Dagsorden Intro Oplæg: Virksomhedsteori og kripsy I v. MN

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Advertisements

Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Onsdag: Leg, læring og læreplaner v. Elisabeth Folker
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Danskfaget – beholder eller genstand?
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 1 Introduktion til Organisationsstudier et temakursus på Sam-Basis 4. semester 2007 Klaus.
Kultur i organisationer
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet
Indsatser med marginaliserede unge
Knowledge Management E-BUSS Session 9, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
(Social) Konstruktionisme
1 Cyborg ‘Imaginaire’ Cyborgmanifestet: Videnskab, teknologi og socialistisk feminisme mod slutningen af det tyvende århundrede Udkom omkring 1984 første.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Morten Nissen Undervisning - kvalificering og marginalisering af unge
Socialt arbejde som fremstilling af subjekter i velfærdsstaten
Morten Nissen Interventionsformer og fællesskabsformer
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Liselotte Ingholt
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Prototyper i praksisforskning i socialt arbejde
Socialt arbejde som interpellation til velfærdsstaten?
Subjektet i den kritiske psykologi
Pædagogisk Psykologi 2007 Hvad er pædagogisk psykologi?
Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk psykologi 30. september Morten.
Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Socialt arbejde og misbrug SUI seminarhold februar 2008 Morten Nissen Københavns.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
SYGDOMSBEGREBER - NØGLEORD
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm
Computerspillet som kommunikationsform
Hverdagsliv, interpellation og fremstilling
Ethos i web 2.0 tidsalderen
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
S søjle: ”Community i ord og praksis” Jacob A Cornett Morten Nissen
Praksisforskning i socialt arbejde
Community som intervention
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Deltagelsesbegrebet som indfaldsvinkel til subjektivitet
Praksisforskning i socialt arbejde
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Viden - i - praksis Praksisudviklende humanistisk sundhedsforskning i et biomedicinsk domineret miljø Ved: Tove Borg. 5. december 2008 Viden, Politik og.
SUI seminarhold: Intervention i unges fællesskaber Liselotte Ingholt Morten Nissen
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Kristen identitet i arbejdslivet
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Workshop Visitation / indlæggelse / start ambulant forløb
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Præsentationens transcript:

Dagsorden Intro Oplæg: Virksomhedsteori og kripsy I v. MN Oplæg: Engeström m.fl. v. Anders Oplæg: Virksomhedsteori og kripsy II v. MN Case Plenum Næste gang og næste gang igen Pause ind i midten et sted

Elementer i virksomhedsteori (inkl. kritisk psykologi) Praksis som epistemologisk grundlag (subjekt) og som objekt Formidlethed - socialt og instrumentelt Objektivering - genstandsbetydninger (inkl. tekster) Kulturhistorisk indlejrethed  tværvidenskabelig problematik Ontologisk niveau: Hvad er ”fællesskab”? Ikke helt fra scratch? Vægt på kontrastering til poststrukturalisme - fx ontologisk niveau her

Leontjevs virksomhedsbegreb . Niveau Virksom-hed Handling Operation Orientering Motiv Mål Delmål (metode) Organise-rende enhed Person Kollektiv Genstand Ikke hierarki Leontjev er største inspiration for kripsy og for Engeström

Kritisk psykologi Ideologikritik – psy som ideologisk magt, også i praksis Kritik af Leontjev: Funktionalisme Handleevne: Deltagelsen i fælles rådighed over livsbetingelser Praksisforskning (Dreier, Markard, Haug) Medforskeridealet ”Verständigung” Praksis som objekt (”Praksisportræt”) Metodologisk individualisme? Utopisme? Ultrakort baggrund Kripsy som del af virksomhedsteori i dag

Udfordringer - dikotomier Praksisepistemologi / ”social practice theory” / ”communities of practice”  at overvinde dikotomier i tænkning: Tekst (struktur) og situation (subjekt) Fænomenologi eller strukturalisme Magt eller samarbejde? ”Praksis” eller intime relationer?  De to problemer om magt og om tekst vender vi stærkt tilbage til!! A propos grænsefladen til post strukturalismen

