Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Etablering af virksomhed
Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Divergent og Konvergent
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Synlig ledelse i krisetid
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Den glade CEO og iværksætter!
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Analyse- og udviklingsmodel
Tilpasning af produktionen på kort sigt
It-ledelse for ikke-it-chefer
Udvikling og styring af en virksomhed
IS-Strategi.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Kodeks for offentlig topledelse
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Gruppefremlæggelse af: Laura, Lasse, Christoffer, Sophie og Sandra
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Ledelse i forskellige retninger
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
Strategisk investering & finansiering Introduktion til investeringsteori Kapitel 1.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
Iværksættermesse 27. marts 2010 Sådan finder du investor.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Regionsrådsmøde 2. Maj
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring? 8. november 2011 v/formand for FSR’s Skatteudvalg statsautoriseret revisor John Bygholm.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
sammenhæng og genbrug med rammearkitekturen
Koncepter og butikskæder
Præsentation af forretningsplan
Firmamøde Firmanavn.
Thomas Senderovitz, direktør
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
21. Den strategiske plan.
CØ / FOKUSERET VÆRDIKÆDE
Mission, vision og forretningsidé
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen

Ledelse af forandringer i praksis DISPOSITION 1.ERFARINGER FRA LEDELSEN AF NYKREDIT 2.ER DER LIGHEDER TIL DEN OFFENTLIGE SEKTOR 3.I GIVET FALD HVORDAN PETER ENGBERG JENSEN2

Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN3

Ledelse af forandringer i praksis Vi oplevede et ”pres” udefra … Hidtil havde vi synes, at Nykredit som låneleverandør var en selvfølgelighed PETER ENGBERG JENSEN4

Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN5 Kilde AE rådet

Ledelse af forandringer i praksis Nykredit set fra min stol Strategi Mål økonomi kunder processer medarbejdere LedelsesværdierKerneværdier Personalepolitiske holdninger Idé- grundlag Makrofaktorer Samfund og lovgrundlag Konkurrencen 6 PETER ENGBERG JENSEN

Ledelse af forandringer i praksis Nykredits DNA Nykredits formål er at drive finansiel virksomhed til gavn for kunderne Nykredit er foreningsejet og kundestyret. Vi er skabt af kunderne, og vi er til for kunderne. Sådan har det været i mere end 150 år Nykredits ejere kræver således ikke kortsigtede gevinster, men langsigtede kunderelationer og afkast – vi kalder det ”finansiel bæredygtighed” 7PETER ENGBERG JENSEN

Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN8

Ledelse af forandringer i praksis Idegrundlag - eksistensberettigelse Som retningsgiver for de strategiske beslutninger – Bank – Udland – forretningsområder Som syretest for de enkelte beslutninger – To lags belåning – Kapital polstring – Prisforhøjelser PETER ENGBERG JENSEN9

Ledelse af forandringer i praksis Hvad blev opgaven 1.Effektiv drift er ikke en strategi – det er en forudsætning 2.Tage udgangspunkt i det uafvendelige - den almindelige trend 3.At udtrykke det, som alt starter med: idegrundlag – eksistensberettigelsen 4.Derved gøre sig fortjent til sine kunder 5.Forsøge at tilpasse sig til og ændre vilkårene på markedspladsen PETER ENGBERG JENSEN10

Ledelse af forandringer i praksis DISPOSITION 1.ERFARINGER FRA LEDELSEN AF NYKREDIT 2.ER DER LIGHEDER TIL DEN OFFENTLIGE SEKTOR 3.I GIVET FALD HVORDAN KAN DE BRUGES PETER ENGBERG JENSEN11

Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN12 Kommune ?

Ledelse af forandringer i praksis KAN DET SAMMENLIGNES VIRKSOMHED KUNDER MARKEDSFØRING RESSOURCER MEDARBEJDERE ORGANISATION PRODUKTION PRODUKTER REGULERING EJERE KOMMUNE ✔ PETER ENGBERG JENSEN13 DET ER BARE MEGET SVÆRERE LEDELSEN ER PÅ VALG HVERT 4. ÅR DER ER EEN AKTIONÆR BEGRÆNSEDE FRIHEDSGRADER TIL LEDELSEN ET NET AF INTERNE AFREGNINGSPRISER

Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN14 MARKEDSANDEL LEGITIMITET DIGITALISERING MAKRO VILKÅRENE

Ledelse af forandringer i praksis DISPOSITION 1.ERFARINGER FRA LEDELSEN AF NYKREDIT 2.ER DER LIGHEDER TIL DEN OFFENTLIGE SEKTOR 3.I GIVET FALD HVORDAN KAN DE BRUGES PETER ENGBERG JENSEN15

Ledelse af forandringer i praksis Hvad er ledelsesopgaven i kommunerne 1.Effektiv drift er ikke en strategi – det er en forudsætning 2.Tage udgangspunkt i det uafvendelige - den almindelige trend PETER ENGBERG JENSEN16

Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN17

Ledelse af forandringer i praksis Kan trenden vende? 18PETER ENGBERG JENSEN

Ledelse af forandringer i praksis Men tag intet for givet Industrialisering Servicesamfund IT/automatisering NU Digitalisering – har vi set effekterne af den høje båndhastighed? PETER ENGBERG JENSEN19

Ledelse af forandringer i praksis Hvad er opgaven i kommunerne 1.Effektiv drift er ikke en strategi – det er en forudsætning 2.Tage udgangspunkt i det uafvendelige - den almindelige trend 3.At udtrykke det, som alt starter med: idegrundlag – eksistensberettigelsen 4.Derved gøre sig fortjent til fremtidens borgere PETER ENGBERG JENSEN20

Ledelse af forandringer i praksis Kommunen – set fra din stol Strategi Mål økonomi kunder processer medarbejdere LedelsesværdierKerneværdier Personalepolitiske holdninger Idé- grundlag Makrofaktorer Samfund og lovgrundlag Konkurrencen 21 PETER ENGBERG JENSEN

Ledelse af forandringer i praksis Finde sin unikke egenart PETER ENGBERG JENSEN22

Ledelse af forandringer i praksis ET EKSEMPEL MISSION – I BALANCE MED OMVERDENEN VISION – Kunne skabe en positiv udvikling og økonomi uanset megatrend STRATEGI – Finde en økonomisk måde at betjene alle borgere- uanset socioøkonomisk gruppe – Opstille målsætninger og vilkår herfor PETER ENGBERG JENSEN23

Ledelse af forandringer i praksis Hvad er opgaven i kommunerne 1.Effektiv drift er ikke en strategi – det er en forudsætning 2.Tage udgangspunkt i det uafvendelige - den almindelige trend 3.At udtrykke det, som alt starter med: idegrundlag – eksistensberettigelsen 4.Derved gøre sig fortjent til fremtidens borgere 5.Gør udviklingen til en medspiller (Forsøge at tilpasse sig til og ændre vilkårene på markedspladsen. PETER ENGBERG JENSEN24

Ledelse af forandringer i praksis Gør udviklingen til en medspiller og surf på bølgen med flere ældre PETER ENGBERG JENSEN25

Ledelse af forandringer i praksis Digitaliseringen øger mulighederne for flere arbejdssteder PETER ENGBERG JENSEN26 Industrialisering Servicesamfund IT/automatisering NU Digitalisering – har vi set effekterne af den høje båndhastighed?

Ledelse af forandringer i praksis Hvad er opgaven i kommunerne 1.Effektiv drift er ikke en strategi – det er en forudsætning 2.Tage udgangspunkt i det uafvendelige - den almindelige trend 3.At udtrykke det, som alt starter med: idegrundlag – eksistensberettigelsen 4.Derved gøre sig fortjent til fremtidens borgere 5.Gør udviklingen til en medspiller, neutraliser det uhensigtsmæssige PETER ENGBERG JENSEN27

Ledelse af forandringer i praksis Lange liggetider for huse - PETER ENGBERG JENSEN28

Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN29

Ledelse af forandringer i praksis Gør udviklingen til en medspiller og neutraliser det uhensigtmæssige Udvikling som medspiller Surfe på bølgen med flere ældre, der bliver relativt rigere Digitaliseringen der øger mulighederne for flere arbejdssteder Neutraliser det uhensigtsmæssige Landliggerskat Udvide flexboliger til udlændinge Kommunalt boligselskab, der udlejer ejerboliger med køberet til tilflyttere med købelyst PETER ENGBERG JENSEN30

Ledelse af forandringer i praksis Hvad er opgaven i kommunerne 1.Effektiv drift er ikke en strategi – det er en forudsætning 2.Tage udgangspunkt i det uafvendelige - den almindelige trend 3.At udtrykke det, som alt starter med: idegrundlag – eksistensberettigelsen 4.Derved gøre sig fortjent til fremtidens borgere 5.Gør udviklingen til en medspiller, neutraliser det uhensigtsmæssige og forenkl organisation PETER ENGBERG JENSEN31

Ledelse af forandringer i praksis PETER ENGBERG JENSEN32

Ledelse af forandringer i praksis Interne afregningspriser styrer i uhyggelig grad udviklingen i en virksomhed PETER ENGBERG JENSEN33 DET ER BARE MEGET SVÆRERE LEDELSEN ER PÅ VALG HVERT 4. ÅR DER ER EEN AKTIONÆR BEGRÆNSEDE FRIHEDSGRADER TIL LEDELSEN ET NET AF INTERNE AFREGNINGSPRISER

Ledelse af forandringer i praksis Konklusion Udvikling som medspiller Surfe på bølgen med flere ældre, der bliver relativt rigere Digitaliseringen der øger mulighederne for flere arbejdssteder Neutraliser det uhensigtsmæssige Landliggerskat Udvide flexboliger til udlændinge Kommunalt boligselskab, der udlejer ejerboliger med køberet til tilflyttere med købelyst Enkel organisation og rigtige incitamenter Forenkl organiseringen af og gør kommunikationen forståelig Incitamenterne i udligning/bloktilskud PETER ENGBERG JENSEN34