Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d.2.3.04 ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Journal club for sygeplejersker
Advertisements

Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Offentlig Integrationsmodel (OIM)
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Opgave valg: Opgaveoplæg nr. 2 Information.
Dagens program  Feedback på Obl. Opgave 1 individuelt løbende  Emne: Skrivebordsmetaforen og papir og pen-metaforen  Kl : Forberede i grupper.
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Introduktion til vejledning i projektarbejde
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Økonometri 1: Dummy variable
Analyse ud fra Schönske termer. Knowing-in-action  Manglende erfaring  Vi manglede rutine til knowing-in-action.
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Store IT- innovationer (SITIN) TØ3. Dagens program Status på OO1 Næsten midtvejsevaluering Ugens opgave.
Udvidet problemformulering
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
IT-strategiudvikling
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Informationssystemer kursusgang: Modellering med henblik på dataudtræk
Perception og disposition af grænseflader
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Læsning.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Øvelser Samlet rapport.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
Undersøgelsesbaseret naturvidenskabelig undervisning
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
Undervisning på weekendindkald lørdag den Torben Sebro.
Præsentationens transcript:

Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST, AAU)

Program Status –Stages undervisning Diskussion af heuristisk evaluering –Mock ups designet og testet? –Ny dato i marts: Næste onsdag eftermiddag? Norman: klassiske begreber om godt design –Støtte til etablering af konceptuelle modeller Diskussion af ’omvendte portaler’

Norman om konceptuelle modeller Folk handler ud fra dem! –Ex: at tænde en el-ovn System Image ~ Designer = User Model ? Folk opbygger dem ud fra: –Synlig struktur –Feedback (ex: at tænde lysstofrør – med hvilke kontakter?) Synlighed + feedback ~ ’the two gulfs’......

Synlig struktur Affordance: perceived, actual properties/ clues –’give råd til’ –eksempel: stole Mapping –afspejling af struktur –eksempel: kontakters placering ift. kogeplader Constraints –fysiske, semantiske, kulturelle og logiske –eksempel: at samle en Lego-motorcykel

Affordance

Mapping Ingen mapping ! God mapping !

Fysiske ’constraints’(1)

Fysiske ’constraints’(2) Tekstfelt: Begrænset antal bogstaver Rullegardin : Begrænset antal valg

Semantiske constraints (1) Kan man finde veje her som i Krak? Kan man få førstehjælp her?

Semantiske constraints (2) Hele Danmark... Hvad med grønlænderne?

Kulturelle constraints (1)

Kulturelle constraints (2) Er der ingen sygdomme at læse om? Nå-jo – der er jo et hierarki (samme typografi)

Logiske constraints Kan man så skifte læge her? Kan man skifte læge her?

’The two gulfs’ Execution AT gøre det (fysisk) Planlægge handling ’hvad skal købes ind?’ osv. Forme intention: spise Sætte et mål: blive mæt Impuls: eks. sult~ubehag Evaluation Perception Interpretation Evaluation at kunne hvad man vil at kunne se om det lykkedes

Heuristisk inspektion (HI) – diskussion Hotmail-eksperimentet 6 laboratorier brugte brugertests og fandt 17 – 75 fejlkategorier 1 laboratorium brugte en kombination af heuristisk inspektion og brugertests: Fandt 150 problemer uklart hvordan mange ’might be a problem’ Fandt ikke alle brugertest- fejlene Finder HI ’for mange’ fejl? Hvad vil det sige? Brugertestene fandt heller ikke alle HI’s ’fejl’ –Biltest: EKSPERT-chauffører aflæser køreegenskaber ved at presse bilen ud i ekstreme situationer –Dramaturg: ’hvorfor’ fungerer et teaterstykke ikke? –Design = evolution? Nej!

System Image (D.A.Norman) System Image Designer ModelUser Model

Forskel på affordance ’Svanen’ Arne Jacobsen 1958 ’Confession chair’