Februar 2015 Workshop manuelle sager v/Birgitte Wendelboe

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Overordnet målsætning:
Sådan laver Du et POWER POINT program.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
PengeSpillet.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
PC1 Lad os komme i gang…..
(Automatic Delivery Rewards)
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Computerens anatomi.
Opstart i forretningen • Hvad var det smarteste du så? • Tjene eller spare penge! • 2 måder at starte på: • Lille eller stor forretning • Min. et test.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Introduktion til Access (Access, del 1)
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Michel Sassene, projektleder
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13. november 2014 Hotel Nyborg Strand.
Mr. Raggys prøveeksamen
Rødekro Kommune Præsentation af Rødekro Kommunes Indkøbsnet Eva Minke Andersen.
KIGO og kommunernes opgaver
Øst/Vest-kommunenetværksmøder februar 2015 KMJ
Netværksmøde sAPA februar 2015
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Word 2007 F-Niveau Lektion 1 Keld Hinsch.
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
SAPA i Aalborg Kommune Tonny Andreasen.
Opdeling af sager i kmd sag
SAPA FOR BEGYNDERE Kenneth Møller Johansen SAPA-netværksdage 25. og 28. april 2016.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
STS i relation til SAPA Foredragsholder: Allan Eriksen HVORFOR SAPA HAR INPUT TIL STS 25. APRIL 2016.
FREMTIDIG INFORMATIONSUDVEKSLING MELLEM KOMMUNERNE OG UDK Johan Overbeck, UDK Klaus Rasmussen, KOMBIT.
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
Adviser i SAPA den korte version (24/ )
Jobfunktionsroller i Gladsaxe
SAPA Netværksdage 24. OG 26 NOVEMBER 2015
Februar 2015 Workshop manuelle sager v/Birgitte Wendelboe
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Netværksmøde sAPA februar 2015
SAPA kommunenetværk Intro TIL SAPA
Business case model i Albertslund
SAPA Netværksdage 24. OG 26 NOVEMBER 2015
Opdeling af sager i kmd sag
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Hvorfor SAPA har input til STS
Adviser i SAPA den korte version (24/ )
SAPA i Aalborg Kommune Tonny Andreasen.
Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper NDH/KMJ, 6
Find dybdelink Blå kurser: Fremmed kurser
Præsentationens transcript:

Februar 2015 Workshop manuelle sager v/Birgitte Wendelboe SAPA netværksmøde Februar 2015 Workshop manuelle sager v/Birgitte Wendelboe

Indhold den næste time Præsentation – navn, kommune, hvorfor er du med i dag? Procesdiagrammet Oprydning af sager i KMD Sag Hjælp til udsøgning af manuelle sager Eksempler fra det virkelige liv Præsentation af mig og Jer Kort intro til dagsorden for den næste time. Procesdiagrammet – hvor er vi, hvor skal vi hen ? Oprydning - 2 gode grunde til at komme i gang. Er der brug for hjælp til at finde de manuelle sager og hvad skal der ske med sagerne? Historier fra det virkelige liv

KMD Sag Exit-strategi Denne del har I været igennem i 2014

Oprydning/flytning af sager i KMD Sag Denne del får I hjælp til. Der kommer en værktøjskasse ( vis hæftet) – lidt i stil med Exit-statigien (vis hæftet) – som skal hjælpe Jer igennem Oprydning og flytning af sager i KMD Sag. Alle sager skal ud af KMD Sag, men det er en stor mundfuld. Så start med en lille hjørne og få overblik over hvad der ligger i KMD sag. Der kan også være grunde til at vente til SAPA/STS er i drift. Afhængig af Advisering, hvad og hvor meget kan man se i SAPA. I dag snakker vi om manuelle sager

Tøm KMD Sag Sager som skal flyttes til andet system Kassable sager Manuelle sager Sager som skal forblive i KMD Sag Sager som kan kasseres/slettes Sager som skal flyttes til andet system Kopisager med journalnotater Kopisager uden journalnotater Opbevarings-sager

