Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Advertisements

Kontakt vores salgsafdeling på eller
En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Hvordan vil Region Midtjylland engagere sig i indsatsen?
Store infrastrukturprojekter - og muligheder for havnesektoren
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
FredericiaC – mere end en ny bydel.
Vækstskabere og klynger Adgang til arbejdspladser.
Udvikling I landet bag motorvejen
Planlægning af nyt universitet ved Syddansk Universitet. Part 2
ODENSE 2020 FRA STOR DANSK BY TIL DANSK STORBY
Hvordan kan et arbejdsmarked på tværs af Øresund fremme tilvækst og konkurrencekraft Professor Bent Greve Øresundsting, maj, 2007.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Terminal A - A no. 1 Ny lavpristerminal i Københavns Lufthavn, Kastrup
Roadshow 2010 Energirigtige løsninger 7. januar 2011.
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Århus Kommune Borgmesterens Afdeling Borgmesteren Af Louise Gade ATG-konference 2005 Vækstvisioner og samarbejde i den nye region Louise Gade Borgmester.
Er mere motorvej løsningen?
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Pluss Leadership SVENDBORG BY & HAVN. Pluss Leadership Baggrund:  Byplanarkitekt  Grundlægger Nellemann/Niraskonsulenterne  Adm. Dir., FU. Og bestyrelser.
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
KABS – Konference Stofmisbrug 2008 Undersøgelse: Stofmisbrugsområdet efter kommunalreformen.
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
BKF – regionsbestyrelsesmøde, 15. maj 2009
Ringkøbing-Skjern Kommune
Motorvej til Holstebro Nord
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Politisk temamøde den 8. maj 2014 Det specialiserede social- og specialundervisningsområde Borgmester Mogens Gade, formand for KKR Nordjylland.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Samarbejdet om uddannelse
Erfaringer. 20 minutter 7 grupper Hver gruppe fremlægger deres bedste erfaring – 3 minutter!
Stedet som indgang til digital forvaltning
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje Vi kører bil, når vi kører bil – i kommunen! Samarbejde om Sikker Trafik – workshop 1. oktober 2014/ seniorprojektleder.
Danske Øer.
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Et samlet overblik over landdistriktsordningerne
Udviklingen i sommerhuspriserne fra de toppede til 4. kvartal 2009
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
Det regionale samspil med VEU- centrene Lotte Holten-Møller Kontorchef, Kontor for regional udvikling og EU.
SALG I CENTRUM - Et pilotprojekt i samarbejde mellem Silkeborg Iværksættercenter og Væksthus Midtjylland Målgruppe: IV / SMV 0-5 år, max.10 medarbejdere.
Trafiksikkerhedsby konkret udmøntning af Trafiksikkerhedsplan 2013
At handle i byen. * Interessant * Tema * Perlegade.
Er mere motorvej løsningen?
1 Festforelæsning Den danske Landinspektørforening 125 år.
Brug af kvadratnet klynger til analyse af erhvervsudvikling Thomas S. Nielsen, Aalborg Universitet Forum Conzoom fredag d. 3 september 2004.
Byen og den kollektive trafik Med tog og bus i den spredte by Jan Jørgensen, Trafikstyrelsen Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Udviklingsstrategi 2012 Kommuneplan 2013 Udviklingsstrategien er den overordnede udviklingsplan, der justeres og udvikles hvert år og revideres hvert 4.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Virksomhedsberedskabet Teamledernetværksmøde d. 6. maj 2014.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Glamsbjerg Fritidscenters fremtidshus
KØBENHAVNS UNIVERSITET
Erhvervsuddannelser 25. September 2017 UUV Køge bugt.
Vækstforum Hovedstaden
Erhvervs- og vækstminister AnNette Vilhelmsen
Det kommunale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
Målopfølgning – Natur- og Miljøudvalget
Erhvervslivsprofil i campusarbejdet
Præsentationens transcript:

Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau for borgere Håndtering af stigende trafik og øget trafiksikkerhed

Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Fremtidens erhvervsudvikling kræver let og fleksibel tilgængelighed for varer og personer for at kunne klare sig i konkurrencen nationalt og globalt – uanset branche. Varer og viden skal leveres med større hastighed og ”just-in-time”.

Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne I vidensøkonomien spiller arbejdskraftressourcen en afgørende rolle- og den tiltrækkes af tilgængelighed og adgang til mangfoldige beskæftigelsesmuligheder. En velfungerende infrastruktur er grundlaget for det moderne liv, hvor varer og mennesker kan bevæge sig hurtigt og effektivt

Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Turismeerhvervets udvikling vil profitere kraftigt af øget tilgængelighed I Midt- og Vestjylland omsætter turismeerhvervet for over 2,2 mia. kr., der dækker over mere end 4,7 mio. overnatninger. Turismen bliver i stigende grad til helårsturisme med weekendture og kortere ferieperioder. 98% af gæsterne rejser til området i egen bil.

Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Færdiggørelsen af rute 18 som motorvej til Holstebro Nord sikrer den fulde værdi af investeringen i motorvejen til Herning. Der opnås en stærk trafikal rygrad mellem de 2 byområder, der kan fastholde udviklingen vestpå.

Et Danmark i balance - Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Midt- og Vestjylland skal have lige konkurrencevilkår i forhold til øvrige landsdele og hele Østdanmark. Området afkobles – længere transporttid, tiltrækning af arbejdskraft samt deltagelse i fremtidens transportudvikling som fx modulvogntog.

Et Danmark i balance - Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Erhvervsudvikling sker langs motorvejen – derfor skal midt- og Vestjylland også med på motorvejsnettet. Samme mønster kan dokumenteres vedrørende beskæftigelse, øget mobilitet og byudvikling – den sker langs motorvejen.

Erhvervsbyggeri Kilde: Byen, vejen og landskabet – motorveje til fremtiden

Beskæftigelse Kilde: Byen, vejen og landskabet – motorveje til fremtiden

Vækst i pendlerflow Kilde: Byen, vejen og landskabet – motorveje til fremtiden

Et Danmark i balance - Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Viborg og Holstebro er de eneste byer over indbyggere uden adgang til motorvejsnettet. Det er i dag den eneste landsdel, der ikke er fuldt med på motorvejsnettet.

Tilgængelighed - arbejdspladser inden for 30 min 2002 Kilde: Byen, vejen og landskabet – motorveje til fremtiden 1982

Motorvejsnettet Byer med adgang Byer uden adgang Århus By Odense By Aalborg By Esbjerg By Randers By Kolding By Vejle By Horsens By Roskilde By (Hundige,) Greve og (Mosede) Strand Næstved By Silkeborg By Fredericia By Helsingør By Køge By Viborg By Holstebro By Slagelse By Høje Taastrup by Herning By Hillerød By Svendborg By Sønderborg By Hjørring By Holbæk By Frederikshavn By Hørsholm Kommunes del af Hørsholm By Haderslev By Skive By 20676

Et højt serviceniveau til borgere og virksomheder Infrastrukturen er forudsætning for by- og erhvervsudviklingen – og dermed muligheden for at opretholde et højt serviceniveau. Det skaber grundlaget for at kunne opretholde et højt serviceniveau fx på sundhedsområdet og sikre udnyttelse af synergierne mellem erhverv, uddannelse, kultur og handel.

Holstebro som dynamo (handel)

Trafikmængder stiger også i Vestjylland

Udvikling i de trafikale forhold Motorveje betyder trafiksikkerhed. Der sker 3 gange flere uheld på statsvejene end på motorvejen.

Udvikling i de trafikale forhold Der er et stigende trafikpres omkring Holstebro by. Iflg. Vejdirektoratet er der op mod årlige lastvognstransporter på ringvejen i Holstebro. (2005) – og tallet stiger fortsat. - det er ca lastvognstransporter hver dag året rundt!