Omlægning af bilafgifterne: Hvad sker hvornår?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske strukturreform
Advertisements

Forårspakke Vækst, klima, lavere skat Skatteminister Kristian Jensen
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Hvordan Venstre vil sikre et bæredygtigt landbrug med Grøn Vækst
Hvad handler tekster om? Eksempler på brugen af automatisk klassifikation og tagging i online nyhedsmedier. Rune Stilling RDFined.
Afgifter på energi i erhverv. Otto Brøns-Petersen
Den offentlige sektors økonomi - Kapitel 9 Hvor stor skal den offentlige sektor være? Hvordan skal skattepolitikken indrettes (efter Robin Hood principper.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
Fremtidig finansiering af foderstofkontrol Henrik Nielsen & Lis Marianne Hansen PLANTEDIREKTORATET.
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
Den konfigurerbare skakt Præfabrikerede skaktelementer
Beboermøde
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
Forslag til Kommuneplan 2009 Nye Spor messen Planloven Stærk styring af kommunens handlemuligheder Muligheder: • Bymidte – dagligvarer max
Målsætninger på klima- og energiområdet
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Økonomisk styring Kapitel 14.
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
Teknologi, erfaring og EU rammer Søren Rasmussen, Sund & Bælt Senior Specialist Toll systems Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter,
Er mere motorvej løsningen?
PARTIERNES STRUKTUR, VALG TIL FOLKETING & REGERINGEN
Gennemsnit, median, typetal, hyppighed, frekvens, pindediagram
Danmark som produktionsland Direktør Tine Roed 28.maj 13 En registreringsafgift i tiden Direktør Tine Roed.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
SF Ungdom Ved..
FAIR FORANDRING Orientering om S-SF’s skattepolitik
Indlæg på Gudenåkonferencen på "Værket" den 9. maj 2008 ”Punktkilderne – Indsats og forventninger” Nels Markussen Natur- og Vandchef Miljø- og Teknik Randers.
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Deputation 22. September Agenda Konsekvenser af L23 Dansk hestesport i dag Forslag til at redde branchen.

Velkommen til Roskilde Universitet.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Vedvarende energi og energioptimering – muligheder og udfordringer? Marts 2013.
Udviklingen i pesticiders belastning af miljøet i perioden Kim Gustavson, DHI
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Tværfaglig undervisning
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Udledninger og råderum
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Natur i forandring Prøveeksamen.
Personalekomkostninger Michael Nordahl Heyde 24.feb. 09 Hvad må man - ikke?
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Er mere motorvej løsningen?
Caseopgave ECCO i Danmark.
Hans Martens EU I HVERDAGEN – EUROPA 2020 SOM CASE.
HVAD KOSTER DET AT BLIVE ”FOSSILFRI”? Fjernvarmeindustriens årsmøde Gram Slot 10. september 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
Place, date, unit, occasion etc. Slide 1 Nye pesticidafgifter og danske kartofler? Kartoffel Workshop Videnscenter for Landbrug 8. december 2010 Jens Erik.
Seminar om regeringens oplæg til energistrategi Søren Dyck-Madsen Det Økologiske Råd Indledning til seminar den
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
Kapitel 11 Anlægsaktiver.
Miljøvenlig transport
Nyt fra Efterskoleforeningen
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Trafikale og miljømæssige effekter
Bilbranchens generalforsamling 2009
Fjernvarmens rolle i energiforliget
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Præsentationens transcript:

Omlægning af bilafgifterne: Hvad sker hvornår? Branchedirektør Elly Kjems Hove Bilbranchen

Dansk Klimapolitik - efter 2012 Danmark EU Afgifter mv. Udledningstilladelser Store energiforbrugere Biler Centrale værker (el/varme) Bønder Bolig

Bilafgifter vil følge klimadagsorden: CO2-udledning skal knækkes

Bredt forlig om Danmarks grønne transportpolitik Regeringens pressemeddelelse 29. januar 2009: Lars Løkke Rasmussen: Næste skridt bliver en grøn omlægning af bilbeskatningen, hvor der indføres en grøn kørselsafgift, mens registreringsafgiften nedsættes. Regeringen vil fremsætte lovforslag herom i folketingssamlingen 2009-10. Det er en bred forligskreds bestående af Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance, som sammen med regeringen står bag aftalen.