Oprydning af sager i KMD Sag Der er 2 vigtige grunde til oprydning af sager i KMD Sag. Kommunen betaler for de aktive sager, en oprydning kan udgøre store besparelser. Én sag koster 27,65 øre pr. sag pr. md. Kommuner der kan undvære brugen af manuelle sager, kan spare 10% af den årlige udgift på KMD Sag. Uanset hvilken exit-strategi din kommune har valgt, er det en god ide af rydde op NU. Uanset hvad der er kommunens exit-strategi, kan de starte arbejdet nu, med at rydde op. I skal tage stilling til hvordan I vil håndtere: Advisering – både til og fra manuelle sager Sager der oprettes manuelt, inden de overtages af et fagsystem Sager der genoptages efter de er afsluttet i et fagsystem HUSK ar der er FAQ.

Hjælp til udsøgning af manuelle sager Har din kommune en KMD sag ansvarlig som kan klare opgaven ved hjælp af en minivejledning ? En kort beskrivelse med forslag til forskellige udsøgninger. ELLER Er der behov for ”lektiehjælp”? Workshop med hands-on for KMD sag ansvarlige Medbring selv pc med de rigtige adgange Autorisationer skal være på plads Det er IKKE et KMD Sag kursus Hvem vil lægge ”hus” til? Har du spørgsmål, brug for hjælp, klager eller bare behov for sparring, så skriv til SAPA@kombit.dk Hvad for en form for hjælp er der brug for i kommunerne? Er det nok med en minivejledning (vis min vejledning) Nogle er dybt afhængige af KMD sag og andre meget lidt. Nogle har rigtig mange sager, andre meget få. Nogle har mange manuelle sager, andre har ingen. Nogle har en aktiv KMD Sag ansvarlig, andre har en af navn (fordi ledelsen ikke har prioriteret det)

Eksempler fra forskellige kommuner Eksempel fra Mariagerfjord som har opsagt brugen af manuelle sager Eksempel fra Fredericia på oprydning i de aktive sager Eksempel fra Aalborg på muligheder for oprydning i de manuelle sager Afhængig af hvor meget tid der er tilbage, gennemgår jeg et eller flere eksempler.

1. Eksempel fra Mariagerfjord som har opsagt brugen af manuelle sager Hermed en kort beskrivelse af den proces vi gik igennem, da vi afsluttede, flyttede og opsagde de manuelle sager i KMD Sag.   Jeg kontaktede vores KMD Sag-ansvarlige og sammen med dem, fik jeg udsøgt alle de manuelle sager. Der viste sig at være ca. 2400 åbne sager. Vi gennemgik overordnet sagstyperne for at se, hvilken slags sager der var tale om. Vi udarbejdede en skriftlig indstilling til vores chef- og direktionsgruppe, der anbefalede at vi forsøgte at lukke alle manuelle sager i KMD Sag og dermed gå efter besparelsen på de 10%. Indstillingen blev godkendt, og arbejdet kunne derfor gå i gang. Vi bunkede sagerne efter KLE-nummer. Der viste sig at være en forholdsvis stor bunke af gamle åbne sager (knap 60%), hvor sagsbehandlerne ved kommunesammenlægningen ikke havde et fagsystem, hvorfor de benyttede KMD Sag, men hvor de i mellemtiden har fået et fagsystem. Disse sager blev efter aftale med den pågældende afdeling masselukket af vores KMD Sag-ansvarlige Der blev skrevet rundt til de afdelinger, der havde åbne manuelle sager med besked om, at de skulle lukke dem og fremadrettet foretage deres sagsbehandling i vores ESDH-system (SBSYS). Samtidig fik de besked om, at de kunne henvende sig til vores KMD Sag-ansvarlige, hvis de oplevede udfordringer. Det kunne fx være, hvis de var afhængige af nogle advis’er eller de havde brug for hjælp til at få masseafsluttet deres sager. Der blev jævnligt trukket nye lister over åbne manuelle sager, så vi kunne se at processen gik den rigtige vej. Den skriftlige besked til afdelingerne blev gentaget, hvis vi kunne se, at der kom flere nye manuelle sager i en afdeling. I de få tilfælde, hvor denne mail heller ikke hjalp, tog chefen for vores KMD Sag-ansvarlige telefonisk kontakt til lederen, for at forklare dem situationen og henstille til lukning af sagerne hurtigst muligt. I december 2014 oplevede vi ikke længere, at sagsbehandlerne oprettede nye manuelle sager i KMD Sag. Vi har ikke slettet nogen sager, og vi har ikke konverteret nogen sager til andre fagsystemer. Det betyder naturligvis, at man som sagsbehandler skal vide, at hvis der er tale om en sag fra før vores skæringsdato, så skal man lede i KMD Sag. Hele processen har taget os omkring 8 mdr., og vi opsagde muligheden for at oprette manuelle sager til KMD umiddelbart inden d. 1/7-14, så vi overholdte de 6 mdr. som var udmeldingen på dette tidspunkt. 1. Eksempel fra Mariagerfjord som har opsagt brugen af manuelle sager Hermed en kort beskrivelse af den proces vi gik igennem, da vi afsluttede, flyttede og opsagde de manuelle sager i KMD Sag.   Jeg kontaktede vores KMD Sag-ansvarlige og sammen med dem, fik jeg udsøgt alle de manuelle sager. Der viste sig at være ca. 2400 åbne sager. Vi gennemgik overordnet sagstyperne for at se, hvilken slags sager der var tale om. Vi udarbejdede en skriftlig indstilling til vores chef- og direktionsgruppe, der anbefalede at vi forsøgte at lukke alle manuelle sager i KMD Sag og dermed gå efter besparelsen på de 10%. Indstillingen blev godkendt, og arbejdet kunne derfor gå i gang. Vi bunkede sagerne efter KLE-nummer. Der viste sig at være en forholdsvis stor bunke af gamle åbne sager (knap 60%), hvor sagsbehandlerne ved kommunesammenlægningen ikke havde et fagsystem, hvorfor de benyttede KMD Sag, men hvor de i mellemtiden har fået et fagsystem. Disse sager blev efter aftale med den pågældende afdeling masselukket af vores KMD Sag-ansvarlige Der blev skrevet rundt til de afdelinger, der havde åbne manuelle sager med besked om, at de skulle lukke dem og fremadrettet foretage deres sagsbehandling i vores ESDH-system (SBSYS). Samtidig fik de besked om, at de kunne henvende sig til vores KMD Sag-ansvarlige, hvis de oplevede udfordringer. Det kunne fx være, hvis de var afhængige af nogle advis’er eller de havde brug for hjælp til at få masseafsluttet deres sager. Der blev jævnligt trukket nye lister over åbne manuelle sager, så vi kunne se at processen gik den rigtige vej. Den skriftlige besked til afdelingerne blev gentaget, hvis vi kunne se, at der kom flere nye manuelle sager i en afdeling. I de få tilfælde, hvor denne mail heller ikke hjalp, tog chefen for vores KMD Sag-ansvarlige telefonisk kontakt til lederen, for at forklare dem situationen og henstille til lukning af sagerne hurtigst muligt. I december 2014 oplevede vi ikke længere, at sagsbehandlerne oprettede nye manuelle sager i KMD Sag. Vi har ikke slettet nogen sager, og vi har ikke konverteret nogen sager til andre fagsystemer. Det betyder naturligvis, at man som sagsbehandler skal vide, at hvis der er tale om en sag fra før vores skæringsdato, så skal man lede i KMD Sag. Hele processen har taget os omkring 8 mdr., og vi opsagde muligheden for at oprette manuelle sager til KMD umiddelbart inden d. 1/7-14, så vi overholdte de 6 mdr. som var udmeldingen på dette tidspunkt.