”Praksis” eller ”Relationer” Objekt Genstand, indhold Arbejdsliv Produktion Mandligt Funktionel org. (Mintzberg) Målrationel Systemverden Subjekt Relationer Hverdagsliv Reproduktion Kvindeligt Systemisk org. (Ahrne, Luhmann) Værdirationel Livsverden Husk trekanten fra sidst Dybe skel i kulturen Viser sig også i teorien

INTERVENTION AKTØR MIDDEL MÅL OBJEKT Praksisformens begreber i abstrakt form her Nogen gør noget ved noget med noget for noget Væsentligt at begreberne bestemmer hinanden gensidigt Modellen skal bruges ikke til at definere, men til at problematisere Vi har abstraheret fra det partikulære, situerede osv. og ser på betydningen, metoden, formen, altså for sig Centralt er her en vis ’objektivitet’, altså objektet er uafhængigt af subjektet, der er årsager og virkninger, der kan bruges som midler og mål INTERVENTION

Anerkendelse Aktør Middel Mål Konstitu- Objekt ering af “vi” SITUATION VILKÅR Deltager Deltager Deltager-præmisser Deltager-præmisser HANDLESAMMENHÆNG Her er interventionen situeret - men stadig som et community of practice

Behandling …og implicit pædagogik Stigmatisering Defineret v. type af klienter/problemer Målgruppe Visitation Anamnese Klienten skal videre til det normale samfund Illusionen om det planlagte udviklingsforløb Absolut rolleadskillelse Tavshedspligt Tilbud Fælles tredje Defineret udfra lokalkulturel niche - produktion Konkrete deltagere Tiltrækker selv deltagere Løbende referencer til deltagerpræmisser Deltager allerede i en produktiv aktivitet Planer revideres løbende Flydende rollefordeling Tillid, respekt Fællesskab Selvforståelsen - prakssisbegreber idealbegreber

Interpellerende fællesskaber I Lokalkulturelle organisationer: Organisering af hverdagsliv (arbejdsbegreber) – T. Højrup Kollektivt selvbillede (fx. ritualer) – sml. Rappaport, Bateson Overvinder stigma / tabu dikotomien! Vistnok... Den liderlige luders problem og den eksplicitte pædagogik

Interpellerende fællesskaber II Vi’ets dynamik: Fællesskabet som subjekt Deltagelselse og selvrefleksivitet Indeksikaliteten som refleksivitet (fra Garfinkel) Objektivering – framing og spejling - ideologi Interpellation (Louis Althusser: Ideologier og ideologiske statsapparater) Ideologien (fællesskabet) taler til, påkalder subjektet Prajning – at ”mellem-kalde”: An-svar Navnet: Partikulær, unik Altid-allerede subjekt - selvbevidsthedens NUZO Substantialisering - den selvbekræftende profetis eksistensform

Magt: Subjektivering når konfrontation medfører deltagelse (positiv identifikation) Desubjektivering når konfrontation betyder udelukkelse (negativ identifikation) Fællesskab Konfrontation Ny deltager Deltager/e Spejling Objektivering

Spørgsmål til case’n Er det relevant at analysere som virksomhedssystem? …eller som interpellerende fællesskab? Kan man identificere ”genstande”? Kan man identificere ”ideologier”? Eller hvad kan man egentlig?

Husk også -www - vi prøver at køre parallelt -case om afasipatient m.v.

Verdensånden Det sande er helheden. Helheden er imidlertid kun det væsen som fuldender sig gennem sin udvikling. Om det absolutte må det siges, at det væsentligt er resultat, at det først ved slutningen er det, som det i sandhed er; og netop heri består dets natur, at være virkeligt, subjekt, eller blivende sig selv. Hegel: Åndens fænomenologi, indledning, 18/20 http://marxists.org/reference/archive/hegel/phindex.htm Her har vi derimod den organiske helhed, det kollektive subjekt Subjektdannelsen er altså her Verdensåndens nødvendige eksternalisering i det timelige subjekt, en modsigelse der ’ophæves’ i døden og genopstandelsen (Hegel iflg. Taylor 1975) G. W. F. Hegel. Phänomenologie des Geistes, Hamburg:Felix Meiner Verlag, 1988.