Offentlige goder, succeskriterier og ledelsesformer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
John.M.Nielsen Metode & Co.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Teori-Praksis-holdning
Handicap, idræt og social deltagelse
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Forskning i sjældne sygdomme i Danmark - Barrierer og muligheder Patientforeningernes rolle i fremme af forskningen Torben Grønnebæk Formand Kontaktudvalget.
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Kommunernes beskæftigelsesindsats for arbejdsmarkedsparate ledige
Arbejdet i foreningen Sindslidendes Vilkår siden 1999
Den gode patientrejse og det gode liv
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Nødvendige indsatser for en bæredygtig udvikling Anna Lise Mortensen Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling Bæredygtige indkøb i et strategisk perspektiv,
Forretningsmodel.
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
PROFESSIONSETIK mellem forvaltnings-, forretnings- og faglig fornuft.
Medalje til Høje-Taastrup
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
Succesrige virksomeder
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Frivillighed på kommando findes ikke
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Sundhedsvæsenet: Nationalt projekt eller kamparena –
Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse,
Lederkonferencen 9. juni 2010
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Trepartsmidler FTF-området. Udgangspunktet De overordnede kriterier for fordeling af midlerne Kunne vi ”booste” regionen, så vi fokuserede på et bestemt.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
Sygepleje og fagidentitet
FORSIDEVARIANT 2 1 DEN PRÆSHOPITALE INDSATS KREDS MIDTJYLLAND - 7. APRIL 2015 GRETE CHRISTENSEN.
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Fra græsrod til professionel. Danners rejse fra græsrod til professionel organisation Det faglige arbejde nu Bud på, hvor de næste opgaver ligger Hvad.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Spændingsfelt Sygepleje, klinisk lederskab og ulighed i sundhed
FIP-konference 8-9 marts 2017 på Gl
Sammenhæng i hjerterehabilitering
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Reykjavik den 27. september 2016
Peqqinnissamik piorsaaneq Sundhedspædagogik
Politikernes og borgernes forventninger
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
KORA temamøde Motivation og ledelse.
Kræft på Tværs Patienten som subjekt ?
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Offentlige goder, succeskriterier og ledelsesformer Viden, Politik og Sundhed SMK Konference 4.-5.december 2008

Offentlige goder og succeskriterier 1. Offentlige goder – tre karakteristika Komplex samproduktion Godetyper og medarbejdermotivation Essentiel perspektivisme, afhængighed og anfægtelighed 2. Betingelser for succesrig sam-p. 3. Succeskriterier – nye og gamle 4. Ledelse i offentlige institutioner

1.a Komplex samproduktion ”…offentlige serviceydelser såsom hospitalsydelser sker i en kompliceret samproduktion mellem patient, hospitalspersonale, hospitalsadministration, -ledelse, politikere og institutionelle rammer. Det er langt fra kun lægers og sygepersonales kvalifikationer, indsats og motivation, der er afgørende for et godt resultat.”

”Vigtigt er her også i høj grad input, kendetegnet ved patienter, fx deres sygdomskarakter og forløb… den menneskelige, materielle og organisatoriske kontext.. Exempelvis sygepleje- og lægeuddannelserne, det politiske klima, det administrative system, apparatur samt samfundets forventninger afgørende for, hvorledes hospitaler fungerer. Det betyder at det ikke er entydigt, hvem der kan påvirke resultatet, og hvem der derfor bør være ansvarlig herfor” Professor Hanne Nørreklit, ASB, AU

1.a Komplexe offentlige goder Michael Walzer: Spheres of Justice Offentlige goder skal: anerkendes som goder produceres og distribueres ud fra en anerkendt retfærdighedsstandard (=hypergoder) Retfærdighedsstandarden (hypergode) er relativt til godets form

1.a Tre niveauer Politisk-etisk niveau Hypergoder (lighed, velfærd, frihed) Politikere - institutioner Organisatorisk-producerende niveau God organisering-produktion Ledelse - medarbejdere Livsgode-niveau Internt gode (i ydelse, produkt, service….) professionelle - klient (bruger, individ, borger)

