Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kom godt i gang med din lokale hjemmeside og Facebook

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kom godt i gang med din lokale hjemmeside og Facebook"— Præsentationens transcript:

1 Kom godt i gang med din lokale hjemmeside og Facebook
Lokale redaktører Kom godt i gang med din lokale hjemmeside og Facebook Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012

2 Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012
Program 09.30 – 09.45 Velkommen og intro til dagen 09.45 – 10.00 Skriv til nettet/Mille 10.00 – 10.15 Rediger billeder/Peter 10.15 – 11.00 Individuelt arbejde med tekster og billeder 11.00 – 11.15 Pause 11.15 – 12.00 Gennemgang af Synkron Web/Peter 12.00 – 12.45 Frokost 12.45 – 14.00 Værksted: individuelt arbejde med egen hjemmeside eller Facebook-side 14.00 – 14.15 14.15 – 15.30 Værksted: (fortsat) Hurtig præsentationsrunde, navn og afdeling. Stil endelig spørgsmål undervejs! Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012

3 Skriv til nettet Brugere og formål Skriv til nettet
Hvad vil du med hjemmesiden? Hvem er de? Hvad kommer de efter? Skriv til nettet Sådan læser brugerne Den ideelle webtekst Drift af indhold Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012

4 Kunsten er at prioritere
Hvad er jeres formål? Hverve nye frivillige? Information til nye brugere? Sikre opbakning til jeres arbejde lokalt? Kunsten er at prioritere - Og at opbygge sin side/skabe indhold, der passer til jeres formål. Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012

5 Kunsten er at prioritere
Hvem kommunikere I med? Unge, ældre, mænd, kvinder …? Geografi – hvor bor de? Særlige kompetencer nødvendige? Kunsten er at prioritere Sæt jer ind i, hvem jeres målgruppe er og lav indholdet, som I tror de vil ha’ det. Fx hvad motiverer en ung til at blive frivillig versus en ældre person? Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012

6 Sådan læser folk på nettet
Færten af information…trigger ord! Når I har gjort jer klar, hvem I kommunikerer til – og hvad I vil kommunikere, kan I gå i gang med jeres hjemmeside og begynde at ”skrive til nettet”. I det næste vil jeg komme med nogle gode råd til, hvordan man skriver til nettet – men først en lille film, der viser, hvordan folk læser på nettet – det er nemlig noget anderledes end, når man læser i en avis eller i en bog. Den blå prik er der hvor, brugeren kigger. Hvad observerer I? Læser de på en skærm, som de læser en bog? Læseadfærd Skimmer Hopper Billedtekster Afsnit Begyndelse af linjer Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012

7 Sådan skriver du til nettet
1.Opdeling: Èn ting ad gangen. Et godt eksempel: 2. Navngivning: Man skal kunne forstå overskriften 3. Strukturering: brug små tekstafsnit med mellemoverskrifter 4. Brug links: Og gerne til handling Et godt eksempel: 5. Visualisering: Sig det med billeder. Et godt eksempel: I stedet for at have en side, hvor I både beskriver bestyrelse og jeres aktiviteter, så er det smart at lave to forskellige. Et formål/budskab per side, gør det nemt for brugeren at overskue. Eksempel: Børnene i Bulderby på Farsi. Hvad tror i den handler om? Brug også ”triggerord”. Hvis du skriver om, at man kan blive frivillig i en røde kors butik, så sørg for at have de ord med i din overskrift Mød ikke læseren med en grå mur af tekst Tænk på, hvad kan brugeren have brug for at vide mere om? Link videre til andre sider eller til kommunale hjemmesider. Links giver brugeren relevante genveje. Siden må aldrig stoppe. Giv brugeren noget, de kan handle på. Vores visuelle sansesprog er faktisk mere udviklet end vores skriftsprog – vi begriber billeder i splitsekunder.

