Evaluering af VEU-centrene Vurdering af styreform, samarbejde og resultater Oplæg for VEU-rådet, 26. marts 2012 Tue Vinther-Jørgensen, områdechef Christina.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Inspirationstema: Børns rettigheder
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Lederudvikling.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
EU Socialfondsprojektet
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
Voksenvejledningsnetværk Delresultater fra evalueringen ved Randi Skovhus Debat- og formidlingsseminar 12. marts 2009.
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Lidt om at flytte bjerge
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
SKANKOMP ARBEJDSPAKKE Opstartsworkshop blev afviklet i oktober med 55 deltagere fra Skandinavien. Her havde vi oplægsholdere og tid i arbejdsgrupper.
Kodeks for offentlig topledelse
Skolernes bud på krisen i AMU systemet – og Hvad kan gøres bedre? Frank Tonsberg BAI - skolekonference
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Frivillighed på kommando findes ikke
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016.
Virksomhedernes vurderinger af AMU- udbuddet - Status i 2011 og udviklingen siden 2007 Oplæg for VEU-Rådet onsdag den 22. juni 2011 ved områdechef Tue.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
VEU-centre og voksenvejledning
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Præsentationens transcript:

Evaluering af VEU-centrene Vurdering af styreform, samarbejde og resultater Oplæg for VEU-rådet, 26. marts 2012 Tue Vinther-Jørgensen, områdechef Christina Laugesen, evalueringskonsulent Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)

EVA’s evalueringer af VEU-centrene Følgeevaluering af VEU-centrene blev igangsat januar 2010 Midtvejsevaluering november 2010 Afsluttende evalueringsrapport marts 2012 I 2012 følger en ny evaluering, der sætter særligt fokus på VEU-centrenes samspil med regionale aktører om at skabe regional vækst

Evalueringens hovedresultat VEU-centrene er gode til at nå mål, som kan uddelegeres til de enkelte institutioner VEU-centrene har vanskeligt ved at løse mål, som kræver høj grad af koordinering og samarbejde på tværs af institutioner VEU-centrene har vanskeligt ved at løse mål, som er i modstrid med institutionernes strategiske og økonomiske interesser

Hvor skal VEU-centrene så hen? Alt afhængig af de fremtidige politiske mål med VEU- centrene bør enten målene, eller organiseringen justeres.

Scenarie A: Minimalmodellen Tilpasning af målene, så de passer til organisationen VEU-centrene løser alene politiske mål, der kan uddelegeres til enkelt institutioner = slankere og mere fokuseret opgaveportefølje VEU-centrene fungerer fortsat som én indgang til sektoren

Scenarie B: Udviklingsmodellen Opjustering af VEU-centrenes styringskraft Styrke ledelsesmandatet Øge de økonomiske incitamenter knyttet til VEU-centrenes mål Udvide opgaveporteføljen

Scenarie C: Reformmodellen Radikal ændring af organiseringen VEU-centrene løftes ud af institutionsrammen Eget budget og egen medarbejderstab

Evalueringens vurderingsgrundlag Løfter VEU-centrene denne opgave? Set ud fra: De politiske visioner (øget programansvar, bedre uddannelsesdækning og mere effektiv ressourceudnyttelse) De strategiske indsatsområder Resultatmålene i udviklingskontrakterne

Evalueringsspørgsmål 1.Når VEU-centrene de mål, der er forpligtet til i henhold til deres udviklingskontrakter med Ministeriet 2.Har virksomhederne kenskab til VEU-centrene, og er de tilfredse med de ydelser de leverer? 3.Er VEU-centrenes nuværende struktur og styringsramme optimal i forhold til de opgaver de skal løse? 4.Er VEU-centrene blevet til integrerede partnerskaber på tværs af alle institutioner?

Evalueringens fokus Samarbejde Resultater Styring

Hvad lykkes for VEU-centrene? VEU-centrene når de kvantitative resultatmål Mere end seks gange så mange screeninger af basale færdigheder i AMU-regi 20 % flere aftaler om afdækning af behov i SMV (i alt ) 56 % flere aftaler om opkvalificering af ansatte i SMV (i alt 4.696)

Hvad lykkes for VEU-centrene? Konsulenterne har fokus på det samlede udbud og henviser til hinanden 80 % har kendskab til udbuddet på andre skoler 84 % af konsulenterne har fokus på det samlede udbud i kontakten med virksomhederne 37 % af konsulenterne henviser ofte eller meget ofte, 54 % henviser en gang imellem.

Hvad lykkes for VEU-centrene? Samarbejdet mellem konsulentgruppen er godt på vej 51 % af konsulentgruppen giver udtryk for en høj grad af organisatorisk integration Organisatorisk integration er defineret som: Samarbejdsperspektiv (holdning og praksis) Kendskab til og fokus på hele udbuddet Henvisning af virksomheder og kursister Identifikation 3 faktorer har betydning: Enighed om valget af værtsinstitutionen, Ledelsens opbakning

Hvad lykkes for VEU-centrene? Virksomhederne er tilfredse med rådgivningen 94 % af virksomhederne er tilfredse med rådgivningen 86 % af virksomhederne har fået et bedre overblik over efteruddannelsesmulighederne 53 % af virksomhederne vurderer at rådgivningen er bedre nu end tidligere

Hvad er vanskeligt for VEU-centrene? Styringsdilemmaet: VEU-centrene er sat i verden til at løse en række komplekse opgaver, men værtsinstitution er samtidig udstyret med et svagt ledelsesmandat

Hvad er vanskeligt for VEU-centrene? Styringsdilemmaet: Fordi skolerne er selvstændige enheder, som har deres egne måder og egne strategier, så kan jeg jo sådan set ikke bryde ind i deres skole og sige: ”I skal.” Det har jeg ikke mandat til (VEU-center-chef)

Hvad er vanskeligt for VEU-centrene? Styringsdilemmaet: Det der var visionen i forhold til VEU-centrene, det var jo at prøve at promovere programmet og plædere for samfundsnytten, samfundsopgaven, fremfor at varetage specifikke institutionsinteresser ud fra en markedsmæssig tilgang og forståelse. Og det er dilemmaet i en nøddeskal. (…) Det der kommer frem når vi har de diskussioner, er, at det ikke må ske på bekostning af egen markedsføring (VEU-center-chef)

Hvad er vanskeligt for VEU-centrene? Styringsdilemmaet: Så længe vi er ”konkollegaer” i hver sin organisation (…) så vil VEU-center-ideen ikke fungere optimalt. Hvis det skal være optimalt, så skal alle konsulenter være ansat samme sted og have en incitamentsstruktur, som fremmer den samlede uddannelsesløsning med udgangspunkt i kundens behov. (Konsulent)

Hvad er vanskeligt for VEU-centrene? Antallet af FVU-kursister er ikke øget markant på trods af et øget antal screeninger Det er fortsat vanskeligt at kombinere AMU/FVU Det er svært at omsætte analyser til konkret viden

Hvad er vanskeligt for VEU-centrene? Virksomheder oplever kun i begrænset omfang at der informeres bredt om efteruddannelsestilbuddet 22 % (Private udbydere) 28 % (Erhvervsskoler, AMU-center eller SOSU-skole) 37 % (VUC’erne) Over 30 % af virksomhederne oplever ikke at VEU- centrene matcher deres behov eller har tilstrækkeligt branchekendskab