1.b. Godetyper: Hypergoder og interne goder Universitetet Konkret opdagelse/forskning (discipliner) Samfundsmæssig viden/oplysning/dannelse Sundhedssektor Helbredelse/lindring Lige adgang/behandling/sundhed til alle

1.b. Godetyper og medarbejdermotivation Interne goder = primær motivation Hypergoder = intern motivation extern motivation ”begrænsning” Organisatoriske goder Samarbejde og samproduktion Efficiens Få rammer til at gøre sit arbejde ordentligt At være del af en sektor der leverer lige sundhed til alle kan være del af at gå på arbejde hver dag (intern motivation), noget man må minde sig selv om for at begrunde at der ikke er ressourcer nok på ens område (sekundær motivation) eller noget der opleves som en omkostning ved kvaliteten af ens pleje eller som regler (begrænsende). Universitetet som begrænsende faktor, når videnskabernes enhed opgives eller universitetets brede dannelsessigte forsvinder. Så vil humaniora opleves som begrænsninger eller instrumenter for de våde videnskaber. De organisatoriske goder er tæt knyttet dels til erkendelsen af den fælles forpligtethed og afhængighed mht. de interne goder og hypergoderne og deres udvikling.

1.C Perspektivisme, afhængighed og anfægtelighed Opgave- og fagperspektivisme: Politik: hypergoder udstikkes Ledelse/organisering: der skal prioriteres, organiseres og ledes Faglighed: der skal forskes, helbredes og sagsbehandles Kamp mellem perspektiver

1.C Afhængighed Hypergodet kun realiserbart igennem de to andre niveauer Interne gode kan kun realiseres hvis organiseret og prioriteret Ledelse kan kun finde sted som organisering af internt gode på en måde der tilgodeser hypergodet

1.C Essentiel anfægtelighed Interne goder og hypergoder er ”essentielt anfægtelige” (Connolly) strid om hvad ”retfærdig fordeling” er eller ”sundhed til alle” er, skal være del af offentlig praxis Tre modeller for strid: En holdning vinder Kompromis Den mindst ringe udlægning forfølges

3.2. Hypergode-exempler Frihed Sundhed (til alle) Velfærd

3.3 Sundhed og definitionsmagt * Aktører: offentlighed, institution, borger, liv ”Objektiv” definition: ”Fravær af sygdom” ”Subjektiv” definition (Torben Jensen): Begribelighed Håndterbarhed Meningsfuldhed Offentlig definition (medier, debat) Livsmæssig (hvad der kræves) Begribelighed: Hvad kan jeg vide? Håndterbarhed: Hvad skal jeg gøre? Meningsfuldhed: Hvad er jeg værd? Hvorfor skal jeg gøre det?

2. Betingelse for succesrig samproduktion At hvert niveau forfølger deres gode At hvert niveau ser at succes fordrer integration imellem niveauer Succeskriterier der indgår som midler, ikke mål i samproduktionen Processer der sikrer at etableringen af succeskriterier bliver fælles

3. Succeskriterier i det offentlige Verner C. Petersen: Veje og vildveje i velfærdsstaten Politisk-administrativ detaljeringssyge Velfærd kvantitativt bestemt Vask, tilstedevær, tilfredshedsgrad etc. Rettigheder uden ansvar Resultatmål, akkreditering, evalueringskriterier Svind i substantielle mål, fx omsorg, faglighed, frihed, ansvarlighed Øgning i instrumentelle mål: gennemsigtighed, efficiens, kvantificerbarhed

4. Ledelse i den offentlige sektor Komplex samproduktion Succesmålinger er altid heuristiske, dvs. udgangspunkter for vurdering af succes Integration af tre succeshorisonter: interne goder, hypergoder og organisatoriske goder Kollektiv udviklede succeskriterier kræver samproducerede succesmål