Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Om forretningsmæssige kompetencer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Om forretningsmæssige kompetencer"— Præsentationens transcript:

1 Om forretningsmæssige kompetencer
Uddanner universiteterne kun i det de forsker i? DI, Industriens Hus september 2009 Jørn Johansen Tlf.:

2 Indhold Lidt baggrund Scope: Produktudvikling Problematikker

3 Lidt baggrund Modenhedsvurderinger – mere end 200
Stærke og svage sider Anbefalinger Projektleder for 3 store innovationskonsortier Forbedringsarbejde i mere end 40 virksomheder Innovationstjek i 47 virksomheder Samarbejde med SKI og VTU omkring modenhed 2 netværksgrupper under Tecpoint (se Underviser i Test, Konfigurationsstyring, Krav dannelse og styring, IT-Arkitektur, Projektledelse, Ledelse af procesforbedring, CMMI, ISO 15504, mv.

4 Scope: Produkt- udvikling

5 Problematikker Der undervises primært i kompetencer relateret til ”bunden af V-modellen” Det der primært ”bunden af V-modellen” der outsources Kandidaternes kompetencer svarer ikke til virksomhedernes behov Deres behov er også basale kompetencer som f.eks. kravdannelse og styring, konfigurationsstyring, kvalitetssikring, kunde-leverandør styring … Der forskes ikke i f.eks. kravdannelse og styring, konfigurationsstyring, kvalitetssikring, kunde-leverandør styring … Til gengæld undervises typisk i det der forskes i Hvis man vil trække kvinder ind i IT branchen, så skal der mere fokus på de kompetencer, der hører til i toppen af V-modellen

6 Eks: IT-Universitetet / undervisning
WEB - Design, opbygning og vedligeholdelse af websider VIRTUELLE VERDENER - Design og udvikling af virtuelle verdener IT-LEDELSE - It-ledelse i organisationer og projekter E-BUSINESS - E-business UDVIKLING - Programmering, software- og systemudvikling SYSTEMER - Virksomheder og databaser

7 IT-Universitetet / undervisning / udvikling
Avancerede algoritmer Avancerede mobile og distribuerede systemer Design af brugergrænseflader og data Distribueret samarbejde og udvikling Engine programmering Introducerende programmering It-projektledelse og softwareprodukter Model Driven Development Modellering og design Objektorienteret programmering Performance og test Softwarearkitektur Systemarkitektur og sikkerhed XML-processering - metoder, værktøjer og teorier

8 IT-Universitetet / forskning
Research on software development, broadly speaking, including requirements specification, user interface design, user interface software technology, ubiquitous computing, decision support systems, empirical studies of software development in organizations, object-oriented methodology and notations, software architectures, programming language technology for functional and object-oriented languages, model-driven development, ontology, use-oriented development, and more

9 Spørgsmål? Jørn Johansen

10 Litteratur Improving Software Organizations: From Principles to Practice Lars Mathiassen et. al., Addison-Wesley, 2002, ISBN Practical insight into CMMI: The look and feel of a successful implementation. Tim Kasse, Artech House Publishers, 2004, ISBN Measuring the Software Process: Statistical Process Control for Software Process Improvement. William A. Florac et. al., Addison-Wesley, 1999, ISBN ImproveIT: A book for improving software projects. Jan Pries-Heje & Jørn Johansen, DELTA, 2007, IISBN Requirement Development and Management: Anne Mette Jonassen Hass, TecPoint rapport DF-17 CMMI: Guidelines for Process Integration and Product Improvement. Mary Beth. Chrissis, Mike Konrad & Sandy Shrum Addison-Wesley, 2006, ISBN Software projektestimering: Jan Pries Heje, Tecpoint rapport DF-11

11 DELTA Axiom Modenhedsvurderinger Procesforbedring Procesforbedring
CMMI, ISO 15504 ImproVabilityTM Fra light til komplette Procesforbedring Nye og forbedrede e-Produkter & Innovation Kurser Test (Certificering) Kravstyring Konfigurationsstyring Projektledelse PI - Lederuddannelse Netværk og forskning DELTA Axiom Vi finder fejl for kunderne og lærer dem at gøre det selv Bliv bedre --- og bliv bedre til at blive bedre Procesforbedring Vi forsker og nyudvikler og supplerer kundes viden via netværk Netværk og forskning Vi hjælper kunderne med læring og sikrer den gennem certificering Vi gør kundernes arbejdsprocesser synlige og hjælper med at se styrker og svagheder Kursus Vi giver kunderne viden og tilpasser den til virkeligheden Modenhedsvurderinger Procesforbedring


Download ppt "Om forretningsmæssige kompetencer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google