Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker v. Rasmus Ry Nielsen, Borgerservice og Biblioteker, Århus Kommune DBF-Årsmøde 29/3-2007
Baggrunden En indgang til den offentlige sektor Kommunerne kan vælge at oprette Borgerservicecentre - lovgivning Lov om etablering af kommunale servicecentre Etablering af Borgerservice i Århus 2006 Magistratsreformen for Århus Kommune Strukturreformen for den offentlige sektor En indgang til den offentlige sektor Nye opgaver til kommunerne, bla.: Pas og kørekort pr. 01.01.2007 -lovgivning Synergien mellem Borgerservice og biblioteker skal udnyttes -byrådsbeslutning
Visioner for Borgerservice, bl.a: Sikre, at borgeren kan betjenes eller betjene sig selv 24 timer i døgnet alle ugens dage hele året rundt Udvikle nye service- og kommunikationsformer med borgerens behov som drivende kraft Sikre, at relevante brugergrupper har adgang til fysiske betjeningssteder i deres nærmiljø Støtte borgernes egen læring i forhold til brug af digital, offentlig service
Borger Bruger Låner Fra et borgerspektiv Pligter Muligheder Fælles og unikke kerneydelser i Borgerservice og Biblioteker Vejviserfunktion Borgerservice Biblioteker Indledende sagsbe- handling Regelstyret Skønsmæssig sagsbe- Samling af information Tilgængelighed af information Vejledning i information WEB-services Individuel information Generel kommuneinformation Låneradmini- stration Indkøb og klargøring Kørsel Markedsføring Læring Borgerservice Biblioteker Fra et borgerspektiv Borger Bruger Låner Pligter Muligheder Rettigheder Tilbud
Et centralt koncept: medbetjening hjælp Selv betjening Medarbejdere og borgere arbejder sammen Medarbejdere og borgere bruger de samme værktøjer Læring, empowerment eller bare hjælp til selvhjælp…
Bibliotekernes styrkepunkter i fht. Borgerservicebetjening At bibliotekerne – og de biblioteksansatte – i borgernes øjne har en markant, digital profil som formidlere i informationssamfundet. At bibliotekerne har et neutralitets-renommé i fht. den øvrige offentlige sektor. At mange borgere kommer på bibliotekerne ofte, og ofte på tidspunkter, hvor der traditionelt er lukket på offentlige kontorer. Synergi i øvrigt: Evaluering viser, at 23% af de borgere, der kom på Åby Bibliotek for at få Borgerservice også valgte at bruge biblioteket
Aktuelt Projekt under Biblioteksstyrelsen: BOB uden B – Borgerservice på Biblioteker uden Borgerserviceafdeling. Et vejlednings- og læringskoncept med udgangspunkt i digitale ressourcer Løber over 2 år, evalueres ultimo 2008. Bygger på:
Et afsluttende perspektiv: Bibliotekerne som ”Samfundskompetencehuse” Klæder borgeren på til – og i – samfundet Et holistisk perspektiv på borgeren (Det brede medborgerskab) Kan tage udgangspunkt i meget individuelle behov ”Information-brokers” For eksempel: