© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Advertisements

Notation Oversigt Kapitel 18.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
Exploring design and use of transparent and tailorable IT in local government, beyond Web 2.0 Susanne Bødker.
Teknisk implementering
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Ph.D. Hvem, Hvad, Hvordan?. Msc. Christian Brandt 2 Oversigt □ Min vej til phd studiet □ Hvad laver jeg □ Fremtidsplaner.
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Softwarekonstruktion
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
IS-Strategi.
Erfaringer med samspil – 1: Lad udviklerne deltage! Anders Bruun Janne Jul Jensen Mikael B. Skov
MMI kursus 10.november 2000 Plan: SKA: 19:05 – 19:40 Del 3
1 Forskningsmetode Kursusoversigt l Kursusdele og forløb l Formål med denne del l Forberedelse l Fremlæggelse og diskussion.
Plan for start på datalogi, DØK 2. år 1. Datalogi kick-off. Præsentation af lærere og instruktorer (Niels, Jacob, Christian, Jesper, Lars & Sine). Niels:
CO foråret 2009 CO: Computerarkitektur og operativsystemer CO: Computerarkitektur og operativsystemer Udgør sammen med CDS (Computernetværk og Distribuerede.
Design af brugerflader2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer.
2007. Kort introduktion til Universitarium Universitarium er Aalborg Universitets sommerudstilling (juli og august) om naturvidenskab og teknik. Det primære.
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
IT Jobs Dine muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Hvad kan IT-branchen tilbyde dig? Hvad skal du kunne for at få et job i IT-branchen?
IT Jobs Kompetencer og muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Der er brug for dig!
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Designprocesser - forbedret via AR
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Anja Jørgensen, Frilandsmuseet
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Danmark Ungdommens Naturvidenskabelige Forening UNF RobotCamp Robotter Introduktion v/Ingo Nielsen Civilingeniør, robot-entusiast og UNF-aktiv.
Reflektion over jeres egen praksis
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Tek-Nat BÅ - IT&ED - E041 Projektenhedskursus (PE): Studiets metoder (SME) Informatik og datateknik (IT & ED) Kursusholder: Lars Peter Jensen.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
1 QA and user research
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
© (2001) Jesper Kjeldskov 1.1 Usability Distribueret proceskontrol Skibet som case: Sally Mærsk.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
IT i Byggeriet Semester 6 4. februar 2003 Per Christiansson Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Fremtiden er for vigtig - til at overlade til mændene Karen Falkenberg Lund Alexandra Instituttet.
Pervasive Computing: Gateway Architecture for Home Integration Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
Introduktion til Systemudvikling Datalogi Modul 1 Efterår 2000 LCK.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer og testplan.
VELKOMMEN TIL SPOR ”C ” PRÆSENTERET AF IDA. v/ Velfærdsteknologisk netværk, Jan Kirkegaard Nye teknologier til telemedicinske løsninger tirsdag 1. marts.
DKM - MedieNoter1 - KBJ1 Medie, tekst, kommunikation Introduktion til IT som medie - 1. forelæsning.
Velkommen til Laboratoriet for Interaktive Rum Susanne Bødker, Michael Christensen, Kaj Grønbæk, Kristian K. Gundersen, Peter Krogh, Jan Ernfred Madsen,
© (2001) Jesper Kjeldskov 1.1 Usability Bro-dæk kommunikation l Eksempelvis Koordinering når skibet lægger til og fra kaj l Lokationer ØBroen ØBakken (for)
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Hvem er vi ? NVF 11 Informationssystemer Udvalget hedder:
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Interaktiv skærm.
Interaktion og usability
Praktikken i it-uddannelserne
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design og brugbarhed l Hvad skal vi måle i en test l Former for test l Felt eller laboratorium l Opsamling og analyse af testdata l Øvelser

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.2 Usability Engineering Hvem er vi? l Peter Bøgh Andersen Professor l Jan Stage Lektor l Mikael Skov PhD-studerende l Jesper Kjeldskov PhD-studerende l 4-10 specialestuderende i datalogi/datateknik l Omkring 30 studerende på semester l Objektorienteret analyse og design Eksperimentel udvikling af administrative systemer (prototyping) l HCI Usability Engineering Web-baserede systemer l Multimedier og VR-faciliteter Mobile apparater og systemer med fokus på usability og design af brugergrænseflade

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.3 Usability Engineering Hvad laver vi? l Design og evaluering af interaktionen mellem menneske og computersystem l Fokus: Systemets brug (set udefra) Interaktionen/det interaktive Det enkelte individ l Typiske emner: Menneskelig informationsbehandling (kognition, perception, problemløsning) Sprog, kommunikation og interaktion mellem mennesker Input/output-enheder Dialogformer Grafisk udformning Implementationsværktøjer Arbejdsformer og metoder Evalueringsteknikker

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.4 Usability Engineering En fundamental distinktion Felt (relevance): l Evaluering i den situation og sammenhæng, hvor teknologien skal anvendes l Fokus på brug l Mange faktorer kan påvirke resultatet Laboratorium (rigour): l Evaluering i et laboratorium fjernt fra brugssituationen l Fokus på systemet eller apparatet l Styr på variable faktorer l Kunstig situation

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.5 Usability Engineering Usability-laboratorium l Februar 2000: fase 1 - etablering af usability laboratorium l Ultimo 2000: fase 2 - udbygning og komplettering l Sponsorer: Nokia Siemens Institut for Datalogi Det Teknisk-Naturvidenskabelige faultet l Eksperimenter: Web-baserede systemer Multimediesystemer og spil Søgemaskiner Mobiltelefoner PDA’ere l Primo 2001: fase 3 - flytning til anden bygning (E3) Kommunikation baseret på mobile apparater Testrum 1 Kontrolrum Testrum 2 og Observationsru m

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.6 Usability Engineering Systemet i brug l Brugeren: demografi: alder, køn, uddannelse, social og kulturel baggrund,... erfaring med IT generelt og med systemet l Brugsomgivelsen: hvor foregår brugen miljø, personer, ting l Brugssituationen: hvilken arbejdsopgave hvad gør brugeren med systemet relation til andre personer og opgaver

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.7 Usability Engineering To temaer l Distribueret proceskontrol Case: kontrol af processen med at sejle et skib Design af skibets bro Design af bro-dæk kommunikation Eksempel på resultat: –brug af IT i distribueret proceskontrol –metoder og teknikker til test af kommunikation baseret på apparater l Usability testing fundamentals Grundbegreber Problem Arbejdsopgave

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.8 Usability Engineering Næste gang l Detaljeret om temaer l Eksempler på projekter l Diskussion af mulige projekter i efteråret 2001/foråret 2002 l Besøg i laboratoriet