Omlægning af bilafgifterne: Hvad sker hvornår? Branchedirektør Elly Kjems Hove Bilbranchen
Dansk Klimapolitik - efter 2012 Danmark EU Afgifter mv. Udledningstilladelser Store energiforbrugere Biler Centrale værker (el/varme) Bønder Bolig
Bilafgifter vil følge klimadagsorden: CO2-udledning skal knækkes
Bredt forlig om Danmarks grønne transportpolitik Regeringens pressemeddelelse 29. januar 2009: Lars Løkke Rasmussen: Næste skridt bliver en grøn omlægning af bilbeskatningen, hvor der indføres en grøn kørselsafgift, mens registreringsafgiften nedsættes. Regeringen vil fremsætte lovforslag herom i folketingssamlingen 2009-10. Det er en bred forligskreds bestående af Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance, som sammen med regeringen står bag aftalen.
Omlægning af bilafgifterne: Hvad skete i nov - dec? November 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Venstres landsmøde: Statsministeren vil omlægge bilafgifterne 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Socialdemokraterne.dk: Fordobling af kollektiv trafik og halvering af reg. afgift 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Deadline, DR: Trafikminister i Deadline December Børsen: Bilbranchen ikke vild med roadpricing Børsen: Danske bilister kan hurtigt komme til at mærke nye kørselsafgifter Ritzau: Regeringen klar til kørselsafgifter Børsen: Kørselsafgifter vil koste mindst 2 mia. i drift Politiken: DF afviser nye vejafgifter Børsen: VK planlægger roadpricing fra 2015 Transportministeriet: Bilafgifter først i næste Folketingssamling De Danske Bilimportører + DAF: Afgiftssnak holder kunderne væk Hvorfor lancerede Bilbranchen et forslag om at omlægge bilafgifterne, mens branchen er i knæ? Fordi den politiske proces var i gang!
Regeringens forslag Regeringens pejlemærker Omlægningen skal bidrage til at fremme mobiliteten og reducere CO2-udledningen og miljøbelastningen Omlægningen skal ikke medføre en samlet forøgelse af bilbeskatningen – derfor skal en kilometerbaseret kørselsafgift ledsages af en modsvarende reduktion af registreringsafgiften Det skal ikke være muligt for myndighederne at følge borgernes færden – vi skal ikke have et overvågningssamfund Omlægningen skal ske gradvist, så store fald i brugtvognspriserne undgås Omlægningen skal gælde alle veje og samtidig anvendes til at regulere trængsel i de områder, hvor denne udgør et problem, og hvor den kollektive trafik er tilstrækkeligt veludbygget Indførelsen skal ske på basis af erfaringer fra andre lande, så de teknologiske risici begrænses mest muligt
Hvad vil Bilbranchen kæmpe for? Målsætning Prioritering Væk med den værdibaserede registreringsafgift Høj Lempelige overgangsordninger for branchen Omlægning til en CO2-baseret ejerafgift Mellem Ingen dobbeltbeskatning af bilister
Hvorfor skal den værdibaserede registreringsafgift væk? 1. Registreringsafgiften er årsag til Danmarks meget gamle bilpark 2. Miljøvenlige biler med ny motorteknologi holdes ude af markedet 3. Ny sikkerheds- og miljøteknologi indfases meget langsomt 4. Avancen er en del af afgiftssystemet 5. Registreringsafgiften gør prisfastsættelse uigennemsigtig 6. Standardudstyr pilles ud - kun for at blive eftermonteret 7. Bilejerne betaler også registreringsafgift af momsen 8. Brugte biler i Danmark afskrives langsomt 9. Registreringsafgiften besværliggør handel i det indre marked 10. Registreringsafgiften udløser sager ved EF-domstolen
Er skrotningspræmier en god idé? Nej - det er en dyr lappeløsning Skrotningsparate (tilskud uden effekt) Ekstra skrotningsparate (tilskud med effekt) Skrotninger pr år 100.000 50.000 Skrotningstilskud kr 10.000 Samlet tilskud kr 1.000.000.000 kr 500.000.000 Statens omkostning kr 1.500.000.000 kr 2.000.000.000 Statens omkostning pr. ekstra skrottet bil kr 30.000 kr 20.000
Hvad sker der nu? Embedsmandsudvalg er nedsat i skatteministeriet, Bilafgifter kommer på folketingets dagsorden til efteråret Fokus vil være på road-pricing (Gradvis) nedsættelse af provenu fra registreringsafgifter
Hvad gør Bilbranchen?