Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Læring i Multikulturelle Kontekster
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Erhvervsakademi DANIA
Udfordringer for Fremtidens Folkebibliotek Herning Bibliotekerne Maj 2011 Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi - IVA.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Introduktion til forårets kandidatmoduler d Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Informationsforvaltning
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Introduktion til fagligheden på kandidatuddannelsen ved IVA
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Hånden på hjertet. Skal de danske landdistrikter afvikles eller udvikles og hvorfor? Hvordan ser du landdistrikternes fremtidige rolle i et større samfundsmæssigt.
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Velkommen til pædagogisk dag!
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
En ny model for bibliotekernes rum
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Digitale biblioteker og web 2.0
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Det 21. århundredes informations- og kulturformidlere Undervisere: Jan Graulund & Hans Jørn Nielsen  Kurset introducerer til nogle faglige problemstillinger.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Internationale Studier
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
SFU 6. november 2011 Mette Lyshøj Politisk konsulent i 3F Trepartsforhandlinger og 3F’s forventninger til regeringen.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Mogens Hemmingsen Kulturchef, Albertslund Kommune.
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Sundheds- og sygdomssociologi
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Valgfri tekst FORMÅL Kan selvstændigt udvælge en relevant tekst for modulet. Kan argumentere for, hvad teksten bidrager med i forhold til modulets teoretiske.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Erfaringsrum og Forventningshorisonter Erfaringer med projektet: Entreprenørskab og formidling November 2013: Hans Elbeshausen.
”Peer Støtte” på dansk ligestillet støtte Peer Netværket Danmark  Hvad er en peer støtte?  Om Peernetværket – hvem står bag  Formål og visioner  Hvad.
Brancheskolernes forandringsproces
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Behovet for en biblioteksdidaktik v
It i folkeskolens matematikundervisning
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Træls at være lillesøster. 10
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag

Kulturformidlende institutioner En række udfordringer: Feks. Oplevelsessamfund Digitalisering Afinstitutionalisering Nye brugere Nye formidlingsformer ”Ud af boxen”

Kulturformidlende institutioner På modulet sigter vi bredt på kultursektoren. Fokus på både traditionelle institutioner og events, festivaller, netværk etc. Fokus er aktuelt med historiske perspektiver. Centrale begreber vil bl.a. være rolle, legitimitet, kvalitet, deltagelse, oplevelse og interaktivitet

Kulturformidlende institutioner Form = fire temaer: 1.Kultursektoren, dens institutioner og organisation, historisk og aktuelt. 2.Kulturteori, organisationsteori og kulturpolitik. 3.Videns- og kulturformidling i forskellige kulturelle domæner. 4.Kulturinstitutionernes vidensorganiserende praksisser.  Undervisning – ekskursion – Undervisning – Workshop.

Kulturformidlende institutioner Målet er at I får færdigheder i: At analysere samspillet mellem den samfundsmæssige, den kulturelle og den institutionelle udvikling. At analysere konkrete eksempler på kulturformidling og vidensorganiserende praksisser. At udvikle teoretisk funderede modeller til analyse af kulturformidlende institutioner.

Kulturformidlende institutioner Undervisere Niels D. Lund Dorte Skot Hansen Henrik Jochumsen