoder anvendes sammen ved budgetteringen. Ordreproducerende virksomheder (lang produktionstid), hvor ordrerne udføres ud fra kundernes specifikationer, fx skibsværfter og entreprenørvirksomheder. Aktivitetsbudgettet skal deles op i tre dele: 1. Budget for ordrer som forventes udført og indtægtsført i perioden. 2. Budget for den forventede ordreindgang i perioden. 3. Plan for salgshandlinger der skal sikre ordreindgang i efterfølgende perioder. Årsagen til opdelingen skyldes bl.a. forskellig vidensniveau ved de tre forskellige delbudgetter. Modeprægede virksomheder, hvor sortimentet er periodisk fastlagt. Direkte budgettering for det nærmeste halvår / nærmeste kollektion. Indirekte budgettering for det andet halvår / næste kollektion. Sortimentet varierer i budgetperioden. Virksomheden kender kun fysiske enheder for det nærmeste halvår / kollektion. Dagligvarebutikker hvor sortimentet ændres konstant. Indirekte budgettering ud fra salget. Varesortimentet fysiske indhold er mindre væsentligt i forhold til styring af aktiviteten.

Opgave Schack: Anvendt økonomistyring 6.1 Tamara