Spørgetime
Kunde / konto eksemplet
Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( , 500) Beløb indsat ( , ) Konto lukket ( ) Beløb hævet ( , 600) Konto lukket ( ) Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Beløb indsat( , 500) Beløb hævet ( , 600) Konto lukket ( ) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat ( , ) Konto lukket ( ) :konto :konto :kunde Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Beløb indsat( , 500) Konto lukket ( ) Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( , 500) Beløb indsat ( , ) Konto lukket ( ) Konto lukket ( )
Mønstre
Udforsk mønstre: Rolle Person KundeAnsat Rolle 1.. 1 Peter : Person : Ansat : kunde salg Ansat Kunde : Ansat : kunde 23: Salg
Udforsk mønstre: Relatering
Udforsk mønstre: Hierarki Niveau n-1 Niveau n 0.. 1 1 Element Niveau 1 Hold Semester 0.. 1 Studerende 0.. 1
Udforsk mønstre: Genstand- Beskrivelse
Trinvis relation Student Semester Klasse Gruppe * 1 1 Student sat på semester Student sat i klasse Student sat i gruppe Peter: Student Signe: Student Student sat på semester Student sat i klasse Student sat i gruppe Dat1: Semester Student sat på semester (Signe) Student sat på semester (Peter) Gr1: Gruppe Student sat i gruppe (signe) A16: Klasse Student sat i klasse (Signe) Student sat i klasse (Peter) Gr2: Gruppe Student sat i gruppe (Peter) Semester placeret Gruppe placeret Klasseplaceret Student sat på semester Student sat i klasse Student sat i gruppe
Udforsk mønstre: Trinvis-rolle mønstret
Samling mønstret (Composit) vare korpus Dør Skrue … Samling 1..* 1 køkken : ? Højskab1 : ? vaskskab : ? skrue23: Skrue dør13: Dør korpus15: korpus dør1: Dør korpus1: korpus
Brugsmønster beskrivelsesformer
Use case - beskrivelse
Use- case struktur
Use case - beskrivelse
Proceduremønsteret
Materialemønsteret
Holdbarheds diagrammer kontrol grænseflade entitet Aktør
Use case - beskrivelse
Funktioner
Aktiviteter i Funktioner
Funktionstyper Funktion: En facilitet, der gør en model anvendelig for aktører. En ressource for aktørerne. Nyttiggør modelkomponenten i udførelsen af arbejdsopgaver. Funktionstype: En klassifikation af funktioner, der tager udgangspunkt i samspillet mellem IT-systemets komponenter og omgivelser.
Hændelse, brugsmønster og funktion Knytter sig til dynamik Indbyrdes relaterede Men inden for forskellige domæner Eksempel: ordresystem Hændelse Ordre afgivet – en kunde afgiver på et bestemt tidspunkt en ordre. Brugsmønster Modtag ordre – en bruger i anvendelsesområdet opretter en ordre for en kunde ved hjælp af systemet. Funktion Opret ordre – der oprettes et objekt af klassen ordre i edb- systemets model..
Dokumentation - standarder
Dokumentation: Brug af standarder En standard fortæller –hvad der skal være i dokumentet, og –hvordan dokumentet struktureres rent fysisk Af praktiske årsager benyttes ofte mange små dokumenter med entydige numre og versionsnumre Standarder: –Skaber ensartethed på tværs af projekter –Letter arbejdet –Fungerer som checkliste Standarder skal tilpasses det konkrete projekt om nødvendigt
Dokumentation: - en del af det normale arbejde God dokumentation udarbejdes som en del af det normale udviklingsarbejde – ikke bagefter Beslut hurtigt hvad der er blivende dokumentation Opret fra starten den rigtige ”beholder” til dokumentationen (fx et dokument) og udarbejd den på den rigtige form og med de rigtige værktøjer
Opsamling: væsentlige principper OOA&D: –Skriv kortfattet i fagprosa suppleret med formalismer –Fasthold resultater og beslutninger løbende –Mål fremdrift på dokumenterede resultater Andre: –Tilpas efter målgruppen –Brug værktøjer –Opbyg dokumentationen så den er let at vedligeholde –Beslut hurtigt hvad der er blivende dokumentation –Prioriter indsatsen – ikke alle dele behøver at blive dokumenteret på samme niveau Forfatter: Bernard BerensonBernard Berenson Den, som aldrig gør en fejl, gør ikke så meget andet heller