Magnethospitaler Høj faglighed = højere overlevelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Sygepleje i korttidsafsnit
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Sygeplejenormering som en strukturindikator for den sundhedsfaglige kvalitet SSN-konference i Stockholm 24. november 2010 Klinisk sygeplejespecialist.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Center for Kliniske Retningslinjer - en ny spiller i sygeplejen
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS.
Interprofessionel læring og samarbejde – Uddannelse af facilitatorer
Merlivs seminar 27. August 2008
Forveksling af patienter. Hændelse •På en afdeling var der indlagt to patienter med navne, der lignede hinanden •Igangværende flytning på afdelingen gjorde,
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Hvordan sikres omsorgen i accelereret operationsforløb ?
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Information til samfundet og politikere
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Udvalgte eksempler på forsknings- udviklingsprojekter
Kan omsorg accelereres?
EPJ i Region Nordjylland
Kliniske retningslinjer!
Kompetent til at støtte livet med kræft
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Milepæle på kronikerområdet de seneste 10 år Anne Frølich, overlæge, Forskningslederfor kroniske sygdomme, Bispebjerg hospital, Ekstern lektor, PhD, Københavns.
Center for Kliniske Retningslinjer Nationalt Clearinghouse for Sygepleje, Aarhus Universitet Dokumentation og implementering – før, nu og i fremtiden Yrsa.
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Recovery-mentor projektet
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Quality Management Systems
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Hvordan udfordres evidensbaseret viden i den kliniske sygeplejepraksis
KOL: Behandling, rygning og rehabilitering
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Klinisk diætist Jette Drost, Geriatrisk afdeling, Svendborg Sygehus
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
Patient overgange Charlotte Barfod
STILLINGSOPSLAG avanceret laparoskopi 1-årigt betalt uddannelsesophold St. Michaels University Hospital Toronto, Canada.
Erfaringer fra implementering af GCP Karin Friis Bach Cand.pharm., daglig leder.
Generel introduktion til kræftområdet Hans Peder Graversen, cheflæge Afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Er nutidens kræftsygepleje rettet mod fremtiden ?
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Fremtidens læge – Fremtidens patient Diskussion i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse efter temadag d
Resiliens og træning af robusthed hos læger Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Vejle
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ORGANISERINGEN AF AKUTMODTAGELSER OG RISIKO FOR DØD INDEN FOR 7 DAGE Anders Brøns.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Dokumentation af sygepleje -et etnografisk inspireret studie af perioperative sygeplejerskers dokumentationspraksis Vejledere: Kirsten Frederiksen, Ph.d.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Per Gandrup, Dansk Kirurgisk Selskab
Introduction to synopsis writing
Evidenshierarki eller - typologi
FOHNEU Præsentation af Federation of Occupational Health Nurses within the European Union, FOHNEU Den august 2017 ved FaSAMs seminar i Skagen.
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Præsentationens transcript:

Magnethospitaler Høj faglighed = højere overlevelse Af Lene Bjerregaard Landsmøde og Generalforsamling i Fagligt Selskab for Gerontologiske og Geriatriske Sygeplejersker 7. april 2011

Betydning for patientoutcome Disposition Magnethospitalbegrebet Forskningsresultater vedr. sygeplejerskers Arbejdsmiljø Uddannelse Sygeplejerske / patientratio’s Betydning for patientoutcome

Magnethospitalbegrebet USA i 1980’erne: Generel, national mangel på sygeplejersker Visse hospitaler kan dog rekruttere og fastholde sygeplejersker – som en magnet Hvorfor?

AAN-medlemmer nominerede hospitaler ud fra flg kriterier: Et hospital der opfattes som et godt sted at arbejde for sygeplejersker; Et hospital med et relativt lav sygeplejerskeflow og Et hospital der anses at være i en konkurrerende situation i forhold til rekruttering og fastholdelse 41 magnethospitaler blev nomineret

Fælles karakteristiska for udførelse af sygeplejepraksis på de 41 hospitaler indenfor Organisation professionel praksis professionel udvikling (McClure et al 1982)

Magnethospital - definition Et magnethospital er i stand til at rekruttere og fastholde sygeplejersker af høj faglig standard og der ydes excellent sygepleje (McClure et al 1983)

