Ledelsesrum Oplæg til refleksion Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum
Hvordan flytter vi os fra skrivebordet til værkstedet? Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum
Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum kompetencer Faglige kompe- tencer Ledelsesniveau Lederskab/menneskekendskab Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum
Hvordan får vi skabt rum og tid til refleksion? Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum
Seksdobbelt krydspres for skoleledere Mandag Morgen 1996 Seksdobbelt krydspres for skoleledere Kompetencepres: Ledernes forudsætninger for ledelse. Skolepolitisk pres: Lovmæssige rammer. Politikere. Økonomi. Mål og principper. Herunder de mange forskellige arbejdsgivere, som skolelederen refererer til (i folkeskolen er det eksempelvis stat, kommuner og skolebestyrelse). Fagpolitisk pres: Foreninger og organisationer. Kulturpres: Ledelsesfunktion i modstrid med lærerkultur - medarbejderne har forskellige holdninger til ledelse. Økonomisk pres: Ressourcer og forventning om kvalitet i undervisningen. Administrativt pres: Decentralisering, tjenestetidsregler, bestyrelse, råd og udvalg. Lederne har fået flere administrative opgaver i takt med decentraliseringen af folkeskolen. Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum
Hvor er ledelsesrummet i dette krydspres? Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum
Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum God skoleledelse er 1. at afklare sit ledelsesrum og påtage sig lederskabet 11. at værne om folkeskolens og det demokratiske samfunds værdier 2. at påtage sig ansvar for, at skolen efterlever lokale, kommunale og nationale politiske mål 10. at udvise professionel og personlig integritet 9. at sikre sammenhæng mellem ressourcer, mål og resultater 3. at skabe en åben og kommunikerende skole 4. at se sin skole som en del af det kommunale fællesskab og den offentlige sektor som helhed 8. at sikre kvaliteten i udvikling og ledelse af skolens personale 7. at have udsyn og arbejde strategisk med skolens udvikling 5. at sikre kvaliteten i skolens lærings-, omsorgs-, og dannelsesprocesser 6. at sikre skolens fokus på resultater og effekter Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum
Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum Hvordan kan vi bruge tankerne fra ”Kodeks..” til at afgrænse/definere ledelsesrummet? Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum
Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum En situation, hvor jeg har udøvet god ledelse. Hvornår er jeg en god leder? Hvad var det, der gjorde, at jeg var en god leder? Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum
Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum
Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum HAR HAR IKKE ØNSKER Bevare Udvikle ØNSKER IKKE Afvikle Undgå Fælles bestyrelsesmøde 7/11 07 Ledelsesrum