Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis Tomas Højgaard (tomas@dpu.dk), DPU Oplæg på lærermøde Marievangsskolen, Slagelse, 7. marts 2011
KOMPIS faktuelt (jf. www.kompis.dk og Højgaard m.fl., 2010) Samarbejde mellem DPU, University College Sjælland og Slagelse Kommune i 2009-2013. Involverer 16 lærere fra fire skoler: Antvorskov Skole, Dalmose Centralskole, Marievangsskolen og Tårnborg Skole. Involverer fagene dansk, matematik og naturfag. Projektet udvikler og undersøger brug af faglige kompetencemål som omdrejningspunkt for undervisningen i 7.-9. klasse.
To opgaver Hvordan kan man beregne arealet af et parallelogram? Hvor meget maling skal man købe hvis man vil male rummet her?
Kompetence, færdighed og forståelse (jf. Jensen, 2007) Kompetence bruger jeg som betegnelse for nogens indsigtsfulde parathed til at handle på en måde, der lever op til udfordringerne i en given situation. - ”At kunne handle når det gælder.” Færdighed kan forstås som nogens evne til at udføre en given handling med utvetydige karakteristika. - ”At kunne handle på automatpiloten.” Forståelse af noget er når nogen kan assimilere det i forhold til en passende aktiverbar semantisk struktur. - ”At kunne se ting i sammenhæng.”
Et eksempel på et fokusområde: Orientering af projektarbejde Projektarbejde er en tilrettelæggelsesform kendetegnet ved en længerevarende sammenhængende arbejdsproces som munder ud i at der produceres et konkret produkt, fx en rapport. Elev- vs. lærerstyring. Dilemmaet ved at undervise i orienteret autonomi. (Jensen, 2007, kap. 9) Samarbejde mellem Lene og Tomas. Snapshots: MMM101209-A og MMM101209-B.
Referencer Højgaard, T. (2009). Modellering versus problemløsning – om kompetencebeskrivelser som kommunikationsværktøj. MONA, 2, s. 37-54. Højgaard, T., Bundsgaard, J., Sølberg, J. & Elmose, S. (2010). Kompetencemål i praksis – foranalysen bag projektet KOMPIS. MONA, 3, pp. 37-54. Jensen, T.H. (2007). Udvikling af matematisk modelleringskompetence som matematikundervisningens omdrejningspunkt – hvorfor ikke? IMFUFA-tekst, nr. 458. Roskilde: Roskilde Universitetscenter. Ph.d.-afhandling. Kan rekvireres ved henvendelse til imfufa@ruc.dk. Jørgensen, P. S. (1999). Hvad er kompetence? – Og hvorfor er det nødvendigt med et nyt begreb?, Uddannelse, nr. 9, pp. 4-13. Niss, M. (1999). Kompetencer og uddannelsesbeskrivelse, Uddannelse 9, pp. 21-29. Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie 18. København: Undervisningsministeriet.