Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Når lærere samarbejder med forældre
Matematik er det nye sort!
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
En skrivehændelse i biologi
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Kompetencemål og tilrettelæggelse af undervisningen
Kompetencemål som didaktisk udviklingsværktøj
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
KOMpetenceMål i PraksIS
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Kompetenceorienteret curriculumlogik
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Præsentation af teorien transfer
Uddannelsesparathed - hvad er det
Matematik afgangsprøve 2013
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Eksperimenterende undervisning
Læremiddelkultur I Folkeskolen
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
UGE PLAN Mandag 07/10 Tirsdag 08/10 Onsdag 09/10 Torsdag 10/10
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Kompetence i … Vemmelev den 13. januar
Dannelse og kompetencer
Skraldeeksperiment i Københavns Kommune TMFs Innovationsforum
Generel introduktion til EC
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse,
Læringsmål, planlægning og fagteamsamarbejde
GNU - projektet projektmetode og design
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Om kompetencemål og planlægning af undervisning Tomas Højgaard KOMPIS-projektdag Slagelse, 28. april 2010.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Vandpolo seminar 18. september Velkommen Formålet med i dag er: –at I alle tænker over, hvordan vi udvikler dansk vandpolo I den rigtige retning.
Pædagogisk forår i København
Læring, kommunikation og samarbejde
Fælles mål 2009 Isboden.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
FFM og årsplaner Vemmedrup
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Længerevarende uddannelse indenfor sår
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Matematik i 6 klasse.
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
KOMPIS Årsmøde april 2010 Årsplaner Med udgangspunkt i situationer Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Matematiske kompetencer
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Projekt: Koncept til formidling
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis Tomas Højgaard (tomas@dpu.dk), DPU Oplæg på lærermøde Marievangsskolen, Slagelse, 7. marts 2011

KOMPIS faktuelt (jf. www.kompis.dk og Højgaard m.fl., 2010) Samarbejde mellem DPU, University College Sjælland og Slagelse Kommune i 2009-2013. Involverer 16 lærere fra fire skoler: Antvorskov Skole, Dalmose Centralskole, Marievangsskolen og Tårnborg Skole. Involverer fagene dansk, matematik og naturfag. Projektet udvikler og undersøger brug af faglige kompetencemål som omdrejningspunkt for undervisningen i 7.-9. klasse.

To opgaver Hvordan kan man beregne arealet af et parallelogram? Hvor meget maling skal man købe hvis man vil male rummet her?

Kompetence, færdighed og forståelse (jf. Jensen, 2007) Kompetence bruger jeg som betegnelse for nogens indsigtsfulde parathed til at handle på en måde, der lever op til udfordringerne i en given situation. - ”At kunne handle når det gælder.” Færdighed kan forstås som nogens evne til at udføre en given handling med utvetydige karakteristika. - ”At kunne handle på automatpiloten.” Forståelse af noget er når nogen kan assimilere det i forhold til en passende aktiverbar semantisk struktur. - ”At kunne se ting i sammenhæng.”

Et eksempel på et fokusområde: Orientering af projektarbejde Projektarbejde er en tilrettelæggelsesform kendetegnet ved en længerevarende sammenhængende arbejdsproces som munder ud i at der produceres et konkret produkt, fx en rapport. Elev- vs. lærerstyring. Dilemmaet ved at undervise i orienteret autonomi. (Jensen, 2007, kap. 9) Samarbejde mellem Lene og Tomas. Snapshots: MMM101209-A og MMM101209-B.

Referencer Højgaard, T. (2009). Modellering versus problemløsning – om kompetencebeskrivelser som kommunikationsværktøj. MONA, 2, s. 37-54. Højgaard, T., Bundsgaard, J., Sølberg, J. & Elmose, S. (2010). Kompetencemål i praksis – foranalysen bag projektet KOMPIS. MONA, 3, pp. 37-54. Jensen, T.H. (2007). Udvikling af matematisk modelleringskompetence som matematikundervisningens omdrejningspunkt – hvorfor ikke? IMFUFA-tekst, nr. 458. Roskilde: Roskilde Universitetscenter. Ph.d.-afhandling. Kan rekvireres ved henvendelse til imfufa@ruc.dk. Jørgensen, P. S. (1999). Hvad er kompetence? – Og hvorfor er det nødvendigt med et nyt begreb?, Uddannelse, nr. 9, pp. 4-13. Niss, M. (1999). Kompetencer og uddannelsesbeskrivelse, Uddannelse 9, pp. 21-29. Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie 18. København: Undervisningsministeriet.