MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Computeren som maskine og computeren som medie 1 27/2-2004.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til 3 ugers kursus
Advertisements

Problemformulering Hvad sker der i sammenstødet mellem omsorg og administration på en hospitalsafdeling? Hvilken betydning har dette sammenstød for sygeplejerskernes.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Digitalisering og medialisering
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
SEO PÅ AU.
Etiske problemer i klinisk kontrollerede forsøg
Kvinderne i Kvinder i 1900’erne havde meget få rettigheder og absolut ingen politiske. De havde en meget stereotyp rolle – hvis gift så husmor.
TIL HEST - Sikkerhed ved ridning og omgang med heste
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
IT i undervisningen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Ledelsesperspektiver
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Portalanalyse Udfordringer ved iFrame integrationsformen i forbindelse med FOBS løsningen.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Danmark Ungdommens Naturvidenskabelige Forening UNF RobotCamp Robotter Introduktion v/Ingo Nielsen Civilingeniør, robot-entusiast og UNF-aktiv.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
COMPUTEREN SOM MEDIE Medier og Kommunikation
RUCinnovation er din indgang til RUC’s forskere og studerende. Gennem os kan du få adgang til den viden, der hver dag produceres på universitetet – og.
OPSUMMERING Medier og Kommunikation OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer.
Marc Berg og afgrunden Hollandsk læge Teknologisociolog Positivisme Rationalisme.
Medier og kommunikation IV Visioner fra Leibniz til H-LAM/T.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Digitale trends. David Siegel: Killer websites. Kunsten at designe websites, Patrick J. Lynch & Sarah Horton: Web Style Guide, Aaron Marcus.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
INFORMATION OG VIDEN Medier og Kommunikation
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Tekst til nettet Digitale Medier E /11. MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Tekst på nettet Opsummering på kursets.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
1 Do Categories have Politics ? The Language/Action Perspective Reconsidered 1993 Lucy Suchman.
Humanistisk sundhedsforskning
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 OVERORDNEDE TILGANGE TIL MEDIER 13/
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Ambient Information Visualisation - Informative Art Karen Falkenberg Lund
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Præsentationens transcript:

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Computeren som maskine og computeren som medie 1 27/2-2004

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 TEORETISK UDVIKLING 27/ Kunstig intelligens (bred forstand) Human-Computer Interaction Matematik/logik Augmentation research Computer-medieret kommunikation Tekniske videnskaber Humaniora/design Samfundsvidenskab Computeren som maskine Computeren som medie CSCW

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 DE TO METAFORER 27/ Computeren er en maskine Computeren udfører databehandling (EDB) Computeren skal udføre opgaver (dampmaskine) Computeren skal fungere som redskab (hammer)

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 DE TO METAFORER 27/ Computeren er et medie Computeren skal være et vindue Computeren skal give udtryksmuligheder Computeren skal skabe kommunikative muligheder

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 TO FORSKNINGSRETNINGER 27/ Kunstig intelligens Augmentation research Computeren som maskine Computeren som medie

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KUNSTIG INTELLIGENS 27/ Computeren erstatter mennesket F.eks. erstattes menneskelige ”computers” da de laver for mange fejl Debatten om kunstig intelligens er stadig aktiv Bill Joy: Why the future doesn't need us (Wired, 2000) De store spørgsmål: Kan computere tænke? Vil de komme til at kunne tænke?

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 2og2 27/ Er Turing-testen en fornuftig målestok for intelligens?

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KUNSTIG INTELLIGENS 27/ Turing-testen Forsøger at undgå spørgsmålet ”kan computere tænke?” (fordi det er for uklart og for ideologisk ladet) Forsøger at opstille et klart mål for hvornår man ikke kan benægte at en maskine tænker Forudsagde at en maskine ville kunne bestå Turing-testen før 2000 Undervurderede kompleksiteten i kommunikation

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KUNSTIG INTELLIGENS 27/ Kunstig intelligens er forsøget på at skabe menneskelig intelligens KI-forskere begår en dualistisk fejlslutning (inspireret af Descartes) KI-forskere arbejder med en ‘behaviouristisk’ forståelse fremfor en ‘fænomenologisk’ To tilgange: Mere kraft og neurale netværk ”Kunstig intelligens er forsøget på at få rigtige computere til at opføre sig som dem på film.” - Anonym

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/ Vannevar Bush “Computeren” kan understøtte menneskets praksis Organiseringen er den store udfordring Tæt på at beskrive World Wide Web (hvor tæt?)

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/ Augmentation Filosofisk inspiration fra Heidegger og fænomenologien Mennesket “internaliserer” sine redskaber Mennesket kan ikke anskues isoleret fra sine værktøjer (er en del af et system) Vores redskaber former vores tænkning Det bør handle om hvad vi kan gøre og ikke om redskabet i sig selv

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/ Human-computer interaction Interesseret i interaktionen mellem menneske og maskine Fokus på brugerflader (i bred forstand) Funktion er afhængig af form Affordances og constraints (James Gibson)

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/ Jacob Nielsen’s top web design mistakes (2002) 1.No prices 2.Inflexible Search Engines 3.Horizontal Scrolling 4.Fixed Font Size 5.Blocks of Text 6.JavaScript in Links 7.Infrequently Asked Questions in FAQ 8.Collecting Addresses Without a Privacy Policy 9.URL > 75 Characters 10.Mailto Links in Unexpected Locations

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/ Mere overordnede principper: Enkelthed Brugerflader skal være intuitive/oplagte

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/ Mere overordnede principper: Feedback Systemet skal informere om tilstand – og ændring af tilstand

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/ Mere overordnede principper: Mapping Kontroller skal korrespondere fysisk/logisk med deres effekt

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/ Mere overordnede principper: Konsekvens Funktioner skal være forudsigelige. Den samme kommando skal give samme resultat i alle undersystemer

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 GRUPPEØVELSE 27/ Kan augmentation-tænkningen have uheldige konsekvenser? I hvilken grad er nutidens computere “usynlige” redskaber?

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KULTURELT PERSPEKTIV 27/ Det tekniske og det brugsorienterede perspektiv kan også betragtes som modernistisk filosofi/æstetik kontra postmodernistisk filosofi/æstetik (klassisk/romantisk) Moderne opfattelse: Tilværelsen som sådan kan gøres til genstand for menneskelig bevidsthed og styring (grundliggende principper/sammenhænge) Postmoderne opfattelse: Tilværelsen kan ikke gøres til genstand for menneskelig bevidsthed og styring – og det er godt det samme (overflader, anti-rationalitet, ‘æstetik’)

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KULTURELT PERSPEKTIV 27/ “What I saw in the Xerox PARC technology was the caveman interface, you point and you grunt. A massive winding down, regressing away from language, in order to address the technological nervousness of the user.” - IBM-teknikers kommentar til Apples GUI

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KULTURELT PERSPEKTIV 27/ Du skal ikke tænke på hvorfor det fungerer

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KULTURELT PERSPEKTIV 27/2-2004

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KULTURELT PERSPEKTIV 27/