Prioriterede Karakteristika magnethospitaler 1. Klinisk kompetente sygeplejekollegaer 2. Godt samarbejde og kommunikation til læger 3. Autonomi og kontrol over egen praksis 4. Støtte fra sygeplejeledelse 5/6. Adgang til kompetenceudvikling/udd. 7. Tilstrækkelig sygeplejebemanding 8. Patientens behov i centrum (Kramer/Schmalenberg 1993)

Påstand: Magnetcertificering af sygeplejepraksis på hospitaler kan medvirke til at tiltrække og fastholde sygeplejersker, samt forbedre kvaliteten af den ydede sygepleje og derved forbedre resultaterne for patienterne (patientoutcome).

Komparativt studie 1994 Har gode arbejdsvilkår for sygeplejersker betydning for mortalitets- og komplikationsraten blandt patienterne?

Resultat 4,6 % lavere mortalitetsrate på magnethospitalerne i forhold til kontrolhospitalerne (Aiken et al 1994)

1997: ANCC’s magnethospitalcertificering MÅL: Identificere hospitaler, der yder excellent sygepleje til patienterne Styrke kvaliteten af sygeplejen og fremme et professionelt praksismiljø Udarbejde et værkstøj til beskrivelse og udbredning af “best practice” indenfor sygepleje

Procedure for at opnå magnetstatus Chefsygeplejersken skal dokumentere implementering af 14 standarder, der vurderer kvaliteten af den udførte kliniske sygepleje og af organisationen

14 standarder der implementeres før magnetcertificering Standards of care: The chief nurse officer develops, maintains, and evaluates patient/resident/client and staff data collection systems and processes to support the practice og nursing and delivery of patient/resident/client care. The chief nurse officer develops, maintains, and evaluates an environment that supports the professional nurse in analysis of assessment data and in decisions to determine relevant diagnosis. The chief nurse officer develops, maintains, and evaluates information processes that promote desired client-centered outcomes. The chief nurse officer develops, maintains, and evaluates organizational systems to facilitate the delivery of nursing care. The chief nurse officer develops, maintains, and evaluates organizational systems that support implementation of nursing´s strategic plans. The chief nurse officer develops evaluates the plan and its progress in relation to the attainment of outcomes Standards of professional performance: The chief nurse officer systematically evaluates the quality and effectiveness of nursing practice and nursing services administration. The chief nurse officer evaluates his/her own performance based on professional practice standards, relevant statutes and regulations, and organizational criteria. The chief nurse officer acquires and maintains current knowledge in administrative practice. The chief nurse officer fosters a professional environment The chief nurse officer’s decisions and actions are based on ethical principles. The chief nurse officer collaborates with nursing staff at all levels, interdisciplinary teams, executive officers, and other stakeholders. The chief nurse officer supports research and integrates it into the delivery of nursing care and nursing administration. The chief nurse officer evaluates and administers the resources of organized nursing services

Hvorfor er det så attraktivt at blive magnetcertificeret? Der synes at være en udbredt opfattelse af, at ”the practice environment that is characteristic of Magnet organizations seems to improve outcomes for patients, nurses and workplaces” (Monarch 2001).

Antal magnethospitaler                                                                                                                                                                                                                 Antal magnethospitaler

Betydning af certificering for de ansatte Kulturskift – større fællesskabsfølelse Orden i tingene Større positivt fokus på hospitalet udefra Stolthed over at være ansat (Monarch 2001).

Hvorfor er magnetcertificeringen blevet så succesfuld i USA? Det funderes på stærkt lederskab og lederstil, giver sygeplejerskerne autonomi, godt samarbejde mellem læger og sygeplejersker, tilbyder karriereudvikling, videreuddannelse og åbner for forfremmelser (ANCC)

Er magnettanken transferabel til Europa ? Ja – men kriterierne skal tilpasses europæiske standarder.

