Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau for borgere Håndtering af stigende trafik og øget trafiksikkerhed
Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Fremtidens erhvervsudvikling kræver let og fleksibel tilgængelighed for varer og personer for at kunne klare sig i konkurrencen nationalt og globalt – uanset branche. Varer og viden skal leveres med større hastighed og ”just-in-time”.
Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne I vidensøkonomien spiller arbejdskraftressourcen en afgørende rolle- og den tiltrækkes af tilgængelighed og adgang til mangfoldige beskæftigelsesmuligheder. En velfungerende infrastruktur er grundlaget for det moderne liv, hvor varer og mennesker kan bevæge sig hurtigt og effektivt
Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Turismeerhvervets udvikling vil profitere kraftigt af øget tilgængelighed I Midt- og Vestjylland omsætter turismeerhvervet for over 2,2 mia. kr., der dækker over mere end 4,7 mio. overnatninger. Turismen bliver i stigende grad til helårsturisme med weekendture og kortere ferieperioder. 98% af gæsterne rejser til området i egen bil.
Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Færdiggørelsen af rute 18 som motorvej til Holstebro Nord sikrer den fulde værdi af investeringen i motorvejen til Herning. Der opnås en stærk trafikal rygrad mellem de 2 byområder, der kan fastholde udviklingen vestpå.
Et Danmark i balance - Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Midt- og Vestjylland skal have lige konkurrencevilkår i forhold til øvrige landsdele og hele Østdanmark. Området afkobles – længere transporttid, tiltrækning af arbejdskraft samt deltagelse i fremtidens transportudvikling som fx modulvogntog.
Et Danmark i balance - Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Erhvervsudvikling sker langs motorvejen – derfor skal midt- og Vestjylland også med på motorvejsnettet. Samme mønster kan dokumenteres vedrørende beskæftigelse, øget mobilitet og byudvikling – den sker langs motorvejen.
Erhvervsbyggeri Kilde: Byen, vejen og landskabet – motorveje til fremtiden
Beskæftigelse Kilde: Byen, vejen og landskabet – motorveje til fremtiden
Vækst i pendlerflow Kilde: Byen, vejen og landskabet – motorveje til fremtiden
Et Danmark i balance - Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Viborg og Holstebro er de eneste byer over indbyggere uden adgang til motorvejsnettet. Det er i dag den eneste landsdel, der ikke er fuldt med på motorvejsnettet.
Tilgængelighed - arbejdspladser inden for 30 min 2002 Kilde: Byen, vejen og landskabet – motorveje til fremtiden 1982
Motorvejsnettet Byer med adgang Byer uden adgang Århus By Odense By Aalborg By Esbjerg By Randers By Kolding By Vejle By Horsens By Roskilde By (Hundige,) Greve og (Mosede) Strand Næstved By Silkeborg By Fredericia By Helsingør By Køge By Viborg By Holstebro By Slagelse By Høje Taastrup by Herning By Hillerød By Svendborg By Sønderborg By Hjørring By Holbæk By Frederikshavn By Hørsholm Kommunes del af Hørsholm By Haderslev By Skive By 20676
Et højt serviceniveau til borgere og virksomheder Infrastrukturen er forudsætning for by- og erhvervsudviklingen – og dermed muligheden for at opretholde et højt serviceniveau. Det skaber grundlaget for at kunne opretholde et højt serviceniveau fx på sundhedsområdet og sikre udnyttelse af synergierne mellem erhverv, uddannelse, kultur og handel.
Holstebro som dynamo (handel)
Trafikmængder stiger også i Vestjylland
Udvikling i de trafikale forhold Motorveje betyder trafiksikkerhed. Der sker 3 gange flere uheld på statsvejene end på motorvejen.
Udvikling i de trafikale forhold Der er et stigende trafikpres omkring Holstebro by. Iflg. Vejdirektoratet er der op mod årlige lastvognstransporter på ringvejen i Holstebro. (2005) – og tallet stiger fortsat. - det er ca lastvognstransporter hver dag året rundt!