Omlægning af bilafgifterne: Hvad skete i nov - dec? November 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   Venstres landsmøde: Statsministeren vil omlægge bilafgifterne 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Socialdemokraterne.dk: Fordobling af kollektiv trafik og halvering af reg. afgift 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Deadline, DR: Trafikminister i Deadline December Børsen: Bilbranchen ikke vild med roadpricing Børsen: Danske bilister kan hurtigt komme til at mærke nye kørselsafgifter Ritzau: Regeringen klar til kørselsafgifter Børsen: Kørselsafgifter vil koste mindst 2 mia. i drift Politiken: DF afviser nye vejafgifter Børsen: VK planlægger roadpricing fra 2015 Transportministeriet: Bilafgifter først i næste Folketingssamling De Danske Bilimportører + DAF: Afgiftssnak holder kunderne væk Hvorfor lancerede Bilbranchen et forslag om at omlægge bilafgifterne, mens branchen er i knæ? Fordi den politiske proces var i gang!

Regeringens forslag Regeringens pejlemærker Omlægningen skal bidrage til at fremme mobiliteten og reducere CO2-udledningen og miljøbelastningen Omlægningen skal ikke medføre en samlet forøgelse af bilbeskatningen – derfor skal en kilometerbaseret kørselsafgift ledsages af en modsvarende reduktion af registreringsafgiften Det skal ikke være muligt for myndighederne at følge borgernes færden – vi skal ikke have et overvågningssamfund Omlægningen skal ske gradvist, så store fald i brugtvognspriserne undgås Omlægningen skal gælde alle veje og samtidig anvendes til at regulere trængsel i de områder, hvor denne udgør et problem, og hvor den kollektive trafik er tilstrækkeligt veludbygget Indførelsen skal ske på basis af erfaringer fra andre lande, så de teknologiske risici begrænses mest muligt

Hvad vil Bilbranchen kæmpe for? Målsætning Prioritering Væk med den værdibaserede registreringsafgift Høj Lempelige overgangsordninger for branchen Omlægning til en CO2-baseret ejerafgift Mellem Ingen dobbeltbeskatning af bilister

Hvorfor skal den værdibaserede registreringsafgift væk? 1. Registreringsafgiften er årsag til Danmarks meget gamle bilpark   2. Miljøvenlige biler med ny motorteknologi holdes ude af markedet 3. Ny sikkerheds- og miljøteknologi indfases meget langsomt 4. Avancen er en del af afgiftssystemet 5. Registreringsafgiften gør prisfastsættelse uigennemsigtig 6. Standardudstyr pilles ud - kun for at blive eftermonteret 7. Bilejerne betaler også registreringsafgift af momsen 8. Brugte biler i Danmark afskrives langsomt 9. Registreringsafgiften besværliggør handel i det indre marked 10. Registreringsafgiften udløser sager ved EF-domstolen

Er skrotningspræmier en god idé? Nej - det er en dyr lappeløsning   Skrotningsparate (tilskud uden effekt) Ekstra skrotningsparate (tilskud med effekt) Skrotninger pr år 100.000 50.000 Skrotningstilskud kr 10.000 Samlet tilskud kr 1.000.000.000 kr 500.000.000 Statens omkostning kr 1.500.000.000 kr 2.000.000.000 Statens omkostning pr. ekstra skrottet bil kr 30.000 kr 20.000

Hvad sker der nu? Embedsmandsudvalg er nedsat i skatteministeriet, Bilafgifter kommer på folketingets dagsorden til efteråret Fokus vil være på road-pricing (Gradvis) nedsættelse af provenu fra registreringsafgifter

Hvad gør Bilbranchen?