Erhvervsservice Vækst og udvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Advertisements

Analyse af eksterne og interne forhold
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Et konkret kompetenceudviklingsforløb. •Omsætning :Over 500 millioner •Personale:Ca. 150 medarbejdere.
Vi gennemførte en række interview ifm
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Den glade CEO og iværksætter!
Hvad kan København som hovedstad?
Markedsvurdering.
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Automatisering af tværorganisatoriske processer
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
IS-Strategi.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Virksomheder - definition
”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
Konceptualisering af forretningsmodellen
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik Hvordan laves strategi for mekanisering? Landskonsulent Erik Maegaard Dansk Landbrugsrådgivning.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Regionsrådsmøde 2. Maj
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. HVORDAN FAGPROFESSIONELLE PÅVIRKES AF NEDSKÆRINGER.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
Skabelon til forretningsmodel
Styrk rådgivningen over for eksportkunderne
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Præsentation af forretningsplan
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Præsentationens transcript:

Erhvervsservice Vækst og udvikling

Hvem er jeg? Erhvervskonsulent Danske Fysioterapeuter Uddannet Cand. Merc. 22 år selvstændig ledelses- og erhvervskonsulent Primære arbejdsopgaver i dag: Rådgivning af private klinikker og iværksættere Lederudvikling Forretningsudvikling At skabe vækst (skabe 5000 arbejdspladser inden 2020) Kontakt: cp@fysio.dk - telefon 3341 4627

4 kerne områder Forretnings-udvikling Start af egen virksomhed Erhvervs-rådgivning Ledelse Drift optimering

Status? Ingen forventning om (betydelig) offentlig vækst Ingen forventning om udvikling af overenskomsterne på praksisområdet 8-900 flere fysioterapeuter pr. år Lav organisationsprocent blandt privatansatte fysioterapeuter

Lidt fakta om branchen Der er 2.814 selvstændige fysioterapeuter Knap 88 % er enkeltmandsvirksomheder Ud af disse er 54 % lejere Der er i gennemsnit mellem 2 og 3 lejere pr. klinik Der er flest virksomheder i Region Hovedstaden (1.045 virksomheder) Der er færrest virksomheder i Region Nordjylland (276 virksomheder) Hovedparten af de selvstændige fysioterapeuter ca. 2.000 henter hovedindtjeningen inden for overenskomsten med det offentlige.

Det udvidede markedssyn Trin 1: Lav det som det ser ud for dig nu? (…og det er ok at gætte, sjusse etc.) Trin 2: Hvordan kunne du godt tænke dig, at det skulle se ud om 1 år?

Udvidet markeds definition – sundhed, efterspørgsel og leverandører I alt 17,8 mia. kr. 13,0 mia. kr. 6 mia. kr. 2,6 mia. kr. 6,2 mia. kr. 1,5 mia. kr. 2,2 mia. kr. 550 mio. kr. 727 mio. kr. Trin 1: Lav det som det ser ud for dig nu? (…og det er ok at gætte, sjusse etc.) Trin 2: Hvordan kunne du godt tænke dig, at det skulle se ud om 1 år?

Udviklingsmodel Ubevidst excellent Ubevidst kompetent Bevidst inkompetent Ubevidst inkompetent

Det kræver energi at udvikle

At tænke strategisk

Strategiske beslutninger Langsigtet perspektiv Hvad skal vi beskæftige os med? Positionering i f.t. konkurrenterne i vores marked Udnytte kompetencer og ressourcer optimalt Værdier og forventning i interessentkredsen Komplekst Stor grad af usikkerhed Påvirker operationelle beslutninger Kræver et helhedssyn Medfører forandring

Transformation eller exit Strategisk udvikling Ændring i omgivelserne Strategisk forandring Fase 5 Forud for sin tid Omfang af ændringen Fase 1 Trinvis tilvækst Fase 2 Forandring Fase 3/4 Transformation eller exit ?????????? Hvem er døde fordi de ikke fulgte med i udviklingen i markedet ? Forud for sin tid: EX For sen udvikling: (Knallerter – racercykler) Risikoen for strategisk ”afdrift”

Den røde tråd Eksterne strategifaktorer Mission Strategiske mål Vision Den politiske, økonomiske, sociale og teknologiske udvikling Konkurrence- forhold i branchen Krav til kunderne Mission Strategiske mål SWOT Vision Resultat Mix. af overvejelser der påvirker virksomheden strategi Strategisk udvikling Ressourcer kapabilitet og kompetencer Struktur systemer og processer Ejere og Lederes præferencer Værdi- grundlag Interne strategifaktorer Strategisk analyse Strategisk intension Strategisk handlekraft

Vækst kan skabes af små forbedringer Bedre forretningskoncept Nye produkter og services Anderledes prisstrukturer Nye kundesegmenter Kundernes oplevelse Forskellighed fra konkurrenter Stærkere organisation Smartere arbejdsgange Bedre leverandørsamarbejde Inddragelse af medarbejdere Professionel bestyrelse Bedre arbejdsmiljø

Vækst kan skabes af små forbedringer Holdbare kunderelationer Markedsføring på nye måder Nye salgsmetoder Større interesse hos medierne Virksomhedens identitet og brand på marked Opbygning af nye netværksrelationer Effektiv forretningsdrift Bedre omkostningsstyring Strømligning af processer Optimering af logistik Finansiering af ideer der giver afkast Nye fysiske rammer

Hvad indeholder en SWOT Styrker Hvad er jeg god til Hvad er jeg bedre til end de andre Hvilke ydelser har jeg – som de andre måske ikke har Hvilke andre fordele har jeg (penge, location, klinikken etc.) Svagheder Hvad er jeg dårlig til Hvad gør de andre bedre end jeg Hvilke ydelser mangler jeg Hvilke ulemper har jeg Muligheder Byen vokser Der bliver flere ældre Der kommer flere virksomheder der vil investere En ”dygtig” borgmester” Offentlig investeringer Bedre infrastruktur Trusler Byen under afvikling Færre offentlige investeringer Færre rige – flere fattige Dårlig infrastruktur Byen er ved at blive en ”Pendler by” Flere nye klinikker med alternative ydelser Fokuser og kommuniker Eliminer Udnyt Undgå Trin 1: Lav det som det ser ud for dig nu? (…og det er ok at gætte, sjusse etc.) Trin 2: Hvordan kunne du godt tænke dig, at det skulle se ud om 1 år?

En SWOT for en fysioterapi klinik Styrker Høj faglig kvalitet Kendt klinik Pilates, bækkenløsning ift. andre Gode faciliteter, pæn klinik, god adgang og beliggenhed Svagheder Dårlig sekretær Mange unge mennesker forbi der ikke ved hvad de kan bruge os til Manglende flekstid hos fyserne. Vanemennesker Mangler oms. under sygesikringen Muligheder Stor trafik i gaden at kommunikere til Integrere andre faggrupper i klinikken Omsætning efter kl. 1500 i klinikken. Trusler Mange andre behandlere i kvarteret af forskellige art Træningskæderne har billige priser Nedskæringer i offentlige investeringer Trin 1: Lav det som det ser ud for dig nu? (…og det er ok at gætte, sjusse etc.) Trin 2: Hvordan kunne du godt tænke dig, at det skulle se ud om 1 år?

Hvem betyder vi noget for? Omdømme Hvad vil vi? Hvad drømmer vi om? Hvad vil vi være kendt for? Vision Strategi & mål Hvordan gør vi? Hvor skal vi hen ? Mission Hvorfor er vi her? Hvad tilbyder vi? Værdier Hvem betyder vi noget for?

Gode råd til mig Hvilken hjælp og rådgivning ønsker I?