Geodata i Geomarketing Mads Staunskjær Salgsdirektør
Anvendelse af geodata Geodata indgår i virksomhedens værdikæde på lige fod med andre væsentlige data, fx markedsanalyser. Geodata indgår i de processer, hvor de kan skabe en økonomisk merværdi - man kan bygge en business case, fx direct marketing. GIS-systemerne træder i baggrunden til fordel for data og delapplikationer, fx kommunikation af mobildækning. De samme data anvendes i mange forskellige sammenhænge.
Tilgængelighed Pris på data Bedre vilkår for anvendelse
Markedsføring af data Rådgivning om data Data i kundens format Tilgængelighed
Pris for data P Som ”offentligt gode” - gratis, sikrer maksimal samfundsmæssige nytte Privat økonomisk optimering - optimal pris/mængde relation baseret på efterspørgsel og produktionsomkostninger Mængde M Den ”optimale” pris Pris
Danmark skal være den foretrukne show case for anvendelse af offentlige geodata i private virksomheder. Visionen Samfundets brug af geodata