Sygeplejerskers opfattelse af kvalitet i sygepleje og arbejdsmiljø The international Hospital Outcomes Study Consortium –40.000 sygeplejersker på 700 hospitaler i hhv. USA, Canada, England, Scotland og Tyskland (Aiken et al 2001og 2002, 2008)

Der er for få sygeplejersker til at yde kvalitetssygepleje/ JA USA 66% Canada 65% England 71% Scotland 62% Germany 63% New Zealand 56%

arbejdsmiljø Ca. 1/3 af alle besvarelser udtrykker utilfredshed i ansættelsen planer om at forlade professionen manglende støtte fra ledelsen og tegn på udbrændhed

Sygeplejersker der oplever lille eller ingen støtte fra deres leder er statistisk set dobbelt så tilbøjelige til at opleve utilfredshed med arbejdet og til at have symptomer på udbrændthed dobbelt så tilbøjelige til at opfattede kvaliteten af sygeplejen som dårlig

Resultater, fortsat < 50% af sygeplejerskerne oplever at sygeplejeledelsen støtter deres behov og giver mulighed for at deltage i og anerkende sygeplejerskens kompetence til at tage beslutninger omkring patienten.

Resultater, fortsat 44 % - 83 % svarer, at de oplever at der bliver flere patienter pr. sygeplejerske 16 – 58% svarer at mellemlederlaget er fjernet, medførende flere administrative opgaver for den enkelte sygeplejerske, ved siden af de kliniske, patientrelaterede opgaver.

Resultater, fortsat 30-70 % svarede, at de i sidste vagt havde udført opgaver, der ikke var decideret sygeplejeopgaver 10-40 % på grund af manglende tid havde undladt at udføre nødvendige opgaver som mundhygiejne, hudpleje, samtale med eller undervisning af patient eller pårørende.

Forskelle på forekomst af fejl på hospitaler med dårligt hhv Forskelle på forekomst af fejl på hospitaler med dårligt hhv. godt arbejdsmiljø Medicinering 73% højere Faldepiosoder m. skader 90% højere Infektioner 55% højere (Vahey og Aiken 2004) )

Arbejdsmiljø er markant (statistisk signifikant) bedre på magnethospitaler, målt på selvoplevet autonomi, samarbejde med kollegaer(mono- og tværfagligt), kompetenceudvikling og støtte fra leder (Kramer et al 2011)

Hvad betyder niveau af uddannelse for patientoutcome? data fra 232.342 kirurgiske patientforløb og strukturelle karakteristika fra 168 hospitaler i Pennsylvania, USA Survey blandt 10184 sygeplejersker(RN) (Aiken et al 2003, Aiken et al 2008)

Empirisk evidens for at 10 % stigning i antal sygeplejersker med uddannelse på bachelorniveau reducerer patientens risiko for død eller komplikationer med 5 %.

Sygeplejesensitive komplikationer statistisk signifikant sammenhæng mellem større andel af sygeplejeydelser fra sygeplejersker med en BA-grad og bedre kvalitet af den ydede sygepleje, med en reduktion på 3-12 % af komplikationer (Needleman 2002, Lake et al 2010)

sygeplejesensitivitet tilstande hvis forløb er sensitive for og påvirkelige af sygeplejepersonalets opmærksomhed under indlæggelse (Needleman et al 2002).

Sygeplejerske-patient ratio Udbrændthed og utilfredshed I jobbet er stærkt relateret til sygeplejerske-patient ratio (Aiken at al 2003, Vahey og Aiken 2004, Aiken et al 2008, Kutney-Lee et al 2009)

Sygeplejerske bemanding og dødsfald, almen kirurgiske indgreb 7% øget mortalitet og 7% øget risiko for failure-to-rescue for hver ekstra patient sygeplejersken har ansvar for

Ansvar for én ekstra patient øger risiko for Udbrændthed 23% Utilfredshed I ansættelsen 15% Aiken et al. JAMA 2002

L. Aiken, Univ. of Pennsylvania For every 100 surgical patients who die in hospitals with 4 to 1 patient to nurse ratios, the number that would die in hospitals with higher ratios would be be… (linear relationship) L. Aiken, Univ. of Pennsylvania

Hvad siger patienten? Patienter på afdelinger, hvor sygeplejerskerne fandt deres arbejde meningsfuldt udtrykte større tilfredshed med alle aspekter af deres hospitalsophold, patienter på de afdelinger, hvor sygeplejerskerne virkede udmattede eller udtrykte ønske om at sige op, var mindre tilfredse med opholdet og den pleje, de havde modtaget(Vahey og Aiken 2004, Kutney-Lee et al 2009))

Tag vare på din sygeplejerske