Respekt og rekruttering Fremtidens lærere Skive 18 januar 2010
Respekt og rekruttering Hvorfor står vi her? Internationale tendenser Større uddannelsesniveau Svækket image
Respekt og rekruttering 3 temaer – 3 udfordringer 1 Image Ekstern påvirkning Intern påvirkning 2 Ledelse Benchmarking og målbarhed Ansvar og initiativ 3 Holdbar læreruddannelse Sammenlægning i større enheder Liberalisering af uddannelsen
Respekt og rekruttering 3 temaer – 3 udfordringer 1 Image Kodeks for landspolitisk lederskab 2 Ledelse Mere ledelse og mindre styring 3 Holdbar læreruddannelse Én langtidsholdbar læreruddannelse
Respekt og rekruttering 3 temaer – 3 udfordringer Læreren er den enkeltfaktor, der har størst betydning for hvad eleverne lærer. Der er - ud over lærerens fagviden - identificeret 3 kompetencer, som er afgørende: 1.Relationskompetence 2.Klasserumsledelse 3.Didaktisk kompetence
Respekt og rekruttering
3 temaer – 3 udfordringer 1 Image Kodeks for landspolitisk lederskab 2 Ledelse Mere ledelse og mindre styring 3 Holdbar læreruddannelse Én langtidsholdbar læreruddannelse