2. Eksempel fra Fredericia på oprydning i de aktive sager Der kan være mange penge at spare på at rydde op i de aktive sager i KMD sag. Fredericia har lavet et overslag over hvad de har sparet af kr. ved at iværksætte en gennemgang og oprydning af de manuelle sager. Se det flotte resultat her under. Fredericia fortæller: Vi begyndte i maj måned at se om vi kunne minimere antallet af manuelle aktive sager i KMD sag. Vi har betalt KMD 8000 kr. for 3 telefonmøder og lidt forberedelse fra deres side. Som lavthængende ” frugter” var der 2 hovedtyper: konverterede sager fra gl. ESDH system. Sagerne var 5 – 6 år gamle og stod stadig som aktive sager, disse er nu masse lukket. manuelt oprettede sager ( eksempelvis ansøgning) som er oprettet uden X i ” sammenlæg sag” eller med forkert KLE nummer. Det bevirker at den efterfølgende systemsag ikke overtager den manuelle sag. Det bevirker igen at der står en lang række manuelle aktive sager. Vi kunne på den måde hurtigt afskaffe 1/3 af alle de manuelle sager. Som du kan se af vedlagte regneark sparede vi ved den første øvelse små 50.000 kr. om året. Regnearket har kun medtaget manuelle sager hvor der på hvert KLE nummer oprindeligt er mere end 500 sager.

3.Eksempel fra Aalborg på muligheder for oprydning i de manuelle sager Kontrolsager – ud af KMD sag? Sagskarakteristik: 1. Hvilket system kan sagerne flyttes over i? ”Sagen” består af en rapport (et dokument) der belyser den dokumentation der er indsamlet. Den opsummeres i en indstilling om evt. tilbagebetaling. Kan i princippet oprettes, behandles og gemmes i ethvert EDH-system. 2. Adviser (både modtagne og afgivne). Hvad er konsekvenserne ved flytning af sager for anvendelsen af adviser? Der modtages folkeregisteradvis (flytning, samlivsstatus, fødsel) og tværgående advis fra UDK Der modtages ikke sagsadvis fra fagsystemerne Der benyttes ikke advis til meddelelse om afgørelse af sag – der sendes i stedet mail med konklusion (rapporten) 3. Kig på egnede alternative systemer. Har kommunen systemet, kan sagerne (måske) flyttes med det samme. Har kommunen ikke systemet, skal det først indkøbes. Muligt alternativ: eDoc som allerede benyttes til administrative sager 4. Er der konsekvenser i forhold til hvilke systemer sagerne kan flyttes over i? a). ESDH-strategien skal ændres (dual-strategi) b). e-Doc opleves ikke brugervenligt – kræver opsætning af sikkerhedsfacetter og uddannelse b). Word-skabeloner skal oprettes i e-Doc c). De systemer og adviser der tilgås for belysning af sagen skal kunne findes via 1. SAPA og/eller KMD-Sag 2. eller manuelt opslag i 3. partssystem d). Hvis KMD-sag udfases helt (i 2018) skal alle informationer på planche 1 kunne findes via SAPA - alternativ via manuelt opslag

Plads- anvisningen (IST) Konlusion – 3 muligheder Ja – kontrolsager kan flyttes Skoda-modellen Sagen oprettes i eksisterende EDH-system (eDoc) Belyses v. manuelt opslag i 3.partssystemer VW – modellen Belyses v. opslag i SAPA/KMD-Sag Glidende overgang til SAPA og afvikling af KMD-sag SAPA bliver løbende mere indholdsrig i takt med at STS optimeres RR-modellen Alle 3. partssystemer er fra dag ét koblet på SAPA (via STS) Blå = advisering via KMD sag Rød = Opslag i andre systemer Kontrolsager Kontrol sag Fagsystem (er) (KY, KSD, Workbase) e-indkomst UDK P-data BFA-journaler (DUBU) R-75 (SKAT) Motorregister Boligoplysning (BBR) Plads- anvisningen (IST)