DKM - MedieNoter6 - KBJ1 Mediernes sprog. DKM - MedieNoter6 - KBJ2 Bakspejl Interaktivitet: 3 discipliner: datalogi, sociologi, medieforskning 3 typer:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Fra formel til funktionel undervisning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Trykte reklamer og tv-reklamer
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Velkommen Teknologi historie – 1. Øvelsesgang
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
MEDIER OG KOMMUNIKATION
Konsensusprocessen.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Introduktion til Medier og Kommunikation //
digitale medier analoge børn (VERSION UDEN ©BESKYTTEDE FOTOS)
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Almen sTudieforberedelse - AT
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
DKM - MedieNoter4 - KBJ1 Samfundet i medierne. DKM - MedieNoter4 - KBJ2 Bakspejl Teorier om medier og tekster: Som budbringer Som budskab Teorier om kommunikation:
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Sprogpakken Praksisopgaven.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
 1. lektion › Oplæg om synopsis › Oplæg om den individuelle fremlæggelse, vejledning og godkendelse af problemformulering i uge 6  2. lektion › Oplæg.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
ELæring, andetsprog og integration Digitalisér.dk april Mads Bo-Kristensen Videnscenter for Integration Vejle.
Sproglig teori og metode (I)
DKM - MedieNoter2 - KBJ1 Internettets historie......og kommunikationens historie.
Den sproglige læreplan
AKT på Dybbøl Skolen.
Obligatorisk selvvalgt opgave
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
Internettets historie...
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
Hvad er humaniora? Søren Hattesen Balle Lokale: 1.104Mandag d. 9.10:
INTRODUKTION > VELKOMMEN | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 
3) Sprog og diskursfællesskab
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Humanistisk videnskabsteori
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
DKM - MedieNoter1 - KBJ1 Medie, tekst, kommunikation Introduktion til IT som medie - 1. forelæsning.
Et bud på fremtidens marketing Tage Koed Madsen Afsætningsøkonomisk Konference 2005.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Dokumentar.
Bachelorprojektvejledning?
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
Hvordan møder praksis de nye lærere?
- Virkelighedsvarianter
Teoretisk pædagogikum
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Talehandling og Tekst.
Videregående kvalitative metoder
KNÆK KODEN.
Hvad er en Feltrapportage?
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

DKM - MedieNoter6 - KBJ1 Mediernes sprog

DKM - MedieNoter6 - KBJ2 Bakspejl Interaktivitet: 3 discipliner: datalogi, sociologi, medieforskning 3 typer: menneske-medie, menneske-samfund, medie-samfund 3 niveauer: mikro, meso, makro Eksamensprojekter: 5 forslag Idébank i dag

DKM - MedieNoter6 - KBJ3 Sprog og ’sprog’ Verbalsprog som system Andre udtrykssystemer (ex: film, ballet) Fra filologi til lingvistik Fra sprogform til sprogbrug

DKM - MedieNoter6 - KBJ4 4 aspekter af sprog Fonetik: lyd (ex: fynsk tv-studievært) Syntaks (og morfologi): form (ex: passiv- sætninger) Semantik: betydning (ex: terrorist/frihedskæmper) Pragmatik: social brug (ex: ’turn-taking’)

DKM - MedieNoter6 - KBJ5 Mini-øvelse Grupper på 3, evt. 4 personer 2 personer taler sammen om deres planlagte eksamensprojekt, 1 (2) observerer samtalen Notér karakteristiske forskelle og ligheder i de 2 samtalepartneres Lyd Former Betydninger Sprogbrug

DKM - MedieNoter6 - KBJ6 Sprog som social handling Sproglig interaktion: Problemorienteret (ex: tv-genrer, jvf. M&K s. 119) Samværsorienteret (ex: hverdag og fest) Sproglige sekvenser: ’turn-taking’ maximer: omfang, sandhed, relevans, klarhed +høflighed ’face’

DKM - MedieNoter6 - KBJ7 ’Speech act theory’ Wittgenstein, Austin, Searle ---> pragmatik Ex: ”Er der mere rødvin nede ved jeres bordende?” Performativer OG konstativer Lokution, illokution, perlokution - F(p)

DKM - MedieNoter6 - KBJ8 Sprog og køn 1 Herring (1996) Præmisser i feminisme og CMC undersøges empirisk Resultater: Udfordrende vs. støttende interaktionsform Værdier: talefrihed vs. omsorg Netikette: sammenhæng med både individers og listers ’køn’ Implikation: kommunikations- og fortolkningsformers sociale forankring

DKM - MedieNoter6 - KBJ9 Sprog og køn 2 Herring (1996) Styrker: Empirisk afprøvning af præmisser Teoretisk forankring (+etik: anonymisering) ’Triangulering’: observation, interviews, dokumentanalyse Svagheder: Lille ’sample’ til interviews (34+34) Kvalitativ pointe i kvantitativ form (p. 246)

DKM - MedieNoter6 - KBJ10 Vejledning Mandage kl : mail + efter aftale NB: > før efterårsferie Etablering af grupper

DKM - MedieNoter6 - KBJ11 Idébank Communities på nettet Markedsføring af film Teknologi-angst IT som demokrati-skaber Sproglig udvikling/ændringer [.....]

DKM - MedieNoter6 - KBJ12 Sproglig interaktivitet Menneske-medie (ex: navigation, forståelighed, usability) Menneske-samfund (ex: politisk deltagelse, æstetiske udtryk) Medie-samfund (ex: 4. statsmagt, spin doctors)

DKM - MedieNoter6 - KBJ13 Næste gang Fortællinger i medierne Fakta og fiktion Tekst, modtagelse, deltagelse NB: Medbring trykt fakta-tekst