Usability metoder Usability Februar 2006. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Virtuel medarbejder eller konsulent
PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
PETS 2004 Hjørring Seminarium Inge Reenberg
Dataindsamling og kildebearbejdning
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Internet til alvor og sjov
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Magnus Kjøller Lou Januar 2009.
Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Regnskab & økonomistyring - Lektion 13 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Panelundersøgelser Hvad kan man måle med elektroniske spørgeskemaer ?
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Ø90 Online service og uddannelse
Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker.
6. Kvantitativ usability
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Rambøll Managements definition af it-governance
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Kundeundersøgelser for NFS Udvikling BHT siden 2002 Nye NFS ruter siden 2008 Idag Undersøgelser på 8 ruter - årlige, halvårlige, kvartals 13 resultatrapporter.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Usability metoder Usability 14 september 05. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Usability metoder John Paulin Hansen. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Nyere usability testmetoder web-adfærd, personalisering og adaptivitet.
USABILITY Session 2 Dataindsamlingsmetoder Brugerne og deres opgaver.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
4. Usability i designprocessen
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
ANALYSE AF WEBADFÆRD | F2003 OAW – LEKTIONSGANG 8.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Kvalitative metoder.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Brugsglæde og æstetik (+repetitioner) Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Metoder og produktion af data
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Micky Weis Digital markedsføringsekspert
Præsentationens transcript:

Usability metoder Usability Februar 2006

Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller Hændelses-rapporter Brugsliste (feature checkliste -)

Empiriske metoder (2) Logning af systembrug Feltobservationer Spørgeskemaer Interviews Værdifastsættelse-metoden Kontrollerede eksperimenter

Ikke-empiriske metoder Opgaveanalyse (task analysis) Property checkliste Heuristiske evalueringer Brugerprofilering Ekspertvurderinger (både domæne- og HCI-) Kognitive gennemgange

Timing af tests Baggrundsundersøgelser Fokusgrupper Spørgeskemaer - mailpushs eller pop-up Tidlig prototype-test Kontinuerlige brugertest under udviklingsproces - iterativ designproces Brian -test Stress-load test Post-test efter log-analyser

Test af hjemmesider Heuristisk evaluering Brugertest (tænke-højt) Spørgeskema-undersøgelser Logfilanalyse

Klassiske & Nye metoder Focus på videnskabelighed Afledt fra psykologi og sociologi Papir, blyant og (video)-båndoptager Isoleret fra produktet Eksterne konsulenter Fokus på effektivitet Afledt fra marketing- research Anvender de digitale medies muligheder for dataopsamling Integreres i produktet (ex. auto-rapportering fra logs m.m.) Intern kompetence

Eksempler på nyere metoder Log-analyser og ”Most-Wanted-response” Pop-up spørgeskemaer Online fokusgrupper Net-paneler Automatisk kvalitets-tjek ( Bobby-test) RITE Eye tracking Remote usability

Remote Usability (1) Synkrone: Videokonferencer, sharing tools (WebEx, NetMeeting m.fl.) ->kvalitative data Asynkrone: Logfiler,(snifferprogrammer), klikstrømme, hændelsesrapporter, (crash- rapporter), dagbøger m.m. -> fortrinsvis kvantitative data Remote Usability er specielt relevant for internationale undersøgelser

Remote Usability (2) Fordele: Billigt (ingen rejser, men dog udgifter til honorar, leje af lokaler, rekrutering m.m.) Frie forhold: Kan foretages hos brugeren, men kræver bredbånd til synkrone tests, opsætning af kommunikationssystemer, godkendelse fra chef og IT-afdeling, m.m. Tidsbesparende: men opsætning, rekrutering, etc tager tid. Test over tidszoner kan være en belastning.

Remote Usability (3) Ulemper: Svært at skelne mellem fejl og intenderet udforskning i logfiler (asynkrone metode) Svært at løse uforudsete problemer over afstande Sprogproblemer og kulturbarrierer Ikke se små indirekte tegn i kropssproget Start ikke med at lave remote tests Suppler med traditionelle tests

Rekruttering Alle produkter har en målgruppe som skal profileres først Opbyg en egen database med rundspørge til kollegaer og bekendte Screening: 20 spøgsmål til potentielle deltagere over mail eller telefon Skema-lægning for fremmøde Send påmindelse dagen før

Faldgrupper ved rekruttering Fanger de forkerte folk Møder ikke frem Bias i de udvalgte Anonymitet ikke sikret Ingen faciliteter til at modtage deltagerne

Brugerprofilering User profiles alias Personas: – Fiktive brugere – Modelleres over generelle karakteristika – Bruges til rollespil ved fx. brainstorms om funktioner som brugerne vil have i fremtiden – Holder de vilde ideer i tøjler men åbner for kreative tanker – Focus på brugeroplevelsen gennem indlevelse i brugeren

Selve profileringen (1) Liste med attributter på gule sedler Demografiske kendetegn: Alder, køn, indkomst og købekraft, bosted, kultur, job etc. IT-niveau: computertype, internetforbrug, erfaring Brugssituation: sted, tid, platforme, konkurrerende services

Profileringen (2) Livsstilssegment: værdier og holdninger, medieforbrug, aktiviteter Roller og ansvar for produktet Købsformål: forventninger, problemer Objektive behov og subjektive ønsker Viden: Domæneviden, produktviden, viden om konkurrerende produkter

Focusgrupper Hvad kan de bruges til ? Hvad egner de sig ikke til ?

Typiske problemer Gruppe pres Misforståelser Mutte deltagere Snakkehoveder Alfa hanner/hunner Provokatører Ukvalificerede deltagere