Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Vodskov - det åbne bibliotek
BIBLIOTEKET LIGE VED HÅNDEN 8. December Hotel Scandic Kongens Ege, Randers Afsluttende temadag.
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Formandens mundtlige beretning. ET FORRYGENDE ÅR - MED BIBLIOTEKERNE PÅ DAGSORDNEN.
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Ny strategi for bibliotekerne- NU Jens Thorhauge Biblioteksstyrelsen.
Inspirationsoplæg: To vinkler på E-Gov
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Borgerservice i Århus 28. November 2005 TL-Lederkonference
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Videndeling og ledelse
Ikke et ord om…!! Skanderborg Kommune Ikke et ord om…!!
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Servicecentre i København
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
Pressemøde mandag den 29. august Kl Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor Mission.
Samarbejde med kommunerne
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Biblioteket og kommunalreformen – bibliotekets roller
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Folkebibliotekerne i vidensamfundet Next steps Sandbjerg konferencen 2010 Jens Thorhauge.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Brugerbehov og adgang til arkivmateriale
Obligatorisk digital selvbetjening
Aktivt medborgerskab Udvikling og evaluering af samarbejdsmodeller med frivillige i Billund og Ikast-Brande Kommuner Støttebeløb kr.
Kultur på tværs Biblioteksverdenens synspunkt Kulturdirektør Lone Gladbo Gentofte Kommune.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Ny regering, nye tider – dag 1
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Vicedirektør Søren Reeberg Nielsen
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Et spejl til frihed Mennesket er social
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
RÅDMANDEN Kultur og Borgerservice Aarhus Kommune.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Biblioteket Hvem er jeg? Michel Steen-Hansen –Direktør i Danmarks Biblioteksforening –Tidligere bibliotekschef i Slagelse og Ringsted –Fortidsforsker.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Kulturarven er en aktiv ressource i samfundet. Politisk samfunds- mæssigt perspektiv Interessent- perspektiv Proces- perspektiv Medarbejder- perspektiv.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
En dagsorden som er større end dig selv DB 2017.
Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar
Digitalisering i den offentlige sektor
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Hvad er Gør det lettere? Nationalt udviklingsprojekt mellem Gladsaxe og Vejle Bibliotekerne og 8 deltagerbiblioteker + en række samarbejdspartnere, herunder.
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Præsentationens transcript:

Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker v. Rasmus Ry Nielsen, Borgerservice og Biblioteker, Århus Kommune DBF-Årsmøde 29/3-2007

Baggrunden En indgang til den offentlige sektor Kommunerne kan vælge at oprette Borgerservicecentre - lovgivning Lov om etablering af kommunale servicecentre Etablering af Borgerservice i Århus 2006 Magistratsreformen for Århus Kommune Strukturreformen for den offentlige sektor En indgang til den offentlige sektor Nye opgaver til kommunerne, bla.: Pas og kørekort pr. 01.01.2007 -lovgivning Synergien mellem Borgerservice og biblioteker skal udnyttes -byrådsbeslutning

Visioner for Borgerservice, bl.a: Sikre, at borgeren kan betjenes eller betjene sig selv 24 timer i døgnet alle ugens dage hele året rundt Udvikle nye service- og kommunikationsformer med borgerens behov som drivende kraft Sikre, at relevante brugergrupper har adgang til fysiske betjeningssteder i deres nærmiljø Støtte borgernes egen læring i forhold til brug af digital, offentlig service

Borger Bruger Låner Fra et borgerspektiv Pligter Muligheder Fælles og unikke kerneydelser i Borgerservice og Biblioteker Vejviserfunktion Borgerservice Biblioteker Indledende sagsbe- handling Regelstyret Skønsmæssig sagsbe­- Samling af information Tilgængelighed af information Vejledning i information WEB-services Individuel information Generel kommuneinformation Låneradmini- stration Indkøb og klargøring Kørsel Markedsføring Læring Borgerservice Biblioteker Fra et borgerspektiv Borger Bruger Låner Pligter Muligheder Rettigheder Tilbud

Et centralt koncept: medbetjening hjælp Selv betjening Medarbejdere og borgere arbejder sammen Medarbejdere og borgere bruger de samme værktøjer Læring, empowerment eller bare hjælp til selvhjælp…

Bibliotekernes styrkepunkter i fht. Borgerservicebetjening At bibliotekerne – og de biblioteksansatte – i borgernes øjne har en markant, digital profil som formidlere i informationssamfundet. At bibliotekerne har et neutralitets-renommé i fht. den øvrige offentlige sektor. At mange borgere kommer på bibliotekerne ofte, og ofte på tidspunkter, hvor der traditionelt er lukket på offentlige kontorer. Synergi i øvrigt: Evaluering viser, at 23% af de borgere, der kom på Åby Bibliotek for at få Borgerservice også valgte at bruge biblioteket

Aktuelt Projekt under Biblioteksstyrelsen: BOB uden B – Borgerservice på Biblioteker uden Borgerserviceafdeling. Et vejlednings- og læringskoncept med udgangspunkt i digitale ressourcer Løber over 2 år, evalueres ultimo 2008. Bygger på:

Et afsluttende perspektiv: Bibliotekerne som ”Samfundskompetencehuse” Klæder borgeren på til – og i – samfundet Et holistisk perspektiv på borgeren (Det brede medborgerskab) Kan tage udgangspunkt i meget individuelle behov ”Information-brokers” For eksempel: