Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet(10.12.03) Beløb indsat(10.12.03, 100) Konto åbnet(15.12.03) Beløb hævet (15.12.03, 10.000) Beløb indsat(26.12.03,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Teststrategi Engrosmodellen
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Notation Oversigt Kapitel 18.
Nyborg Strand, 26. september 2011
Arkitektur - data.
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Gruppe 4. En kunde henvender sig i butikken for at købe en vare. Ekspedienten scanner varen og modtager betaling. Systemet fjerner varen fra lageret og.
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Brian, Christian, Jens, Nicklas
Projektledelse i praksis med MS-Project
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Analyse af anvendelsesområde
Introduktion til Access (Access, del 1)
Programklasser for bladhus Den efterfølgende beskrivelse er ikke komplet. Der er ikke taget afsæt i use cases, sekvensdiagrammer og operationsbeskrivelser.
 Arbejder i Vallensbæk Kommune  Udviklingskonsulent med fokus på IT  IT-vejleder på Pilehaveskolen  Dansklærer i en 6. klasse.
Overordnet anbefales: Der henvises i den enkelte opgave/opgavesættet til anvendt IT- værktøj. Hvis der veksles mellem flere i de enkelte opgaver, skal.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13. november 2014 Hotel Nyborg Strand.
En patient får forkert blod
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
CSC Proprietary 1/11/2015 3:39:14 AM 008_5849_ER_RED[1] 1 Møde vedr. e-TL test for eksterne interessenter. 11. januar 2007.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
Markedskommunikation
BlueDoc 2.0 (C) 2003 TMA Components Web-integreret Intranet søgemaskine.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
Dokumentation af opgaver
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
August 2009 / gtjSAD - analyse I1 Systemanalyse og design Analyse af problemområdet.
Iværksættermesse 27. marts 2010 Sådan finder du investor.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Modellering Modelleringens betydning og Modelleringens 4 principper.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Unified Modeling Language
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
IT-Kravspecifikation Datatekniker H5 Introduktion.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Funktioner og arbejdsdeling
Hvorfor SAPA har input til STS
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Spørgetime

Kunde / konto eksemplet

Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( , 500) Beløb indsat ( , ) Konto lukket ( ) Beløb hævet ( , 600) Konto lukket ( ) Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Beløb indsat( , 500) Beløb hævet ( , 600) Konto lukket ( ) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat ( , ) Konto lukket ( ) :konto :konto :kunde Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Beløb indsat( , 500) Konto lukket ( ) Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( , 500) Beløb indsat ( , ) Konto lukket ( ) Konto lukket ( )

Mønstre

Udforsk mønstre: Rolle Person KundeAnsat Rolle 1..  1 Peter : Person : Ansat : kunde salg Ansat Kunde : Ansat : kunde 23: Salg

Udforsk mønstre: Relatering

Udforsk mønstre: Hierarki Niveau n-1 Niveau n 0..  1  1 Element Niveau  1 Hold Semester 0..  1 Studerende 0..  1

Udforsk mønstre: Genstand- Beskrivelse

Trinvis relation Student Semester Klasse Gruppe * 1 1 Student sat på semester Student sat i klasse Student sat i gruppe Peter: Student Signe: Student Student sat på semester Student sat i klasse Student sat i gruppe Dat1: Semester Student sat på semester (Signe) Student sat på semester (Peter) Gr1: Gruppe Student sat i gruppe (signe) A16: Klasse Student sat i klasse (Signe) Student sat i klasse (Peter) Gr2: Gruppe Student sat i gruppe (Peter) Semester placeret Gruppe placeret Klasseplaceret Student sat på semester Student sat i klasse Student sat i gruppe

Udforsk mønstre: Trinvis-rolle mønstret

Samling mønstret (Composit) vare korpus Dør Skrue … Samling 1..* 1 køkken : ? Højskab1 : ? vaskskab : ? skrue23: Skrue dør13: Dør korpus15: korpus dør1: Dør korpus1: korpus

Brugsmønster beskrivelsesformer

Use case - beskrivelse

Use- case struktur

Use case - beskrivelse

Proceduremønsteret

Materialemønsteret

Holdbarheds diagrammer kontrol grænseflade entitet Aktør

Use case - beskrivelse

Funktioner

Aktiviteter i Funktioner

Funktionstyper Funktion: En facilitet, der gør en model anvendelig for aktører. En ressource for aktørerne. Nyttiggør modelkomponenten i udførelsen af arbejdsopgaver. Funktionstype: En klassifikation af funktioner, der tager udgangspunkt i samspillet mellem IT-systemets komponenter og omgivelser.

Hændelse, brugsmønster og funktion Knytter sig til dynamik Indbyrdes relaterede Men inden for forskellige domæner Eksempel: ordresystem Hændelse Ordre afgivet – en kunde afgiver på et bestemt tidspunkt en ordre. Brugsmønster Modtag ordre – en bruger i anvendelsesområdet opretter en ordre for en kunde ved hjælp af systemet. Funktion Opret ordre – der oprettes et objekt af klassen ordre i edb- systemets model..

Dokumentation - standarder

Dokumentation: Brug af standarder En standard fortæller –hvad der skal være i dokumentet, og –hvordan dokumentet struktureres rent fysisk Af praktiske årsager benyttes ofte mange små dokumenter med entydige numre og versionsnumre Standarder: –Skaber ensartethed på tværs af projekter –Letter arbejdet –Fungerer som checkliste Standarder skal tilpasses det konkrete projekt om nødvendigt

Dokumentation: - en del af det normale arbejde God dokumentation udarbejdes som en del af det normale udviklingsarbejde – ikke bagefter Beslut hurtigt hvad der er blivende dokumentation Opret fra starten den rigtige ”beholder” til dokumentationen (fx et dokument) og udarbejd den på den rigtige form og med de rigtige værktøjer

Opsamling: væsentlige principper OOA&D: –Skriv kortfattet i fagprosa suppleret med formalismer –Fasthold resultater og beslutninger løbende –Mål fremdrift på dokumenterede resultater Andre: –Tilpas efter målgruppen –Brug værktøjer –Opbyg dokumentationen så den er let at vedligeholde –Beslut hurtigt hvad der er blivende dokumentation –Prioriter indsatsen – ikke alle dele behøver at blive dokumenteret på samme niveau Forfatter: Bernard BerensonBernard Berenson Den, som aldrig gør en fejl, gør ikke så meget andet heller