Velkommen til LOF’s Tipstjeneste

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Krav til informationsformidling
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Flickr.com – online billeddeling
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Skole- og Kulturforvaltningen Centralbibliotek.dk - det gode arbejdsredskab.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Vejledning i weblog-værktøjet
Borgernes barrierer for brug af IT
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Læringsmål Kendskab til:
Kom godt i gang med din lokale hjemmeside og Facebook
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Sprog/billeder på Internettet
EUP - End User Payment EUP kræver hverken investering i hardware/software, ej heller ressourcer til administration eller systemintegration. Med Mobitech’s.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Sociale Medier og Jobsøgning - Twitter. Intro  Twitter er et Socialt Medie  Twitter er kendt for at give nyheder et frisk pust  De fleste kendte: Skuespillere,
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Kommunikation / it.
Mindre grimt, tak.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
 Åben KM Udfyld oplysninger:  Indbakke: NYE  Kommunikerende enhed: Alle beskeder: + hospitalskode Afdelingsspec.: afdelingskode, søg med  Afslut med.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Office 2003 kampagne Gitte Casparij, Marketing Manager.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Privatliv på nettet Henning Rasmussen Mathias Alsted Flinck.
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
SEO – sådan bliver din hjemmeside synlig for nye kunder
Din kreative online praksis! – del 2
SEO – sådan bliver din hjemmeside synlig for nye kunder
SEO-workshop LOF.dk 24. mar. 2017
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Gode billeder Billeder af høj kvalitet Velkomponerede
Introsidernes betydning
Præsentationens transcript:

Velkommen til LOF’s Tipstjeneste

Tip en 13’er 1. Billeder i Umbraco 2. Webtekster 3. Statistik 4. Foredrag 5. SMS 6. Programtekster 7. Sociale medier 8. Hjemmeside - 9. Pressemeddelelser 10. Hjemmesider maskinrum 11. Underviser CV 12. UnderviserNet 13 Nyhedsbrev

1: Billeder i Umbraco Forslag:1024 x 768 pixels giver gode muligheder. (750 x 380)

1: Billeder i Umbraco Afdelingens egen mappe løftes op i niveau

Andre tips til billeder Rediger billeder og lav collager i Pixlr.com Flickr.com – søg i creative commons og commercial use

Liste over gratis billeddatabaser LOFnet/markedsfoering/billeder DR’s pressebilleder adigitaldreamer.com Wikimedia Commons Danmarkguide.dk - gratis grafik og billeder Statens Arkiv (fotografen skal akkrediteres) gratis-billeder.dk Imgur.com – husk at tjekke rettigheder

2: Webtekster Skriv korte sætninger Skriv de vigtigste informationer først Lav afsnit på højest 4-5 linjer Lav overskrifter for mindst hvert 3. afsnit Sæt gerne billeder ind Pas på med fremmedord Skriv ikke for indforstået

Læsevenlig webtekst

Knap så læsevenlig webtekst

Tips til overskrifter Lav en overskrift, der kan søges frem fra forsiden – DOFO indekserer alfabetisk. Ret overskriften mod en bestemt målgruppe Skriv aktivt, konkret, direkte og inviterende Besvar spørgsmålet: ”Hvad får jeg ud af det?” Stil et spørgsmål, der ikke kan besvares med ja/nej Stil et spørgsmål, der kun kan besvares med ja Præsenter en løsning på et problem Giv læseren et løfte – brug ordet ”sådan” Lav et arkiv med gode overskrifter – også andres

3: Statistik

3: Statistik Djursland By Indbygger Deltagere i 2014 Gennem- førte hold Grenaa 14.206 190 39 Ebeltoft 7.623 37 6 Hornslet 5.346   Auning 2.810 9 Rønde 2.566 7 1 Ryomgård 2.376 10 Allingåbro 1.815 2 Kolind 1.768 14 8 Mørke 1.527 Ørsted 1.498 3 Thorsager 1.336 Ugelbølle 1.260 Bønnerup Strand 838 Trustrup 824 11 Vivild 788 Pindstrup 735 Ørum 710 Nimtofte 637 Knebel 582 Glesborg 498 22 Total 329 59 2 kommuner   79.000 indbyggere 341 deltagere i alt Med email 58 Uden email 283 Med mobil 170 Uden mobil 171 Alder antal 22 1 -> 19 5 20 -> 29 30 -> 39 10 40 -> 49 28 50 -> 59 52 60 -> 69 123 70 -> 79 73 80 -> 89 23 Tilmeldt via DOFO - gentegning 482 Online tilmelding 37

3: Statistik Alle afdelinger: Mobil – Tablet – PC i perioden 01.08.2014.- 27.01.2015 kontra 01.08.2013.- 27.01.2014

4:Foredrag og arrangementer Skyd sæsonen i gang med en kendis Læg din afdelings program eller en flyer på alle stole Introducer programmet live Husk forplejning (kaffe, kage med mere) Introducer nyhedsbrevskonkurrencer Presse/sociale medier før og efter Udsmykning af lokaler – LOF branding Hvad ellers?

5: SMS Brug sms til den gode service Familieskolen har laveste gennemsnits alder 2784 deltager i denne sæson 714 har ikke oplyst mobil Send sms til undervisere 35 øre pr sms – til 10 deltagere: kr. 3,50 Send sms fra UnderviserNet

6: Programtekster

Programtekstens opbygning Indledning - Skal besvare hvem, hvad og hvorfor Uddybning af hvad eller hvorfor Hvad er ellers godt at vide - hensyntagende hold, koncerter til jul, kage hver torsdag, hyggeligt samvær etc.

Skriv til folks følelser

En tekst uden følelser

Skriv i et aktivt sprog Passivt: Der arbejdes med akryl og akvarel, der er også mulighed for oliemaleri, hvis det ønskes. Det skal dog oplyses ved tilmelding. Aktivt: Du kommer til at arbejde med akryl og akvarel. Du har også mulighed for oliemaleri, hvis du ønsker det

Andre virkemidler Bogstavrim Cliffhangers Billedsprog Citater fra deltagere Fængende overskrifter

Tjekliste til den gode programtekst Har en korrekt og fængende underoverskrift Besvarer hvem, hvad og hvorfor i indledningen Er skrevet til målgruppen Indeholder tillægsord, der taler til følelserne Er skrevet i et direkte, konkret og aktivt sprog Er renset for sprogfejl Er gennemlæst af andre

# 7: Sociale medier Facebook Instagram Youtube-videoer Twitter Brug hashtag

8: Hjemmeside - Forsider God stil?

Standard forside

Uden rotator

Kun rotator + reklamebokse

Tip nr. 9: Pressemeddeleler

Tjekliste til den gode pressemeddelelse Er bygget op som en nyhedsartikel Besvarer alle hv-spørgsmål Er målrettet mediet og målgruppen Indeholder alle relevante oplysninger Indeholder kontaktoplysninger Er velskrevet og renset sprogfejl Fylder max en side Indeholder relevante bilag Er udstyret med LOF logo Er tjekket af andre

Send altid billeder med din pressemeddelelse Underbygger historien Udfylder plads Bliver gemt og måske genbrugt

Hvem skal jeg sende til? www.mediavejviseren.dk

Medier Gratisaviser –reklamer for aktiviteter Lokalaviser – reklamer for aktiviteter og journalistisk vinklede artikler og læserbreve Landsdækkende aviser – meningsdannende og mere dybdegående historier Radio – Tænk i lyd TV tænk i billeder Netmedier: Gode til hurtige nyheder Fagblade

10: Hjemmeside – mobilside

10: Hjemmeside 2 - mobilside Fjern rotator og bokse på mobil side i Umbraco

10: Hjemmeside – højre kolonne Indsæt artikel bokse på de fleste undersider

Underviserne - LOF’s superhelte Underviser CV: Skaber troværdighed omkring kursets faglige niveau Skaber tryghed Mindsker afstanden mellem LOF og deltagerne

Underviser CV skal overbevise Fagligt dygtig Dygtigt til at undervise Brænder for faget Er rar at være sammen med

Spørg underviseren Hvad er din baggrund for at undervise? Hvor længe har du undervist? Hvad holder du mest af ved faget? Hvad holder du mest af ved at undervise? Er der andre ting, du tror, dine elever gerne vil vide om dig?

Tjekliste til underviser CV Underviserens billede og titel Underviserens baggrund og erfaring Underviserens uddannelse - hvis relevant Undervisningserfaring Personlige motivation og engagement Relevante faglige informationer Indeholder kun informationer, der underbygger troværdigheden Er afstemt med kursusteksten

12: UnderviserNet

12: UnderviserNet

13: Nyhedsbrev Det tager kun 5 minutter

Skaf læsere Tilmeldingsblanket på de enkelte hold og lærere Lav konkurrencer på Facebook og hjemmeside Artikelboks på forsiden Opret tilmeldingsboks på hjemmesiden Forhåndstilmeldingen Partnerorganisationer

Frustrationer Tilmeldingsmodulet på hjemmesiden At mødegange på aflyste hold ikke slettes. Svært at ændre på billedstørrelsen i DOFO/Umbraco til landskab. At systemet ikke gør opmærksom på en evt.  ledig plads, når man afmelder en deltager, hvor de er venteliste.

Forhåndstilmeldinger Forhåndstilmeldinger. Det er besværligt når man skal generere girokort/sende kodelinje at man skal ind på hver enkelt deltager Manglende betalinger/rykkerprocedure – hvad gør I? At vi i Dofo ikke kan søge på undervisningssted, så man kan se hvilke kurser der er tilknyttet den bestemte skole. Mangler en skabelon på flyers

Endnu flere tips Brugerdefinerede lister – dem bruger vi aktivt. Send kontrakter elektronisk via underviser.info. ”Find restancer”/indbetalingskort forfaldne – som supplement til forsiden af DOFO. Kopi af hold – bruger vi altid. Lister/forsider til brug ved administration af hold/foredrag/arrangementer (vedhæftet). Velkomstfolder til undervisere (vedhæftet).

Dofo i dag (forsiden ) danner et godt overblik Vi kan alle helt gratis ligge vores kurser og foredrag ind på den hjemmeside der hedder: I Danmark.dk Facebook, er en god vej ud til rigtig mange folk Mulighed for nemme udtræk fra DOFO på et overordnet niveau (via en lille enkel brugervejledning)

Lav et stort anlagt gratis arrangement og brug det som en løftestang og præsentation, dels af din afdeling. Kombiner det med 4-5 stande med f.eks. sprog, musik, motion og foredrag/oplevelser, hvor lærerne kan vise, hvad deltagerne kan forvente sig.

Tipstjenesten siger tak! - Har du husket at aflevere din tipskupon?