1 IBC EUROFORUM Introduktion til konferencen: Kravspecifikationer Grundlaget for succesfulde IT-projekter Otto Vinter SPI Projektleder, DELTA, Afd. for Software Teknologi, Tel: , Fax:
2 Hvorfor en konference om kravspecifikationer ? Kravspecifikationsfejl fundet efter frigivelsen af produktet koster op til 1000 gange mere end hvis de findes under udarbejdelsen af kravene –B. Boehm Kun 16% af alle projekter overholdt tid, budget og opfyldt alle krav. 43% af resten havde problemer relateret til kravspecifikationsprocessen –Standish Chaos Report % af DELTAs anbefalinger ved assessments vedrører mangler i virksomhedernes kravspecifikationsproces
3 Analyser af fejlrapporter hos Brüel & Kjær viste, at 51% af de rapporterede fejl kan henføres til problemer med kravspecifikationen 64% af de kravrelaterede fejl var Usability problemer 28% skyldtes samspillet med software fra eksterne leverandører Kun 22% af problemerne var egentlige funktionalitetsproblemer Med støtte fra EU. Final Report: eller: Hvorfor en konference om kravspecifikationer ?
4 Konferencens emner - formiddag Forundersøgelser –Visioner og strategier –Forretningsmæssige mål –Brugernes behov Kunde – leverandør forholdet –Partnerskabssamarbejde –Balance mellem forpligtende og plads til nytænkning Juridiske implikationer –Kravspecifikationens betydning –Muligheder og faldgruber Brugerinddragelse –Forståelse af brugerne og forretningen –Sikring af brugervenlighed
5 Konferencens emner - eftermiddag Forretningsstyrede krav –Deltagere i processen –Værktøjer i indsamlingen Kravspecifikationen under arbejdet –Sikring af opfyldelse af kravene –Sporbarhed og testbarhed Kravstyring i en iterativ proces –Indsamling og prioritering af kravene –Styring af det forretningsmæssige mål –Afvejning af tid, pris og kvalitet
6 Kender vi brugernes reelle behov? … en forudsætning for at kunne skrive en kravspecifikation … og dermed for et brugbart produkt … resten må klares med god projektledelse ;-)