8 af overskrifter og manchetter
Diplom 2009 Skriv til nettet Kun delvis læsning af overskrifter og manchetter Overskrift får mindre end et sekunds opmærksomhed Illustrerer det jeg lige har sagt/opsummerer. Jo varmere farven er, des mere kigger de på det område på skærmen Overskriftens første ord er vigtige 8 8

9 Drift af lokale hjemmesider Lav en plan 
Opdatér fx på bestemte tidspunkter, hvis der er faste begivenheder over året: Skabelon: Opdatér fx en gang hver anden måned, hvis du vil sikre bevægelse/nyheder på dit site: Hvornår? Hvad? Hvor på sitet? Dato for opdatering Juli Nyt medlem af bestyrelsen – Bestyrelse > teksten Oktober Landsindsamling – tilmelding til indsamling og information Kampagner > indsamling > tekst November Bestyrelsesmøde - referat Bestyrelse > referater - > tekst Hvad? Hvor på sitet? Dato for opdatering Aktuelle events Forsiden Nye begivenheder Brug for frivillige Vil du hjælpe > Vi mangler Vi har brug for nye frivillige til følgende aktiviteter: tekst Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012

10 Facebook - det kan du gøre!
Hvis du gerne vil kommunikere til folk i dit nærområde på en nem og enkel måde, kan du bruge Facebook. Opret fx en ”side” og kald den ”Røde Kors i lokalnavn” (fx Røde Kors i Aalborg). Du kan både uploade billeder, tekster, fortælle om lokale arrangementer, samt opfordre folk til at støtte eller blive frivillige. I kan også fortælle om bestyrelsen, jeres lokalafdeling og skrive jeres kontaktoplysninger. Få folk ind på siden: markedsfør din Facebook-side fx når I laver lokale pressemeddelelser, plakater, foldere eller på jeres lokale hjemmeside ”Vil du løbende høre nyt? Besøg vores facebook-side Husk at gøre opmærksom på, at I er en lokalafdeling, fx ved at bruge et logo, hvor der står ”Røde Kors i Aalborg” under korset. Kontakt Eksempler: Røde Kors i Odenses Facebook-side. Hovedstadens Røde Kors’ Facebook-side. Og så lige til sidst. Der er ikke voldsomt mange besøg på jeres hjemmesider – der er også andre muligheder for at kommunikere… SKRIVEMANUAL 2012

11 Redigering af Billeder
-Hug en hæl og klip en tå

12 Billedprogram: Pixlr.com
Gratis program Nemt at bruge

13 Vælg, beskær og skalér billeder
God opløsning – jo større jo bedre Lav billeder i ny størrelse (max: 375 pixel) Bredformat = godt Beskær/crop billedet Skalér/resize billedet (billedestørrelse)

14 Gem dine billeder Størrelser Bredformat Max 375pixel (i bredden)
Billedformat Vælg JPEG Sæt kvaliteten til 100%

15 Øvelse kl. 10.15-11: individuelt arbejde med tekst og billeder
Åbn Word og gå i gang med at skrive en tekst Alternativt, arbejd med en eksisterende tekst på din afdelings hjemmeside Skriv webvenligt  Find et billede, der passer til siden – og rediger det ved at bruge

16 Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012
Synkron web Kl Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012

17 Synkron Web Gode ord at kunne: ”Back end” og ”Front end” Site-træ
Filbibliotek Nyt afsnit Skabeloner

18 Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012
Back end/Front end Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012

19 Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012
Site-træ Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012

20 Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012
Filbibliotek Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012

21 Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012
Nyt afsnit Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012

22 Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012
Skabelon Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012

23 Synkron Web Nu skal I logge ind, så vi er klar til øvelsen efter frokost : Åbn Internet Explorer! Skriv adressen: 3) Log på med dine brugeroplysninger Mangler du kode? Kom lige op til mig og bliv oprettet/få ny kode Kl : bede folk kigge op ved ”kateteret”, hvis de skal have login.

24 Frokost:

25 Værksted: 12.45 – 14.00: Individuelt arbejde med egen hjemmeside eller Facebook-side 14.00 – 14.15: Pause 14.15 – 15.30: Fortsat individuelt arbejde med egen hjemmeside eller Facebook-side

26 Tips til den individuelle øvelse:
Hvis du vil redigere på din hjemmeside: Opdel teksten i små afsnit Brug billeder og links Skriv til den uvidende, men kloge læser (undgå ord som ”nørkler”). Hvis du vil lave en Facebook-side: Hvad er formålet med din Facebook-side – hvad skal den kunne? Hvem vil du kommunikere til? Hvad vil du fortælle om? Hvordan vil du markedsføre siden/hvem skal blive fan af din side? Hvordan vil du drifte den/hvem skal drifte den?

27 Tak for i dag! Find mere hjælp på Frivilligportalen:
Eller skriv til:

28 Tak for opmærksomheden
Røde Kors | kursus for lokale redaktører | d. 11. november 2012


Download ppt "Kom godt i gang med din lokale hjemmeside og Facebook"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google